Název originálu: Druhý sešit směšných lásek
Počet stran: 78
Série: -
Díl v sérii: -
Nakladatelství: Československý spisovatel
Rok vydání v ČR: 1965
Oficiální anotace:
Tři povídky (Zlaté jablko věčné touhy, Zvěstovatel, Falešný autostop) o lásce nerozpačitě nahlížející do intimní sféry dnešního člověka a ukazující, že jak muž, tak i žena nejsou než tu komickými a jinde tragickými služebníky choutek a rozmarů sexu.
Moje hodnocení:
Kniha obsahující tři krátké povídky. První povídka Zlaté jablko vypráví o dvou mužích ve středních letech, kteří "loví" ženy. Všechny ženy - mladé, starší, hezké méně hezké... Hrají si na siláky a přitom je to jen na oko. Když má dojít na skutečnou akci, raději utečnou domů.
Druhá povídka Zvěstovatel vypráví o doktotorvi, která se zmítá mezi prací a přítelkyní. Nakonec usoudí, že ho žena chce využít a později udat. Dochází k závěru, že všechny ženy jsou stejné, stejně zkažené, a proto ji nechá a raději jde do práce. Tam ale shodou nešťastných okolností nestihne přijít včas a v závěru nemá ženu, ani splněné povinnosti v práci.
Třetí povídka s názeve Autostop vypráví o dívce a chlapci. Jedou společně na prázdinovou dovolenou. Jsou unuděni stereotypem a tak začínají hrát hru na stopařku a řidiče. Ukážou své skryté stránky, o kterých ani netušili, že je mají. Ze svých rolí, později nedokážou vystoupit, přestože jsou z nich nešťastní. V závěru chalpec neví, kdo jeho dívka doopravdy je - která ze dvou rolí je ta správná. Je frustrovaná a musí se rozhodnout co bude dál. Dívka vedle něj pláče a prosí... s ním to ale nepohne.
Na těchto třech povídkách je krásně vidět autorův styl, který já osobně nemám příliš ráda. Přesto, že místy kniha obsahuje zajímavé filosofické části, ve výsledku jsem v rozpacích. Příčí se mi Kunderův pohled na ženy. Bere je jako hloupé husičky, které jsou všechny stejné a jsou v podstatě jen doplňkem silného muže "samce". Přesto, že se neřadím mezi zaryté feministky, tohle se mi nelíbí. Na dlouho dobu je toto poslední kniha, kterou od autora čtu.
Druhá povídka Zvěstovatel vypráví o doktotorvi, která se zmítá mezi prací a přítelkyní. Nakonec usoudí, že ho žena chce využít a později udat. Dochází k závěru, že všechny ženy jsou stejné, stejně zkažené, a proto ji nechá a raději jde do práce. Tam ale shodou nešťastných okolností nestihne přijít včas a v závěru nemá ženu, ani splněné povinnosti v práci.
Třetí povídka s názeve Autostop vypráví o dívce a chlapci. Jedou společně na prázdinovou dovolenou. Jsou unuděni stereotypem a tak začínají hrát hru na stopařku a řidiče. Ukážou své skryté stránky, o kterých ani netušili, že je mají. Ze svých rolí, později nedokážou vystoupit, přestože jsou z nich nešťastní. V závěru chalpec neví, kdo jeho dívka doopravdy je - která ze dvou rolí je ta správná. Je frustrovaná a musí se rozhodnout co bude dál. Dívka vedle něj pláče a prosí... s ním to ale nepohne.
Na těchto třech povídkách je krásně vidět autorův styl, který já osobně nemám příliš ráda. Přesto, že místy kniha obsahuje zajímavé filosofické části, ve výsledku jsem v rozpacích. Příčí se mi Kunderův pohled na ženy. Bere je jako hloupé husičky, které jsou všechny stejné a jsou v podstatě jen doplňkem silného muže "samce". Přesto, že se neřadím mezi zaryté feministky, tohle se mi nelíbí. Na dlouho dobu je toto poslední kniha, kterou od autora čtu.
Autor: Vladimír Páral
Název originálu: Soukromá vichřice
Počet stran: 166
Série: -
Díl v sérii: -
Nakladatelství: Paseka
Rok vydání v ČR: 2000
Oficiální anotace:
Originální sociologická sonda do společenských i soukromých problémů v životě průměrného českého člověka v 60. letech 20. století.
Autor na příběhu tří dvojic sarkasticky líčí konvenčnost a přízemnost, zároveň ale i plytkost konzumního života průměrného člověka ukotveného v stereotypech totalitního režimu šedesátých let. Autor nelítostně a nekompromisně ukazuje bezbřehou průměrnost a bezcílnost životního stylu novodobých měšťáků, která se projevuje ve všem - od vztahu k práci, v citových vztazích, manželství, přátelstvích i vztahu ke kulturním hodnotám a končí v zaběhaných neměnných stereotypech. Kritičnost a otevřenost pohledu, nekompromisní výsměch a osobitý, úsečný styl, je pro autorovu tvorbu charakteristický.
Moje hodnocení:
Kniha vyprávějící životní osudy několika párů. Každá je v určitém zaběhnutém stereotypu a rutině, kterou pohrdají, ale ze které nedokážou vystoupit. Sledujeme životy manželského páru Ády a Joži Vinšových, Josky a Idy Nejtrových a Standy a Bohunky. Střídavě každý z nich vypráví. Jejich kapitola je vždy označena začátečním písmenem jména (A = Áda...). V podstatě je kniha rozděla na tři zásadní části, tři stádia, jak je nazývá autor. První stádium je čistá rutina a nuda každodenního života. Ve stádiu druhém postavy postupně vystupují ze své rutiny, nachází si nové partnery a nazvájem se mezi sebou podvádí. Ve třetím stádiu pochopí, že nejlepší je být v klidu doma a vrací se do svého zaběhnutého klidného života.
V zásadě se jedná o nudné vyprávění o nudném životě nudných lidí z Ústí nad Labem pracujících v chemičce. Jako pohled do 60. let 20. století zajímavé, ale mě osobně kniha příliš nedala a jen pracně jsem se prokousávala ke konci. Z knihy je jasně patrná jedna věc, a to, jak hrozné je žít v bezcílné rutině a každodennosti.
Autor: František Hrubín
Název originálu: Romance pro křídlovku
Počet stran: 80
Série: -
Díl v sérii: -
Nakladatelství: Československý spisovatel
Rok vydání v ČR: 1962
Oficiální anotace:
Moje hodnocení:
Lyricko-epická báseň vyprávící o mladém Františkovi a jeho životě s nemocným umírajícím dědečkem. V kontrastu ke smrti je jeho mládí a chuť bavit se a žít, zvláště teď, kdy je pouť a na ní Terina. Mladá dívka, do které se hlavní hrdina zamiluje. Jeho city jsou něžné, hluboké a opravdové. V kontrastu k Terině je Tonka, starší, hrubá a živočišná žena, která si na Františka dělá zálusk. Jejich vztah je ale pouze ve fyzické rovině, nikoli psychické. V knize se objevuje množství kontrastů, jak že jsem jednou zmínila je to život x smrt, čistá, nežná Terina x starší, hrubá Tonka, pocit odpovědnosti x chuť bavit se a žít.
Báseň částečně evokuje deníkové zápisky, jsou zde data jako z deníku. Text se nečte úplně snadně, kvůli jeho komplikované formě. Je třeba si uvědomit, že vyprávění probíhá roku 1961, ale my se vracíme do let 1930/33, vlastně jde o retrospektivu, kdy autor předem ví, co se stane. Další zajímavostí jsou autobiografické rysy hlavní postavy Františka se samotným autorem.
Knížečka je malá, útlá a proto velmi rychle přečetná. Nese v sobě, ale něco, nad čím je třeba se pozastavit a zamyslet.
Obálka knihy je u vydání, které mám já, krásná. Jednotliví akrobaté jsou pozlacení, takže se kniha při čtení leskne a působí honosně.
Název originálu: Romance pro křídlovku
Počet stran: 80
Série: -
Díl v sérii: -
Nakladatelství: Československý spisovatel
Rok vydání v ČR: 1962
Oficiální anotace:
Romance pro křídlovku představuje lyrickoepický vrchol Hrubínovy básnické tvorby.
Moje hodnocení:
Lyricko-epická báseň vyprávící o mladém Františkovi a jeho životě s nemocným umírajícím dědečkem. V kontrastu ke smrti je jeho mládí a chuť bavit se a žít, zvláště teď, kdy je pouť a na ní Terina. Mladá dívka, do které se hlavní hrdina zamiluje. Jeho city jsou něžné, hluboké a opravdové. V kontrastu k Terině je Tonka, starší, hrubá a živočišná žena, která si na Františka dělá zálusk. Jejich vztah je ale pouze ve fyzické rovině, nikoli psychické. V knize se objevuje množství kontrastů, jak že jsem jednou zmínila je to život x smrt, čistá, nežná Terina x starší, hrubá Tonka, pocit odpovědnosti x chuť bavit se a žít.
Báseň částečně evokuje deníkové zápisky, jsou zde data jako z deníku. Text se nečte úplně snadně, kvůli jeho komplikované formě. Je třeba si uvědomit, že vyprávění probíhá roku 1961, ale my se vracíme do let 1930/33, vlastně jde o retrospektivu, kdy autor předem ví, co se stane. Další zajímavostí jsou autobiografické rysy hlavní postavy Františka se samotným autorem.
Knížečka je malá, útlá a proto velmi rychle přečetná. Nese v sobě, ale něco, nad čím je třeba se pozastavit a zamyslet.
Obálka knihy je u vydání, které mám já, krásná. Jednotliví akrobaté jsou pozlacení, takže se kniha při čtení leskne a působí honosně.
Chtěla jsem si něco přečíst, od našich českých autorů. Nejlépe asi něco z povinné četby, jen ze zvědavosti. Jak by se mi jejich tvorba líbila teď, po těch x letech, kdy do nás učitelé hustili všechna jejich díla a nás to absolutně nezajímalo. No.. Tyhle tři knihy asi vynechám. Takže vlastně díky :D
OdpovědětVymazatNebylo mým úmyslem někho od těchle knih odrazovat. :) Na druhou stranu pokud si chceš přečíst, něco z povinné četby, nebo nějakého klasika, existuje spouta (dle mého názoru) lepších adeptů. :))
VymazatVšak právě :D Popravdě jsem nad těmito knihami nepřemýšlela, ale zrovna Párala s Kunderou jsem měla v povědoví a chtěla jsem něco zkusit. Přesto se raději poohlédnu po někom jiném :)
VymazatPáralovi bych ráda také ještě dala šanci, ale Kunderův styl se mi nelíbí, takže v nejbližší době určitě nebude na pořadu dne. :)
VymazatOd Kundery jsem četla jen jednu knihu, a to Žert. Bohatě mi to od toho autora stačilo a už od něj nechci nic víc číst. Kniha mě naprosto nebavila a ani se mi nelíbila.
OdpovědětVymazatTak to jsem ráda, že nejsem jediná, koho jeho styl psaní neoslovil... :)
Vymazat