Recenze: Město knih

Autor: Akram El-Bahay

Název originálu: Der Bücherstadt

Počet stran: 344

Série: Knihovna Šeptajících stínů

Díl v sérii: #1

Nakladatelství: Fobos

Rok vydání v ČR: 2021


Za možnost přečíst si knihu a zúčastnit se společného čtení moc děkuji Knihám Dobrovský!

 

Oficiální anotace:

Sam je zloděj, kterému se pomocí lsti podaří získat práci u palácové stráže v Mýtii. Sní o novém životě a velkých úkolech. O slávě a cti ve službách Bílého krále.

Když se však dozví, že jeho posláním má být hlídání obrovské knihovny pod městem, je rozčarovaný. Takovou službu si nepředstavoval. Co může být mezi star
ými zaprášenými knihami jiného než smrtelná nuda?

Časem ovšem zjišťuje, jak moc se mýlil.…

Moje hodnocení:

Kniha Město knih na první pohled zaujme svým zajímavým jménem. Řekněme si upřímně, který knihomol a vášnivý čtenář by se nechtěl do takového města podívat?

Hlavní postavou je zloděj Samir, který se po úspěšné dráze zlodějíčka rozhodne stát novým strážcem Města Knih Paramýtie. Touží zejména po tom, obstarat si nový život bez vazeb na minulost. Práci strážného v Paramýtii si představuje jako nudné hlídání, opak je ale pravdou. V prostředí mezi knihami se dějí logickým myšlením nevysvětlitelné věci, kterým je třeba přijít na kloub. Samirův nový životní směr je rozhodně zajímavý. Bohužel mi jako postava a hlavní hrdina vůbec nepřirostl k srdci. Od začátku na mě působil takovým nijakým dojmem. S napětím jsem pozorovala, ce se stane dalšího, ale výrazněji jsem mu nefandila. Uvěřitelnější a lépe vykreslená byla spíš druhá z hlavních postav Kani, která byla zajímavá svým myšlením i chováním. 

Co je třeba vyzdvihnout, je nádherné prostředí knihovny. Police plné knih od země po strop, obrovské svazky, podzemní knižního města, které působí jako bludiště a má dokonce svoje ulice a čtvrti (např. čtvrť vědy...). Podle mě je to sen každého knihomola. Naproti tétot nádheře se ale v ulicích Města knih potulují zvláštní bytosti a je na první pohled patrné, že se děje něco tajemného, místy až děsivého. Nádherné knižní prostředí je spojeno s prvky Orientu a nadpřirozenými bájnými tvory, pro čtenáře dosud neznámých, které samotní obyvatelé města považují za bájné postavy z pohádek a legend. Díky tomuto spojení získává kniha velmi originální a neotřelou auru a svým tématem rozhodně budí čtenářský zájem. 

Stejně tak, jako zvláštní motivy i autorův styl psaní je zajímavý. Velmi časté jsou dlouhé popisy, protkané nečekanou rychlou akcí a zvraty. Postupně se děj zrychluje, popisů ubývá a ke konci knihy je příběh velmi rychlý a má spád. Popisnější klidný styl se překvapivě příjemně čte a je zcela pochopitelný, přeci jen jedná se o první díl ze série, takže pomalejší rozjezd se dal předpokládat.


Paradoxně je i přes mnoho rozsáhlých popisů čtenář hozen do neznámě situace. Spolu s hlavním hrdinou může jen tápat a dohadovat se o tom, co se to vlastně děje a kde je pravda. Právě ona nevědomost je překvapivě super.

Závěr knihy je vygradovaný na maximum a najednou je konec. Přesně tak jsem to po dočtení cítila. Konec je opravdu hodně otevřený. Ano, na některé otázky se odpověď odkryla, ale velká řada zůstala nezodpovězena. Navíc se několik dalších otázek objevilo. Vzhledem k tomu, že jde o první díl trilogie (v zahraničí již do vydané), doufám, že se i my brzy dočkáme dalšího dílu a s ní i vysvětlení.

Obálky knihy stejně jako název, zaujme na první pohled. Spojení modré barvy, měděného nápisu a výrazné knihy vprostřed prostě funguje a vzbuzuje zájem a otázky. 





Knihu Město knih si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.

12 komentářů:

  1. Přiznám se, že kniha mě dost zaujala svým názvem a obálkou. Zatím nemám teda v plánu si knihu pořizovat, ale děkuji za pěknou recenzi. Kdyby se mi podařilo na knihu časem někde narazit třeba v akci, tak si ji ale ráda zakoupím a přečtu.

    Ketrin ~ Vnímej blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že tě kniha (potažmo i recenze) zaujala. :D Třeba se jednou poštěstí a kniha k tobě doputuje.

      Vymazat
  2. Mně se hodně líbila, ale chyběl mi tam víc ten pocit orientu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych ho víc asi ani nechtěla. Tohle bylo pro mě dostačující. :)

      Vymazat
  3. Kniha mě zaujala hlavně obálkou, ale zatím jsem ji nezačala aktivně shánět, abych si ji přečetla 😁 možná jednou se do ní pustím

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba se jednou poštěstí. :) Mě obálka také zaujala na první pohled. :)

      Vymazat
  4. Pěkná recnze,knížku mám doma, ale zatím jsem ji nějak odkládala :) Ale snad se do ní také brzy pustím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc. :) Tak to se budu těšit na tvůj názor. :)

      Vymazat
  5. Kniha zní zajímavě, ale zřejmě si ji nechám ujít - není to můj vyhledávaný žánr..

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý váš komentář.