Recenze: Příběhy budov

Autor: Patrick Dillon

Název originálu: The Story of Buildings

Počet stran: 104

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Bambook

Rok vydání v ČR: 2020

 

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelskému domu Grada, přesněji pak nakladatelství Bambook!

 

Oficiální anotace:

Většinu svého života trávíme uvnitř budov. Víme však, proč a jak je ale lidé začali stavět? Zdobit?
Navštivme slavné stavby, od pyramid egyptských faraonů až po Centre Pompidou v Paříži. Příběhy Patricka Dillona o významných budovách – a významných lidech, kteří je postavili – oslavuje vynalézavost lidského ducha.
Mimořá
dně podrobné ilustrace Stephena Biestyho nás zavedou dovnitř slavných budov a ukáží nám, jak tyto pozoruhodné stavby vlastně drží pohromadě.

Moje hodnocení:

Kniha Příběhy budov je možná primárně zařazena jako dětské čtení, ale rozhodně není jen pro malá čtenáře. Jsem si jistá, že každý koho alespoň trochu zajímá historie, nebo to, jak věci fungují, bude nadšený. Třeba tak, jako já.

Jak už název napovídá, celá kniha věnuje pozornost těm nejvýznamnějším a nejzásadnějším stavbám v průběhu dějin. Myslím, že podnázev Světová architektura od pyramid až po Centre Pompidou mluví za vše. Autor opravdu "vyhmátl" ty nejdůležitější budovy a všestranně, podrobně je rozebral a vysvětlil vše zásadní.


Na první pohled je jasné, že v tomto případě se nejedná o knihu s nějakým příběh, zápletkami, hlavními postavami... Přesto se ale rozhodně nejedná o nudnou knihu. Právě naopak. Autor bere vše hezky chronologicky. Začíná kapitolou Jak se staví dům, ve které podrobně rozepisuje počátky lidstva, kdy se lidé pomalu přesouvali z jeskyní a začínali se stavbou prvních primitivních domů. Podrobně popisuje postupná vylepšení, zlepšení kvality i odolnosti postavených budov, experimenty s materiály, druhy střech, tvary... Postupně se přesouvá k výborným antickým stavitelům, kteří se nezalekli žádné výzvy a oblouky a klenby pro ně nebyli žádným problémem. Až se postupně dostane až téměř do současnosti, kdy srovnává dnešní industriální krajinu s například Londýnskými křivolakými uličkami za doby Tudorovců. Jako úvod do knihy a pochopení hlavních myšlenek je to naprosto úžasné. 

Poté už se v každé kapitole zabývá určitým časovým obdobím a výraznou památkou té doby. Začíná starověkým Egyptem a jeho pyramidami, přes antický Parthenón, Chrám Boží moudrosti, francouzskou gotickou katedrálu Notre Dame de Paris, indický Tádž Mahal, Křišťálový palác v Londýně ku příležitosti světové výstavy, Školu pro stavitele Bauhaus, Operu v Sydney, nebo třeba francouzské muzeum a galerii Centre Pompidou. Samozřejmě kniha obsahuje ještě několik dalších budov.

Celá kniha je ve znamení propojování architektury s historií. Přijde mi to jako úžasný koncept a i výsledná forma stojí za to. Autor dokázal toto propojení dovést k dokonalosti, a tak popisy historických období, tehdejších vládců, zvyků... doprovázejí architektonické slohy, ukázky, popisy. Každá ze zmíněných staveb má v knize prostor pro velký nákres, kde je podrobně rozpracován každý sloup, schodiště, záhyb... a samozřejmě s podrobným komentářem, co je to a k čemu to slouží.

Zmínila jsem nákresy, a proto se rovnou dostávám k ilustracím, které jsou skvělé, propracované a věrohodné. Je jich opravdu obrovské množství, přičemž je jedna hezčí než druhá. Dohromady s textem vytváří krásnou knihu, a to jak pro grafické stránce, tak samozřejmě po obsahové. V podstatě není nic, co by se knize dalo vytknout. Být na mě, hned bych si požádala o ještě více budov a zajímavých popisů. 

 

Jak už jsem jednou zmínila, kniha je určena primárně pro děti. Jsem si jistá, že pro ně půjde o ideální publikaci, která je zábavná a zároveň má velký vzdělávací přesah. Obrovské množství informací, které jsou ale podávány čtivou a hlavně nenásilnou formou. Ani dospělí ale nepřijdou zkrátka. Jsem si jistá, že si knihu také zamilují. Jak je jistě vidět, já jsem i nějakou dobu po dočtení stále stejně nadšená a jsem si jistá, že se ke knize budu vracet a v budoucnu se mi bude ještě hodit.

Obálka knihy je vtipně pojatá. Každé políčko je totiž výňatkem některé z velkých ilustrací budov, které jsou v knize obsaženy. Ve výsledku tato mozaika působí vážně skvěle.



Knihu Příběhy budov si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.

 

 

 


4 komentáře:

  1. Wow, tak tahle publikace působí zajímavě. Já teda moc nerozumím fyzice a tak, takže pro mě obecně i architektura je v podstatě zázrak - jak to, že některé slavné budovy vlastně stojí? :D

    Přeji ti krásný vstup do nového roku!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsme na tom stejně, technicky architektuře také moc nerozumím. Mě spíš zajímají architektonické prvky z historického hlediska, na což je tahle kniha ideální. :)

      Vymazat
  2. Skvělá recenze, souhlasím... kniha je vážně úchvatná :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale je škoda, že ji moc lidí nezná... zasloužila by si víc čtenářů. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.