Recenze: Slow fashion - Módní revoluce

Autor: Joanna Glogaza

Název originálu: Slow fashion - Modowa rewolucja

Počet stran: 168

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Alferia

Rok vydání v ČR: 2021

 

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelskému domu Grada, přesněji pak nakladatelství Alferia!

 

Oficiální anotace:

Jako reakce na jeden z problémů dnešní doby, takzvanou fast fashion (= spotřební, nekvalitně ušitá, jednosezónní móda, často ušitá ve vykořisťujících podmínkách, nezřídka za využití dětské práce někde ve třetím světě) narůstá stále větší počet příznivců slow fashion (= kvalitní, etické, udržitelné módy, oblečení se stává investicí a spotřebitelé svým nákupem dávají hlas více férovému a udržitelnějšímu způsobu života).

Slow fashion: Módní revoluce sleduje příběh mladé fashion bloggerky, která se vydala na cestu od spotřební, nekvalitní módy k budování více uvědomělého šatníku. Co na cestě zjistila, sdílí čtivým a přitom promyšleným způsobem v této knize.

Kniha obsahuje:

— tipy na vytvoření udržitelného šatníku
— tipy, jak poznat kvalitní oblečení
— rady, jak nakupovat v second-handech
— rozhovor s dámskou krejčovou o úpravách oblečení
— tipy, jak o oblečení pečovat

Moje hodnocení:

Slow fashion - Módní revoluce je kniha, která se snaží srozumitelnou a přístupnou formou předat myšlenku o udržitelné módě, jejích zákonitostech a možnostech.

Rozdělena je do několika kapitol, které by se daly dále začlenit do několika výrazných částí knihy. První část objasňuje a vysvětluje základní otázky, jako odkud se vzala naše oblečením přeplněná skříň, co je to vlastně rychlá móda, její následky a to, jak se ze začarovaného kruhu rychlé módy vymanit. Další částí je rozhovor s autorkou, její pohled na udržitelnou módu a osobní příběh, jak se k tomuto smýšlení a v podstatě životnímu stylu dostala. Následuje vysvětlení a rady, jak se ve světě módy vyznat, najít si svůj vlastní dominující styl a jak se dostat od inspirace ke konečnému určení vlastního stylu.


Následně, po vysvětlení zákonitostí rychlé módy x udržitelného šatníku, autorka radí, jak správě o oblečení pečovat aby vydrželo co nejdéle, jak správně prát, jak se vyhnout nepovedeným nákupům, nebo to, jak se případně dá výhodně a v symbióze s tímto myšlenkovým směrem nakoupit v second handech. 

Já osobně jsem se na knihu moc těšila a doufala jsem, že mi předá užitečné rady a inspiraci, což se částečně také stalo. Získala jsem několik cenných rad, inspirací a námětů k zamyšlení, jak zacházet se svým šatníkem, jaké změny případně provést a jak zacházet se svým šatníkem. Naopak některé myšlenky byly na mě trochu moc radikální. Například striktní vyřazení všeho nehodícího se do daného vybraného stylu, "skříňový minimalismus" s 10-20 kousky na sezonu... Jistě bych dokázala vyřadit mnoho kousků oblečení (a v blízké době se na to také chystám), ale na takhle nízké číslo bych se dostat nedokázala a vlastně ani nechtěla.

Co se mi hodně líbí je, že kniha která pojednává o udržitelné módě, řeší plýtvání, ničení životního prostředí, nelidské podmínky v některých výrobních továrnách... bere v potaz i to, jak je a na jakém papíř je kniha vytisknuta. Je použitý recyklovaný papír, a to dokonce i na předních deskách, což je podle mě skvělé. 

U grafické podoby ještě chvíli zůstanu, protože mě na ní překvapila jedna věc, a to absence jakýchkoliv fotek nebo obrázků. Nevím proč, ale od začátku jsem je očekávala, počítala s nimi a při prvním prolistování jsem byla celkem zaskočená. Teď už chápu, že nejsou třeba a vlastně mi ani nechyběly, ale prvotně to byl šok. 

Celkově můžu říct, že jsem s knihou spokojená. Bude to znít jako klišé, ale skutečně mi něco předala a donutila mě se zamyslet nad svou skříní, oblečením které vlastním a i nad nákupními návyky a "rituály". Nemyslím si, že jsem chorobný schraňovač oblečení, nebo nákupní maniak, ale nebudu tvrdit, že jsem si nikdy nekoupila něco, o čem jsem nebyla přesvědčená, anebo mi to zůstalo ležet ve skříni. Každému, kdo se alespoň trošku zajímá o módu a způsoby, jak s ní zacházet, můžu knihu jednoznačně doporučit. Netvrdím, že vás zaujme a zasáhne všechno, ale určité body určitě.

Obálka knihy je jednoduchá, minimalistická a ve své podstatě naprosto ideální. Na první pohled je jasné, co je hlavní myšlenkou knihy, tedy oděvní minimalismus. 





Knihu Slow fashion - Módní revoluce si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.

2 komentáře:

  1. překvapuje mě, že tam nejsou fotografie, ale když nad tím přemýšlím, tak vlastně k čemu :) je to zajímavé :)

    je skvělé, že ti kniha předala, co měla :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý váš komentář.