Recenze: Tajemství Barunky Panklové

Autor: Helena Sobková

Název originálu: Tajemství Barunky Panklové

Počet stran: 237

Nakladatelství: Mladá Fronta

Rok vydání v ČR: 1997

O málokteré osobnosti české kultury bylo napsáno tolik monografií, studií a článků jako o "naší paní" Boženě Němcové. Přesto její narození a původ zůstávají opředeny pavučinou pochybností a dohadů. Narodila se opravdu 4. února 1820? Byli manželé Panklovi jejími pokrevními rodiči? Autorce se podařilo najít pravděpodobný klíč k jejímu tajemnému narození. V druhé části knihy mapuje úseky trpké životní pouti nejmilovanější české spisovatelky, jak se zrcadlí na jejích dochovaných portrétech. Z drobné mozaiky pozapomenutých nebo dosud přehlížených faktů doplňuje vnější i vnitřní portrét této neobyčejné ženy.

Kniha o díle a zejména o životě jedná z našich nejslavnějších a nejvýjimečnějších autorek vůbec. O Boženě Němcové.

Tato populárně naučná kniha, jak už sám název napovídá, má za svůj hlavní cíl, srovnat faktické a fiktivní informace o životě Němcová alespoň částečně se dopátrat pravdy. Její život totiž rozhodně není jednoduchý. Naopak je plný záhad, tajemství a nejasností. A to už v začátcích jejího života. Není totiž vůbec jisté, kdy se vlastně Božena Němcové, tehdy ještě Barunka Panklová, narodila. Ve hře je hned několik možných dat. Právě jejím narozením se autorka výrazně zabývá. Dále řeší její školní docházku, dětství v Ratibořicích a na Chvalkovickém zámku... nebo skutečnosti ohledně jejích rodičů. Jistě, mnoho z nás slyšelo o možnosti, že kněžna Kateřina Zaháňská byla její skutečnou matkou. Tuto teorii autorka vyvrací, ale silně koketuje s myšlenkou, že matkou Němcové byla Dorothea, sestra kněžny Zaháňské.

Tímto a mnohým dalším se zabývá první část knihy.

Druhá část s názvem Portrét Boženy Němcové se zaměřuje na pozdější fázi jejího života. Dobu, kdy již byla sezdaná s Josefem Němcem a putovala po Čechách. Je zde popisován její osobní život, tvorba, významné osobnosti se kterými se potkávala a snaha o obrození jazyka a národa českého. Toto vše je doplněno o studie portrétů a kreseb Boženy Němcové. Jsou pravé? Pokud ano kdo a proč je maloval? Za dobu jejího života se takovýchto nejasných kreseb vyrojilo hned několik. Autorka zkoumá, zda byly namalovány ještě za Němcové života, nebo až posmrtně podle nějakého předlohy.

V knize se objevuje i velké množství obrazového materiálu. V první části jsou to zejména listiny, jako důkazy zásadních mezníků života Němcové, nebo kresby jejích nejbližších. Ve druhé části jsou to obrazy a portréty, o kterých se autorka zmiňuje. Mimo to, že slouží jako krásné doplnění knihy, jsou zajímavé i z hlediska toho, jak se pod tíhou svého nelehkého osudu Němcová měnila.

I přesto, že se jedná o literaturu naučnou, kniha je velmi čtivá. Velké množství informací je v ní nové. Autorka dává vše do souvislostí, vyvrací mýty a poukazuje na možnou skutečnost. Jsem si jistá, že každého, kdo se alespoň trochu zajímá o literaturu, historii a české dějiny, bude nadšený. I ti, co těmto tématům příliš neholdují, by nemuseli být zklamaní.

Obálka knihy na mě působí temně a lehce depresivně. Je na ní vyobrazena sama Božena Němcové na jednom z portrétů ze svého mládí. Ve mě osobně obálka evokuje jakýsi pocit temnoty, metaforicky spojený s dobou v níž Němcová žila. To jak byla česká společnost a hlavně český jazyk v ohrožení.