Recenze: Ohnivé květy

Počet stran: 334

Nakladatelství: Ocelot

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy!

Nádherně zdobená šála, předávaná z generace na generaci, pojí dvě newyorské katastrofy a také dvě ženy, které se musí vypřádat se ztrátou milované osoby.
Září 1911. Zdravotní sestra Clara se na Ellisově ostrově stará o přistěhovalce. Jeden z nich ji zaujme nejen svým osobním příběhem, který zrcadlí její vlastní ztrátu, ale
také nádherně zdobeným šálem s aksamitníky. Právě tento šál postaví Claru před těžké dilema, kterému musí čelit.
Září 2011. Stejný šál s aksamitníky zachrání život Taryn, která přežila kolaps Světového obchodního centra. Při tragédii však zahynul její manžel. Po deseti letech od tragédie se v novinách objeví dlouho ztracená fotografie, která Taryn přivolá nejen vzpomínky na tento hrůzostrašný den, ale také jí do života vnese to, co již považovala za dávno ztracené.
Obě ženy byly svědkem smrti milovaného muže a bojují se smutkem, na cestě zpátky do života je provází právě šál, který kromě naděje přináší i víru v silnou moc lásky.
V poetickém příběhu o lásce autorka staví hrdiny a čtenáře před dilema pravdy a lži, které lze jen těžko jednoznačně rozhodnout.

Poetická kniha, ve které se střídají dvě časové roviny, spojené ohnivým šálem s aksamitníky.

První časová rovina se odehrává roku 1911. Hlavní vypravěčkou této části je mladá zdravotní sestra Clara. Jejíž život je poznamenaný hrozivou událostí, požárem, který přežila. Ale ztráta blízké osoby a hrůzy, které prožila, ji výrazně psychicky poznamenaly. Aby se se svými strachy a nočními můrami vypořádala, přijímá prácza i zdravotní sestry na Ellisově ostrově. Zde jí každým dnem projde pod rukami mnoho osob, které si také s sebou táhnou své démony a chtějí začít znovu právě v New Yorku. Cítí se prospěšná a alespoň nachvíli nemusí myslet na své trápení. Dá se říct, že ostrov je pro ní místo, kde se může schovat před světem. Nebo alespoň byl, do doby, než potkala nového pacienta Andrewa, se kterým ji pojí více, než se na první pohled může zdát. Díky němu Clara prohlíží a staví se čelem svému dilematu.

Druhou časovou rovinou je rok 2011. Hlavní vypravěčkou je Taryn, mladá žena, která přežila hrůzy pádu Světového obchodního centra 11. září 2001. Je to 10 let od události, ale Taryn na ni stále nemůže zapomenout. Ztratila při ní totiž svou lásku a jediné co jí drží při životě je dcera. Taryn pracuje v obchodu s látkami "Svět látek", kde se cítí skvěle. Látky a šití je její život. Právě díky své práci narazí na nádherná šál s aksamitníky, na který nelze zapomenout a o které by ráda zjistila více.

Kromě těchto dvou hlavních postav se v knize objevuje také velké množství postav vedlejších. Jsou to hlavně spolupracovníci a pacienti Clary, nebo zákazníci Taryn. Za zmínku stojí nejlepší přítelkyně a také zdravotní sestra na Ellisově ostrově Dolly, nový lékař Ethan Randall a samozřejmě pacient Adrew, který Claře v mnohém pomůže a stejně tak ona jemu.

Obě časové roviny jsou propojené právě oním nádherným šálem s aksamitníky. Šálem, který spolu se svými majitelkami zažil mnohá dobrodružství, ale také hořká zklamání a pocity beznaděje. Výraznou roli má v knize příběh Clary, té je věnovaná podstatná část. I přesto, že je její osud velmi zajímavý, je škoda, že nebylo více prostoru dáno také dějové lince s Taryn.

Kniha je opravdu velmi čtivá a zajímavá. Od ostatních knih svého žánru se odlišuje hlavně svým poetickým a vzlerným stylem psaní. Krátké kapitoly a střídání dvou časových rovin, přidává knize na čtivosti a spád. Zajímavé jsou popisy toho, co a jak v nemocnici fungovalo, jak vypadal tehdejší New York a rozhodně také popis pádu Světového obchodního centra. I z pouhých stran této knihy je cítit dusivá atmosféra strachu a paniky.

Co se velmi řeší je dilema pravdy a lži. Co je správné a co špatné? Je lepší říct pravdu a ublížit, nebo zamlčet důležitou informaci a pak navždy žít s pocitem viny? Autorka nechává na čtenáři, jak si s těmito otázkami poradí a zda schválí počínání obou žen z příběhu.

Obálka knihy je jedním slovem nádherná a upoutá na první pohled. Velkou pochvalu za grafické zpracování nejen obálky, ale i vnitřku knihy, kde jsou na začátku každé kapitoly krásně vyvedení květiny. Oproti knize King, vydané dříve tímto nakladatelstvím, je tato kniha něčím naprosto jiným. Je vidět, že před vydáním prošla mnohem větší grafickou i stylistickou úpravou, co se formy, obsahu a posazení textu týče.

Další informace o knize naleznete na webových stránkách Megaknih, kde si  knihu můžete rovnou zakoupit.