Recenze: Lord John a Bratrstvo čepele

Název originálu: Lord John and the Brotherhood of the Blade

Počet stran: 552

Série: Lord John Grey

Díl v sérii: #2

Nakladatelství: Omega

Rok vydání v ČR: 2018

Diana Gabaldon, autorka úspěšné série Cizinka, vrací do hry jednu z nejzajímavějších postav: Lorda Johna Greye. Gabaldon splétá dohromady soukromý a veřejný život – zdrcující rodinné tajemství, milostný vztah s potenciálně katastrofálními následky a válku dvou světů. Je to už sedmnáct let, co byl lordův otec, vévoda Pardloe, nalezen mrtvý s pistolí v ruce – obviňován, že jako jakobitský agent navždy pošpinil čest celé rodiny. Nespoutaní duchové minulosti se vrací na scénu. Bratr Lorda Johna dostal stránku chybějící stránku z deníku svého zesnulého otce a John je přesvědčen, že se někdo rodině Greyových vysmívá. A tak se obrátí na jediného muže, kterému může důvěřovat: skotského Jakobita Jamese Frasera. Ale je válka a osobní záležitosti musí jít stranou. Navíc Fraserovo vlastní tajemství zkomplikuje život lorda Johna. James Fraser nakonec získá chybějící kousek skládačky a lord John se musí rozhodnout, zda čest jeho rodiny stojí za riskování vlastního života.

Další díl ze série knih o Lordu Johnovi tentokrát s názvem Bratrstvo čepele.

V knize se ocitáme v Londýně, kde se lord John připravuje na vojenské tažení do Německa. Postupně se děj do Německa i přesouvá a příjemné londýnské prostředí se mění v nebezpečný vojenské ležení, kde se každým dnem očekává bitva.

Mimo válečné tématiky musí lord John opět vyšetřovat. Tentokrát se jedná o rodinnou záležitost, o dávno promlčenou smrt otce. Ten zemřel za záhadných okolností před lety. Byla to sebevražda, nebo vražda? Tato otázka lorda Johna trápí a snaží se na ni získat odpověď. Případně najít vrahy a spiklence. Postupně rozplétá zapeklitý případ a objevuje spoustu děsivých informací, týkajících se jakobitského povstání, postav z minulosti a něčeho, co by mohlo Johnovu rodinu naprosto zničit.

Lord John se od minulé knihy příliš nezměnil. Stále je to milý, citlivý mladý muž, který dýchá pro armádu a svou rodinu. Čest je u něho na prvním místě a pro uchránění pověsti své, i rodinné je ochoten udělat cokoliv. Je to prototyp kavalíra a anglického vojáka, pro něhož je dodržení daného slova nutností. V knize se objevuje mnoho momentů, ve kterých jsou právě city a pocity lorda Johna popisovány.

Kromě jeho pocitů jsou to také jeho fantazie a romantické city, které cítí ke svému příteli Percymu. Jejich společné momenty jsou popisovány až s přehnanou přesností. Tentokrát se v knize mihne také Jamie Fraser, který je s lordem Johnem v přátelském vztahu. I o něm se lordu Johnovi nejednou zdává. Na můj vkus se v knize objevuje moc LGBT momentů a popisů situací a citů. Pro mnohé bude možná právě přemíra těchto scén důvodem, proč na knihu zanevřou.

V knize se objevují jak staré, dobře známé postavy, tak několik zcela nových. Převážně to jsou osoby z vojenského prostředí. Z pluku lorda Johna, z jeho klubu a také z vojenského ležení, ve kterém se seznamujeme i s několika německými vojáky sloužícími pod císařem Fridrichem. Právě na straně Německa lord John bojuje proti Francii. Dokonce se v knize odehrává i jedna z velmi dramatických bitev, ve kterých má lord John namále.

Začátek knihy byl trochu rozvláčnější, po krátkém čase se ale příběh rozběhne a nakonec se člověk od knihy nemůže odtrhnout. Tak jak je autorčiným dobrým zvykem, i události naprosto obyčejné dokáže popsat zajímavě a napínavě. Navíc jsou její popisy více než skvělé a přímo z nich dýchá tehdejší atmosféra. Autorka nic zbytečně nežene, každou věc pořádně popíše a rozebera a přesto se u čtení člověk nenudí. To je přesně ten styl, který na ní mám tak ráda.

Obálka knihy je svým minimalistickým způsobem vážně povedená, stejně jako ostatní ze série.