Recenze: V jabloňovém sadu

Autor: Susan Wiggsová

Název originálu: The Apple Orchard

Počet stran: 416

Série: Kroniky Bella Visty

Tess Delaneyová se živí pátráním po starých pokladech a jejich navracením právoplatným majitelům. Miluje objasňování historie a vyplňování prázdných míst v srdcích lidí příběhy jejich rodinných dědictví. Kovářova kobyla ale chodí bosa a Tessina vlastní minulost je plná mezer. Otce nikdy nepoznala a její matka věnovala více času spíš cestování než své dceři.

Tess stojí na prahu úspěchu, na kterém usilovně pracovala, takže pro ni není nejvhodnější chvíle začít zpochybňovat své životní volby. Nečekané události a odhalená tajemství ji však nutí vše přehodnotit. Najednou si uvědomuje, že má možná na dosah štěstí, o jakém se jí nikdy nesnilo.

V den, kdy očekává povýšení ve vysoce prestižní aukční síni, ji v její sanfranciské kanceláři navštíví bankéř Dominic Rossi s informací, že na kalifornském venkově žijí její příbuzní, které nikdy nepoznala. Dědeček je bohužel v kómatu, ve své závěti ale právě Tess jmenoval polovičním vlastníkem svého jabloňového sadu. Druhá polovina majetku má připadnout její nevlastní sestře.

Vzhledem k tomu, že Tess vychovávala svobodná matka a nikdy neprovdaná babička, majitelka obchodu se starožitnostmi, je pro ni život v kruhu velké rodiny lákavý, i když nezvyklý. Líbí se jí důstojný Dominic, její vřelá sestra Isabel i život ve městě Archangel v Kalifornii – a díky zkušenostem s historickým výzkumem odhaluje řadu tajemství pohřbených v hlubinách času. Ztracené rodinné dědictví by mohlo přinést finanční i emocionální spásu. A navíc během pátrání začíná chápat skutečnou sílu lásky, společnosti i rodiny.

Kniha V jabloňovém sadu je krásná, milá, atmosférická a romantické kniha, která chytne za srdce a pohladí po duši. Nejedná se o žádný akcí nabitý příběh, plný zvratů. Lze říct, že je hlavní zápletka docela předvídatelná... ale i tak jde o velmi příjemné čtení.

Sledujeme mladou ženu Tess, která je zároveň jedinou vypravěčkou příběhu. Pracuje v zajímavém odvětví starožitností v San Franciscu a pro sovu práci žije. To se podepisuje na jejím zdraví a osobním životě. Vše se ale změní, když jednoho dne zjišťuje, že má nevlastní sestru, dědečka a je dědičkou polovinu jabloňového sadu Bella Vista. Ze dne na den se jí změní celý dosavadní život. Pomalu si zvyká na novou rodinu, se vším se seznamuje a řeší nemocného dědečka.

Další zásadní postavou je Dominic. Ideální muž, o kterého by stála téměř každá žena. Pohledný, laskavý, ochotná pomoci, charakterovými vlastnostmi i vzhledem ideální. Tomu nebrání ani fakt, že je rozvedený se dvěma dětmi a v poměrně složité rodinné situaci. Jako pracovník v bance je to právě on, kdo kontaktuje Tess a vše jí sdělí. Od první chvíle to mezi nimi jiskří a to hodně. Ačkoliv oba popírají své city, je jasné, kam vše směřuje.

Stejně tak další vedlejší postavy jsou velmi dobře popsány a charakterově zvládnuty. Za zmínku jistě stojí Tessina nevlastní sestra Isabell, která je mimo jiné i výborná kuchařka. Překvapivě právě vařením a recepty je kniha protkána. Na začátku každé části je tematicky se hodící recept na např. horkou čokoládu, jablečný koláč, rajčatovou polévku... i s popisem, surovinami a krátkým pracovním postupem.

Místo, na kterém se příběh odehrává, je kouzelné. Krásné popisy sadu a jeho okolí jsou tedy samozřejmostí. Ani na lidské charaktery autorka nezapomněla. Jsou také podrobně popsány a co víc, v průběhu děje se charakterově mění a vyvíjejí. Navíc zde figuruje celá řada různých hrdinů se zcela odlišnými vlastnostmi.

Překvapivých je také několik vsuvek z minulosti, z mládí Tessiny matky a hlavně z Dánska z období dětství a dospívání dědečka Magnuse. I díky těmto vsuvkám se pomalu rozplétá záhadné rodinné tajemství a začíná tak pátrání po pravdě, která je v mnohém velmi nečekaná.

Je poměrně jasné, jakým směrem se bude příběh ubírat, a kdo s kým skončí. I tak jde ale o velmi čtivý a příjemný příběh. Začátek mi přišel trošku pomalejší, méně zajímavý, ale když se člověk začte a pronikne do děje, je to skvělý romantický příběh.

Od autorky jsem již četla jednu knihu, která u nás vyšla o něco dříve Knihkupectví ztrát a nálezů. Už tehdy jsem zjistila, že mi autorčin styl psaní sedí a v této knize se to jedině potvrdilo. Dokonce byla tato kniha o kousek lepší za což nejspíš může prostředí jabloňových sadů a vinic v Archangelu. Pro případné čtenáře bych si dovolila menší radu a upozornění: každá kniha je o jiné hlavní hrdince, ale v Knihkupectví, které časově navazuje na jabloňový sad, se Tess mihne a je tedy jasné, jak její příběh "dopadne" a bude pokračovat. Nejedná se o žádný drastický spoiler, ale je dobré na to upozornit. Já to například nevěděla.

Obálka knihy se mě osobně líbí moc. Na první pohled působí onou kouzelnou atmosférou a jabloňový sad, jídlo a rodinná pohoda z ní přímo sálají.

Knihu V jabloňovém sadu si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.