Recenze: Říkala si o to

Autor:
Louise O'Neillová

Název originálu: Asking for It

Počet stran: 248

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Bookmedia

Rok vydání v ČR: 2019
 

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji Ivě Kulihové z Knihcentra!


Oficiální anotace:
Emmu O'Donovanovou nikdy nenapadlo, že by se její život mohl tak nenávratně změnit. Ze dnů plných slunce se staly bezútěšné hodiny strávené mezi zdmi jednoho domu. Myslela si, že ji čeká skvělá budoucnost. Jednoho rána se ale vzbudí na trávníku před svým domem. Nepamatuje si, co se stalo, nepamatuje si, jak se tam dostala. Všichni ostatní ale ano. Všichni o Emmě mluví, všichni k tomu mají co říct. Nikdo už nevnímá, že za dívkou, která byla nejprve označována za couru a poté za objekt znásilnění, je pořád lidská bytost, která vše cítí.

Kam až můžou zajít důsledky jedné události? Říkala si o to, když na večírku pila alkohol? Říkala si o to, když si oblékla provokativní šaty? Nebo je to jen dnešní pokřivené vidění světa, kde se to prostě "takhle stává"?
Moje hodnocení: 

V úvodu bych chtěla za zaslání knihy ještě jednou poděkovat. A to hlavně proto, že nevím jestli bych se k ní jinak sama dostala a odhodlala se ji přečíst. Což by byla velká škoda. Na jejích stranách se odehrává velmi silný příběh, který rozhodně stojí za přečtení.

Tuto recenzi píšu bezprostředně po dočtení knihy. A popravdě nevím, jak knihu vlastně hodnotit. Během celého čtení jsem se cítila tak nějak prázdně, emocionálně a psychicky. Kniha se točí kolem tabuizovaného tématu znásilnění a ukazuje, jak jednoduše se něco takového může stát a jak strašné mohou být následky. Na čtení je třeba psychicky se připravit, protože obsah je vážně silný.

Hlavní postavou je Emma. Dívka, která si o sobě opravdu hodně myslí a za to ji budete nesnášet. Rozhodně se nejedná o charakter, který vám bude sympatický a hned od začátku s ním soucítíte. Právě naopak. Sebestředná, nepřející a namyšlená osoba s výbornými školními výsledky a skvělým životem, která je ale stále s něčím nespokojená. To se ale změní po večírku, na který Emma nadšeně odchází a ze kterého se vrací jako jiná osoba. Zlomená, ponížená a vystrašená dívka, která se musí potýkat s odsuzováním, zesměšňováním a hlavně nedůvěrou a posměšky svého okolí, dokonce i rodiny.

Začíná kolotoč sebeobviňování, depresí, rozkladu rodiny a přátelství. A to nejhorší sama oběť si nakonec vsugeruje, že si za to co se stalo mohla vlastně sama.

Jedná se o opravdu silné čtení, které je až děsivě reálné. Skutečnosti a statistiky, které autorka uvádí (jen v 1% je prokázána vina a více než 85% znásilnění nebylo nikdy nahlášeno). Tyto čísla jsou strašná a mluví sama za sebe.

Kniha je rozdělena na dvě části - loni a letos. V loňské části je všechno v pořádku, zalité sluncem a na závěr dochází k oné události. V části letošní jsou popisovány následky, které vyrostly do obrovských rozměrů a lavina, která se strhla po nahlášení zločinu a oficiálním prohlášení. Okolí, které řeší "ubohé" křivě nařknuté a údajnou Emminu potřebu zviditelnění se. Všichni jako kdyby zapomněli, že to ona musela a stále musí trpět a že i ona je lidská bytost.
Dovolím si říct, že Emmin příběh je asi tím nejhorším a nejemotivnějším, co jsem kdy četla.

Jediné co mě na knize zklamalo byl konec, který byl rychle a velmi otevřené ukončen. Sama autorka na závěr vysvětluje, co jí vedlo k nedokončení příběhu a já jí svým způsobem rozumím. Čekala jsem a doufala, že se bude Emma více bránit a aspoň něčeho dosáhne.

Obálka knihy se mi příliš nelíbí. Je pochopitelné o co jejímu autorovi šlo. Ale mě osobně příliš nenalákala a asi bych po ní, být neznalá anotace, nesáhla. 

Po dočtení ve mě převládá jeden pocit a to je zmatek. Jsem zmatená ze všeho co se v knize odehrálo a cítím, že se s tím budu ještě dlouhou dobu vypořádávat.




16 komentářů:

  1. Pěkná recenze :-) Psala jsem ji v podobném duchu a souhlasím se vším, co jsi zde napsala :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. :) Jsem ráda, že máš stejný názor, jako já. :)

      Vymazat
  2. Tahle knížka mi připadá zajímavá, myslím, že jsem nepříliš nadšenou recenzi četla u Marky, ale vlastně mě spíš navnadila než odradila. Takže bych jí dala šanci :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kniha je zajímavá svým specifickým způsobem, ale za přečtení určitě stojí. :)

      Vymazat
  3. To zní moc dobře. Ale byla bych na tom stejně jako ty, kdybych měla vybírat podle obálky, tak by mě vůbec nezaujala a vyhnula bych se jí. Myslím, že knihu zkusím. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Recenze je super, přečetla jsem ji jedním dechem. Ale nemyslím si, že by to byla knížka pro mě :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. :) Tomu rozumím, určitě to není kniha pro každého.

      Vymazat
  5. To vyzerá ako zaujímavé čítanie o téme, ktorú treba riešiť... Ale zároveň by som sa do nej asi skôr nepustila, nemám rada príliš smutné čítanie. :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajímavé a hodně smutné - přesně jsi to vystihla.

      Vymazat
  6. Pěkně napsaná recenze :) Myslím, že to vypadá velmi zajímavě, ale nejsem si jistá,jestli by mi sedla hlavní hrdinka. Nemám ráda přehnaně namyšlené hrdinky, takže by mi asi lezla na nervy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc. :) V první části knihy by ti na nervy lezla zcela určitě. V té druhé ale nejde nic jiného, než s ní soucítit.

      Vymazat
  7. Recenze na tuhle knihu mě čím dál tím víc přemlouvají k tomu, abych si ji pořídila. Plus teď ještě ta tvoje! no vypadá to, že se do ní budu muset pustit.:) Zajímá mě, jak se mi příběh bude líbit. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že se v posledních době objevilo spoustu recenzí. :) Jestli tě kniha zaujala, neváhej. :)

      Vymazat
  8. Odpovědi
    1. To se nedivím. :) Rozhodně je to něco jiného a zajímavého.

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.