Recenze: Doktor Jesenius

Autor: Jaroslava Černá

Název originálu: Doktor Jesenius

Počet stran: 240

Nakladatelství: 2020

Rok vydání v ČR: MOBA

Doktor Jan Jessenius se na první pohled zamiloval do Prahy. Ta pro něj představuje město, kde sídlí císařský dvůr, kde nalezl přátele, kde mu císař Rudolf II. povolil ukázku veřejné pitvy a přijal ho do svých služeb jako svého osobního lékaře. Jesseniovi se podařilo získat vše, o co kdy usiloval: přízeň, postavení a vliv. Jen jeho rodinný život není úplně idylický. Marie se svému muži, o němž se domnívá, že ztratil „vyšší cíl“, postupně vzdaluje, zároveň až příliš pozdě zjišťuje, jak moc se v něm zmýlila. Jessenius se totiž postaví za zájmy českých stavů a ze všech sil bojuje za svobodu náboženského vyznání. A je ochoten zaplatit i cenu nejvyšší…

Kniha Doktor Jesenius pojednává o velmi významné a důležité osobnosti našich dějin, kterou jistě každý zná (minimálně z doslechu), a to o Janu Jeseniovi. Myslím, že podtitul knihy mluví za vše Dramatický životní příběh geniálního lékaře, vědce, obětavého manžela a milujícího otce...

Hlavní postavou, kterou sledujeme je tedy Jan Jesenius. Významný lékař, rektor univerzity ve Wittenbergu, později dokonce rektor Vysokého učení Univerzity Karlovy. Dále původce první veřejné pitvy pořádané v Praze, autor mnoha lékařských spisů, člen českých stavů a stavovského povstání a v neposlední řadě jeden z 27 popravených na Staroměstském náměstí.

Hned v začátku knihy se ocitáme v době prvního Jeseniova zatčení, které se uskutečnilo v době, kdy byl jako mluvčí českých stavů vyslán do Uher. Tam měl zastupovat české zájmy a domluvit se s uherskými stavy na společném postupu proti Habsburkům. Otřesné podmínky ve vězení jsou věrně popsány a možná právě kvůli nim se Jesenius ve svých myšlenkách vrací do vzdálenější minulosti. Kdy se společně se svou ženou Marií stěhuje do Prahy, kterou si zamiluje a miluje ji do konce svých dní. Zde se stává osobním lékařem císaře Rudolfa II. Tento panovník je popisován ze zajímavého úhlu pohledu. Jeho povaha, nemoc habsburského domu (šílenství), jeho slavné sbírky, které ukrýval na Pražském hradě, ale také vztahy na panovnickém dvoře, nebo významné osobnosti dějin, například. Kepler, Tycho de Brahe, Koperník... a následně i někteří čeští stavové.

Příběh v podstatě postupně pokračuje, roky plynou, až vzpomínky doženou současnost, kde je Jesenius ve vězení. Dále už je jen jedna linie současné. V ní se postupně situace přiostřuje, až dojde k děsivé ale očekávané stavovské válce a následně bitvě na Bílé Hoře, která znamená konec českým snahám o svobodné vyznání.

Autorka tuto významnou dějinnou událost pojala svým zvláštním způsobem. Na můj vkus až zbytečně jednoduchým a povrchním. Vůbec nešla do hloubky. Vše důležité zmínila, osobnosti představila, ale celkově spíš klouzala po povrchu. Což je podle mě velká škoda. Bitva na Bílé hoře a následná poprava 27 českých pánů (z nichž byli ale pánové jen 3) je zásadní událostí českých dějin, o které je podle mě dobré vědět trochu více. Tato kniha bohužel více nepodá.

Samozřejmě jí nelze upřít čtivost. Určitě nejde o populárně naučnou publikaci. Podle mého se jedná o román s historickými motivy, který podává věrné informace z dané doby, ale nejde do hloubky a nerozebírá nic podrobněji. Takže je vhodný zejména pro ty čtenáře, kteří nemají o historii téměř žádné povědomí a chtějí si rozšířit obzory. Pro mě se jedná bohužel spíš o zklamání. Čekala jsem víc informací. Stejně tak osobnost Jana Jesenia, která je vyloženě zajímavá, není příliš rozpracovaná. Řeší se zejména jeho osobní život a vztah s manželkou a císařem Rudolfem II. Ostatním záležitostem, jeho lékařské praxi, veřejným pitvám, rektorské činnosti, stavovské odbojové činnosti a následnému konci je věnováno jen velmi málo prostoru.

Ve výsledku ale nechci knihu pouze hanit. Čtenáři předá i nejeden zajímavý námět k přemýšlení a uvědomění si významu českých dějin a osob, které byly pro svoji víru ochotny položit život. Jako prvotní krok je tato kniha ideální, poté pro další informace je už třeba obrátit se jinam.

Za sebe můžu doporučit český muzikál Kat Mydlář, který se populární formou snaží předat info o rudolfinské Praze, katu Mydláři, tehdejší společnosti a právě popravě 27 českých pánů. Nemalou roli zde sehrává i Jan Jesenius jeho pitva, i smutný konec.

Obálka knihy mě osobně nijak výrazně nenadchla. Označila bych ji jako něco co neurazí ale ani nenadchne.