Recenze: Fotografie

Autor: Debbie Rixová

Název originálu: The Photograph

Počet stran: 464

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelství Metafora!

Itálie, 1958: Rachael je mladá vdova, která po neúspěšném maďarském povstání v roce 1956 nachází spolu se svým otcem azyl v Anglii. Dlouho bojovala o přežití, nevěděla, kde má domov ani komu může důvěřovat, a až když doprovází otce archeologa za prací na prosluněnou Sardinii, nachází místo, kde se cítí v bezpečí. Rachael zde prožívá bezstarostné léto, zapomene na stíny minulosti a zamiluje se. Nepřinese jí však nově nalezené štěstí jenom další zklamání?
Anglie, 2017: Sophie má pohledného manžela, úžasný dům na anglickém venkově a úspěšnou kariéru antropoložky. Když se v důsledku nenaplněné touhy po dítěti začnou v jejím manželství objevovat trhliny, upne se na svoji práci a útěchu hledá i ve vzpomínkách na dětství a na svou milovanou babičku Rachael. Jednoho dne objeví v jejím starém sekretáři fotografii mladého muže a hedvábný náramek. Pustí se do pátrání, které odhalí neobyčejný příběh babiččiny minulosti a tajemství, které má moc změnit jí život…

Kniha, ve které se prolínají dva příběhy ze dvou časových rovin.

První linie je z minulosti. Přesněji z období maďarského lidového povstání 1958 a následující roky. Sledujeme příběh mladé dívky Rachael, která je se svým otcem nucena utéct z Maďarska. Sotva stihli zachránit své holé životy, věci a rodinné cennosti zůstaly navždy ztraceny. Jejich první kroky vedou do utečeneckého tábora v Rakousku a následně do Anglie, kde Rachaelin otec George získává místo profesora archeologie na univerzitě. Rachael je nucena vyrovnat se svými osobními problémy, vzpomínkami na minulost a pokusit se znovu plnohodnotně žít. Velmi jí v tom pomáhá její malé děvčátko Angela, která jí vlévá novou sílu do žil a chuť znovu žít. Významným obdobím je roční pobyt na Sardinii, kde George vede archeologický výzkum, a kam je Rachael i její dcery samozřejmě vezme s sebou.

Jsou vidět krásné kontrasty prostředí, nebezpečném Maďarsku, nuzném Rakouském táboře, Anglií a nádhernou prosluněnou Itálií. Kde je trvale teplo a příjemně. Právě popisy různých míst jdou autorce velmi dobře a čtenář se téměř ocitá na oněch místech.

Druhou dějovou linií je příběh Sophie. Její vyprávění je ze současnosti a jedná se vlastně o Rachaelinu vnučku, dceru Angely. V této době je už Rachael dva roky mrtvá, ale všichni na ni s velkou láskou stále vzpomínají. Poté, co se v její starém stole najde záhadná fotografie, rozhodne se rodina, že vypátrá babiččinu minulost, kterou z nějakého důvodu zatajila, nebo poupravila. Sophie ale samozřejmě neřeší jen minulost. Má mnoho starostí sama se sebou. Se svým maželem Hamishem se po dlouhém vztahu neúspěšné pokouší o dítě. Přes ni se tak ukazuje dnešní typický model vztahu. Dva lidé, kteří se zajímají o svou kariéru a na dítě nemají čas ani chuť. Když se konečně odhodlají po dlouholetém vztahu k pokusu o dítě, není to nic snadného a nejde to. To je i případ Sophie s Hamishem, kteří jsou dokonce nuceni podstoupit umělé oplodnění, které je, jak se zdá, jejich jedinou nadějí. Přílišná upnutost na těhotenství, ale ničí manželskou pohodu a objevují se trhliny.

V knize se kromě hlavních postav objevuje i velké množství postav vedlejší. Za zmínku jistě stojí Sophiin manžel Hamish, lékař, který si sám v sobě musí ujasnit, co vlastně znamená mít dítě. Rachaelina rodina - otec George, která ji drží nad vodou za každé situace, malá Angela, s později její manžel, s nímž má Sophii. Nebo Tommaso, Rachaelina velká sardinská láska. Vzhledem k častým přesuným potkáváme mnoho postav, které příběhem jen projdou.

Obě dějové linky se střídají zajímavým způsobem. Většinou po kapitolách, ale zvláštně ke konci je toto pravidlo několikrát porušeno. Obě vyprávění se navzájem doplňují a postupně vzniká ucelený příběh Rachaelina života, který rozhodně nebyl obyčejný.

Mě osobně se asi víc líbila Rachaelina část, která byla svým způsobem akčnější a nejspíš i zásadnější. Ani druhá část, ale nebyla nudná. Autorka má svůj zvláštní osobitý styl psaní a dokáže i obyčejné osudy a zápletky podat neobyčejným způsobem, takže se čtenář rozhodně nenudí.

Obálka knihy mě zaujala na první pohled, aniž bych věděla, o čem kniha je. Myslím, že se k obsahu knihy skvěle hodí - dívka s kufrem jasně evokuje Rachael a její nekonečné putování po Evropě a hledání pravého domova.

Knihu si lze podrobně prohlédnou a případně i zakoupit přímo na webových stránkách nakladatelství Metafory.