Recenze: Kirke

Autor: Madelline Miller

Název originálu: Circe

Počet stran: 376

Nakladatelství: Slovart

V paláci boha slunce Helia, nejmocnějšího z Titánů, se narodí dcera. Malou Kirku všichni považují za nedochůdče - nevládne na první pohled zřejmou mocí jako její otec ani zlomyslnou krásou jako její matka. Teprve když se pokusí zahnat samotu mezi smrtelníky, zjistí, že přece jen dostala do vínku jisté nadání - čarodějnou moc, jež jí dovoluje měnit sokyně v příšery a postavit se samotným bohům. Román Kirke se svými plnokrevnými postavami, podmanivým jazykem a stránkami plnými napětí nabízí mistrovsky zpracovaný příběh o rivalitě mezi příbuznými, palácových intrikách, lásce a ztrátě a přináší svědectví o nezdolné ženské síle ve světě ovládaném muži.

Kniha z řecké mytologie, která nás zavede do prostředí plného řeckých bohů a bohyň.

Hlavní postavou, jak už název napovídá je Kirke, dcera boha slunce Helia. Od mala je Kirke "outsider" mezi bohy. Má slabý hlas, žádné schopnosti, je to jen jedna z mnoha nymf, které se ničím nevymykají. Mnoho času stráví smířená se svým osudem a s tichým stoickým přijímáním svého osudu. Během času se ale pomalu mění a nakonec se vypracuje v obávanou a mocnou čarodějku, se schopnostmi o jakých se mnohým ani nesnilo. Sledujeme její dlouhý a náročný psychický vývoj, který jedině potvrzuje, že na první pohled obyčejný jedinec se může velmi snadno stát neobyčejným.

Kromě vývoje charakteru Kirke, sledujeme hlavně její životní dráhu. Ve většině případů nesnadné osudové překážky. Mnoho dalších bohů a osob, které se kolem ní pohybují. Za svůj dlouhý život Kirke pozná mnoho a setká se s několika významnými mytologickými postavami. V knize se tak kromě příběhu zaměřeného čistě na ni, objevuje i několik vsuvek, které s ní více či méně souvisejí. Za zmínku stojí Odysseův příběh. Ten na Kirkyně ostrově ztroskotá a během pobytu jí vypráví příběhy z trojské války a ze svého putování, které ještě zdaleka není u konce. Další je třeba příběh o Minotaurovi, který se narodil sestře Kirke. Objevuje se zde ale i další velké množství známý mytologických postav jako například Daidalos a Ikaros, Médhea, nebo třeba příšera Skylla.

Velkou výhodou knihy je podrobné vysvětlení všech mytologických záležitostí. Snadno si ji proto můžou přečíst i ti, kteří se o řeckou mytologii příliš nezajímají, nebo se s ní teprve pomalu seznamují. V závěru knihy je seznam všech postav, které se v knize objevují a k nim několik řádek s vysvětlením, kdo jsou a co se s nimi stane. Pro snadnější orientaci jsou postavy rozděleny do několika kategorií na titány, olympské bohy, smrtelníky a nestvůry. Je třeba ale upozornit, že v několika případech tyto vysvětlivky mohou prozradit určitou zápletku knihy.

Příběh je vyprávěn z pohledu Kirke, a plyne příjemným a klidným tempem. Postupně se odehrává zajímavý příběh jejího života, vše je podrobně a krásně popsané. Pro některé čtenáře, kteří milují napětí, může být kniha nudnější s málo akce, za mě je ale dokonalá takhle a k tématu mytologie a historie obecně se tempo skvěle hodí.

Kromě jmenného rejstříku je na začátku knihy také malá mapka, která aspoň trošku usnadňuje orientaci v místech, kde se příběh odehrává. Naštěstí se ale děj nijak zásadně nepřesouvá, takže je snadné se orientovat.

Co musím pochválit je nádherná grafická podoba knihy. Měděná obálka ve spojení s černou barvou je vážně kouzelná a k tématu mytologie se skvěle hodí.