Recenze: Zabila jsem naše kočky, drahá

Autor: Dorota Masłowská

Název originálu: Kochanie, zabilam nasze koty

Počet stran: 160

Nakladatelství: Odeon

Rok vydání v ČR: 2014

Po deseti letech od svého debutu (Červená a bílá, č. 2004) vydává Masłowská nový román, jazykově vyzrálý, učesanější, bez vulgarismů. Ty zde ovšem nahrazují neotřelá slovní spojení a košaté metafory, jako by se čtenář neocital v prostoru amerického velkoměsta, prázdných frází a pustého nitra hlavní hrdinky Farah, ale v bohatém světě fantazie hrdinů Bruna Schulze. Jako by si příběh vyprávěný kýmsi shora – který vše zná a ví a dokáže to sarkasticky a nekompromisně okomentovat – žil svůj vlastní život i mezi řádky textu. Nebo jako kostlivec číhal ve skříni čtenářových fobií a každodenních činností: holením nohou počínaje a nákupy v obchodních centrech konče. Na stránkách knihy se odvíjí velmi prostý příběh: na počátku není slovo, ale dvě kamarádky před třicítkou, Farah a Joanne, které mají svůj mikrosvět vyplněný nakupováním, sledováním nejnovějších trendů či TV seriálů a časopisu Yogalife. Heslem jejich života je Smrt mužům! Zabila jsem naše kočky, drahá je kalorický, lingvistický hamburger z mekáče. Postmoderní románová ásana mezi Deníky Bridget Jonesové, texty Woody Allena a reklamními letáky či články z časopisů o zdraví. Masłowská se nepřestává vysmívat stereotypům, jež nám diktují módní firmy, nadnárodní řetězce, samozvaní guruové a média…

Úplně přesně nevím co o knize napsat, nebo jak ji hodnotit. Byla prostě a jednoduše zvláštní. Příběh nebo nějakou dějovou linku v podstatě nelze najít. Jedná se o soubor poznámek, pohledů na svět, popisy všeho možného... a to z pohledu dvou, dá se říci hlavních postav Farah a Joanne.

Většinu ale odvypráví Farah, která je znechucená z nového přítele Joanne. Její jednání vidí jako zradu a rozhodne se, že se od základu změní, aby Joanne litovala, že ji "opustila".
Obě dvě jsou typické newyorčanky, zajímající se jen o trendy, svou práci, muže a jejich nejoblíbenější zábavou je komentování a kritizování ostatních.

Od knihy jsem očekávala něco naprosto jiného. Podle anontace jsem počítala s vtipný, nenáročným příběhem dvou single kamarádek, žijících ve velkoměstě. Toho jsem se ale tak úplně nedočkala.

Možná když se odpoutáme od klasického pojetí knihy, nebo příběhu a začneme číst mezi řádky, potom se jakýsi význam díla objeví. Na druhou stranu je třeba obdivovat pokus autorky o něco jiného a nového. Co upoutá pozornost čtenáře, něco nad čím se zamyslí a o čem bude vyprávět lidem kolem sebe. A to se myslím povedlo. Tahle sice tenoučká kniha, přesto se silnými myšlenkami rozhodně nenechá člověka v klidu. I ten nejjednodušší čtenář se nad dílem zákonitě musí zamyslet.

Autorka se snaží jednoduchým, dá se říct nijakým dějem zamaskovat a zároveň vyzdvihnout problémy dnešního komerčního světa, podléhajícího módním trendům, řešícího nesmyslné problémy.  S tím jistě mnoho z nás bude víc než sohlasit.

Podle obálky knihy jsem očekávala něco naprosto jiného, i přestože se mi moc líbí, přijde mi, že se k obsahu knihy vlastně vůbec nehodí. Ale to je věc názoru.

Každopádně má kniha svá slabá i silná místa. A rozhodně je to nejkontroverznější kniha, kterou jsem za poslední dobu přečetla - přece jen i jazyk knihy je ... dá se říct zvláštní.