Recenze: Knihkupectví ztrát a nálezů

Autor: Susan Wiggsová

Název originálu: The Lost and Found Bookshop

Počet stran: 368

Série: Kroniky Bella Visty

Díl v sérii: #3

Když se Natalie Harperová v důsledku tragické události zároveň stane majitelkou dluhy zatíženého sanfranciského knihkupectví a začne pečovat o svého dědečka, který má problémy se zhoršující se pamětí, nemusí se dlouho rozhodovat, co dostane přednost. Její plán knihkupectví prodat, aby měla z čeho hradit péči o dědečka, jí však neprojde. Nejenže dědeček prožil celý život v domě, v němž se obchod nachází, ale je také jeho jediným právoplatným majitelem – a prodat jej odmítá. Natalii tak nezbývá než opustit slibnou kariéru, přestěhovat se do bytu v historické budově a provoz krámku neochotně převzít. Brzy však zjišťuje, že jí knihy poskytují vítanou úlevu v nesmírném žalu, a její život se začne pomalu obracet k lepšímu. Najímá bývalého mariňáka Peache Gallaghera, aby v domě provedl potřebné opravy, a seznamuje se s jeho dcerou Dorothy, která knihkupectví pravidelně navštěvuje a společně s Natalií si čte. Díky Dorothy se nakonec seznámí s Trevorem Dashwoodem, slavným a pohledným spisovatelem. K Nataliinu překvapení se neslavný začátek obrátí v nečekanou cestu objevů a poznávání pravdy o rodině, budoucnosti i srdci. Dokáže začít novou kapitolu svého života?

Kniha Knihkupectví ztrát a nálezů je romantickým kouzelným příběh o lásce, naději, ale také vyrovnávání se se ztrátou milované blízké osoby a snaze začít nový život.

Hlavní postavou, jejímaž očima vše sledujeme, je mladá dívka Natalie. Na první pohled má vše, milujícího přítele, krásný byt, lukrativní práci... přesto má pocit, že jí v životě něco chybí. Vše se změní po tragické nehodě, při které přijde nejen o svého přítele ale také milovanou maminku. Najednou se celý její život rozpadá a ze dne na den se vše zcela změní. Natalie musí dát výpověď v práci a odjet zpět do rodného San Francisca, aby se mohla postarat o nemocného dědečka a knihkupectví, kterému její matka obětovala a dala vše. Prodej nepřichází v úvahu, neboť celou rodinu ke starému rodinnému domu pojí silné poutu. Ve stejném domě měl její dědeček obchod s psacími stroji a předtím jeho otec lékárnu. Proto se musí postavit k finančním problémům, které knihkupectví má, čelem a najít nejlepší možné řešení.

Natalie působí od první chvíle velmi sympaticky, příjemně a je to velmi zajímavá osobnost. Lze se do ní velmi snadno vcítit. Její osud je velmi smutný, žal neustále se skrývající pod povrchem bezbřehý. Ke všemu tu jsou ještě problémy s dědečkovým počínajícím alzheimerem. Je smutné a zároveň děsivé pozorovat, jak se člověk mění, zapomíná na vše, co je mu drahé...

Obávala jsem se, aby kniha nebyla příliš smutná, dojemná, nebo beznadějná. Naštěstí tomu tak není i přes tragické události v počátku a nemoc dědečka. I přes všechny smutné části celým příběhem prochází světlo, naděje a pocit, že ještě není vše ztraceno. Síla a odhodlání poprat se s nepřízní osudu, ať to stojí cokoliv. To je poselství této knihy.

I přes zmíněnou bolest, která se ukrývá těsně pod povrchem, působí příběh pozitivně a romanticky. Romantická linka není primárně hlavním tématem. Opravář Peach (jméno nic moc) a spisovatel Trevor Dashwood jsou oba skvělí a části s nimi taktéž. Hlavní linkou je spíše vypořádání se se ztrátou a pozvednutí knihkupectví z bezvýchodné situace. Přesto je romantika jasně patrná, milá, laskavá a decentní. Ve spojení s prostředím starého domu a knihkupectvím plným knih, do kterého by se člověk rád podíval, vše skvěle funguje. Text provází také odkazy literární díla, klasiků i současnějších autorů, což je také moc milé.

Jak už jsem zmiňovala hlavní vypravěčkou je Natalie. V několika částech je ovšem také pohled dědečka a maličko také Peache. Co mě velmi mile překvapilo jsou také krátké retrospektivní vsuvky. Vzpomínky na zemřelou matku, dětství Natalie, mládí dědečka a na rodinné předky - zejména Colleen a velké zemětřesení roku 1906. Tyto vsuvky jsou většinou jen krátičké, ale příběhu dodávají další rozměr.

Kniha je opravdu kouzelným a příjemným čtením. Autorčin styl psaní se mi hodně líbí a lapil mě v podstatě od první stránky. Celý příběh se opravdu dobře čte. Konec je trošku neuvěřitelný, ale milý... kéž by se tohle stávalo i ve skutečném světě.

Obálka knihy se mě osobně nijak extra nelíbí a upřímně nevím, jestli by mě sama o sobě nalákala. Umím si představit daleko lepší možnosti, jak ji vytvořit. Naštěstí další autorčina kniha V jabloňovém sadu, která nedávno vyšla, má obálku úplně jinak řešenou a jedním slovem nádhernou.

Knihu Knihkupectví ztrát a nálezů si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.