Recenze: Pařížská švadlena

Autor: Natasha Lesterová

Název originálu: The Paris Seamstress

Počet stran: 480

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelství Metafora!

Kolik toho musí obětovat mladá francouzská švadlena na cestě za naplněním svých snů? Román o mladé ženě a její snaze získat uznání a dobýt svět dosud vyhrazený jen mužům – módní průmysl New Yorku v polovině 20. století.

1940. Pařížská švadlena Estella Bissettová je ve svých dvaadvaceti letech nucena uprchnout z Francie př
ed postupující německou armádou. Dostane se až do New Yorku a na Manhattanu se ocitne jen s pár franky, šicím strojem, vlastním originálním modelem zlatých hedvábných šatů a snem založit vlastní módní ateliér.

2015. Australská kurátorka Fabienne Bissettová přijíždí na výroční galapřehlídku v Metropolitním muzeu, která je pojata jako pocta celoživotnímu dílu její milované babičky – jedné z nejvýznamnějších módních návrhářek konfekce té doby. Jak se ale Fabienne dozvídá víc o babiččině minulosti, odhaluje příběh tragédie, zlomeného srdce, tajemství a bolestných obětí ve jménu úspěchu.

Román Pařížská švadlena překračuje generace, společenské rozdíly i divoký kvas mezinárodního dění. Je to okouzlující příběh, který nebudete chtít odložit – o výjimečném vztahu mezi babičkou a vnučkou a jejich snaze zhojit zlomená srdce z minulosti.

Kniha, v níž se propojují dva příběhu ze dvou časových linií.

Hlavní postavou celé knihy, a zejména jedná ze dvou linií, je Estella Bissetová. Francouzská dívka, která musí před hrůzami 2. světové války uprchnout z Paříže do neznámého a děsivého New Yorku. Prchá ze země jako psanec, vyděděnec, který má pocit, že nikam nepatří a neví, co se svým životem. Navíc je její odchod poznamenaný také psychickou újmou. I přesto všechno se ale nevzdává a my můžeme sledovat její pomalé, ale pevné krůčky od obyčejné švadleny k módní ikoně 20. století. Estella působí na svou dobu velmi odvážně, hrdě a dá se říci feministicky. Nebojí se novinek, co se života i oblékání týče a stává se jakousi ikonou, která je hodna nápodoby. I přes několikeré nezdary a výsměch okolí se nenechá srazit na kolena a bojuje. Bojuje za to, co je jí drahé - za sebe, svou rodinu, lásku i svůj velký sen, kterého hodlá dosáhnout děj se co děj.

Druhou významnou postavou a vypravěčkou druhé linie je Fabianne, Estellina vnučka, která řeší své osobní problémy. Jejím hlavním dilematem je, zda je hodna toho pokračovat v babiččiných stopách a převzít její úspěšnou firmu Stella Design. Fabianne je typickým příkladem soudobé ženy z 21. století, která balancuje mezi svou prací a osobním životem. Chce být skvělou pracovnicí, ale také přítelkyní, manželkou popřípadě v budoucnu i matkou. Kromě svého osobního života, řeší také minulost své babičky. Poté co najde krabici plnou Estelliných věcí, začne pátrat. Snaží se dopátrat pravé podstaty jejího útěky z Francie a rodinných vztahů, které, ačkoliv se doteď zdáli zcela jasné, nejsou vůbec tak jednoduché, jak se na první pohled zdálo.

Tyto dvě časévé linie se propojují, právě díky Fabiannině hledání pravdy o minulosti.

V knize se objevujeí velké množství postav. Některé jsou významné, jiné méně. Za zmínku jistě stojí Lena, dívka, která je na vlas stejná jako Estella, prožila si nelehké dětství a dospívání a teď společně s Estellou pátrá, jaké spojnice mezi nimi je. Alex, velká Estellina láska a osoba, která jakoby nezáměrně poodhaluje skutečnou válečnou situaci a snahy o boj proti nacistům. Will, Fabiannin přítel, kterého potkává náhodou a dokazuje tak, že láska na první pohled opravdu existuje. Nebo Mellisa, která se do Fabiannina života připlete náhodou a díky ní vidíme, co je životě skutečně důležité.

Jak je už z názvu patrné, jedná se o romantickou knihu zejména pro ženy. Lásce a citům, je zde nechám velký prostor, ale přesto kniha rozhodně nepůsobí jako "červená knihovna" s absencí děje. Právě naopak. Příběh je nabytí velkou spoustu událostí. Propojuje se zde fiktivní příběh Estellin se skutečnými reáliemi z období druhé světové války a celkově je vše velmi uvěřitelné a reálné.

Velkým plusem jsou popisy všemožných šatů, které Estella ušila. Jejich barvy, látky, střihy... Autorka vše popsala tak barvitě, že je má čtenář přímo před očima. Kromě šatů je popsán také oděvní módní průmysl té doby a to zejména ten New Yorský. Jsou tu ale také popisy obou hlavních měst, prostředí, ve kterém se postavy pohybují  a i postav samotných. Vše je ale napsáno s jakousi lehkostí, takže rozhodně nenudí.

Spojení historie, lásky, romantiky, módy a střídání časových rovin se autorce podařilo naprosto skvěle. Příběh je čtivý, zajímavý a svým způsobem i originální. Rozhodně vybočuje ze svého žánru. A nelze na něj hned tak zapomenout.

Obálka knihy mě osobně zaujala na první pohled. Dá se odvodit, že se bude jednat o romantiku, ve které bude významnou roly hrát prostředí. A je to jedině další důvod, proč si knihu přečíst.

Knihu si lze podrobně prohlédnou a případně i zakoupit přímo na webových stránkách nakladatelství Metafory.