Recenze: Na Větrné hůrce

Emily Brontëová

Název originálu: Wuthering Heights

Počet stran: 384

Nakladatelství: Odeon

Rok vydání v ČR: 2013

Slavný romantický příběh se odehrává v tajuplném prostředí samoty uprostřed mokřin, kam přichází nový nájemce, anglický gentleman Lockwood. Ten nečekaně prožije strašidelné noční dobrodružství a začne pátrat po osudech nevlídných a drsných obyvatel usedlosti. Z úst služebné vyslechne příběh, na jehož počátku stojí nenaplněná láska, cit, jenž jako zhoubný oheň spálil duši Heathcliffa a zanechal v ní jenom pustošivou nenávist a touhu po pomstě. Román vyšel poprvé roku 1847 pod mužským pseudonymem Ellis Bell a zprvu nezaznamenal valný úspěch; autorka nedlouho po vydání zemřela. Teprve ve 20. století byl znovu objeven a je považován za stěžejní dílo anglické literatury.

Nesmrtelná klasika, která se do srdcí čtenářů zapsala díky temnotě s jakou vyznívá a místy až krutou reálností.

Ocitáme se na Anglickém venkově, kam přijíždí na ozdravení mladík pan Lockwood, jako nový nájemce sídla Drozdova. Díky tomu se setkává s kontroverzní postavou známou po celém hrabství, s panem Heatcliffem, který tento prostor pronajímá. Převážná část románu se ale odehrává v minulosti, kdy chůva a služebná Nelly vypráví nemocnému Lockwoodovi příběh o Heatcliffovi a rodině, která dříve Drozdov a Větrnou hůrku vlastnila a obývala. Její vyprávění působí velmi věrohodně a neopomene ani ten nejmenší detail.

Jednou z hlavních postav je právě Heatcliff. Nalezenec, který se do bohaté rodiny dostal velkou náhodou a zajistil si lásku pána domu, který ho protěžoval na úkor vlastních dětí. To na Heatcliffovi zanechalo následky v podobě pocitu nadřazenosti vůči ostatním. Po smrti starého pána se musel potýkat s netajenou nenávistí ze všech stran. Jen Kateřina, dcera pána domu, se Heatcliffovi nevyhýbala a díky tomu mezi nimi začala vzkvétat velká láska. Postupem knihy se Heatcliffův charakter mění a vyvíjí. Jeho špatné vlastnosti se prohlubují a on si na nich svým způsobem zakládá. V hloubi duše je to opuštěný, smutný, zlomený člověk. Snaží se to zamaskovat svým pokřiveným, zlým chováním. Když není šťastný on, nedopřeje štěstí nikomu v okolí, ať už by pro to musel udělat cokoliv.

Mimo Heatcliffa je v knize opravdu velké množství charakterů. Důležitá je Kateřina, kterou Heatcliff miluje a která ho zklame a vyslouží si jeho proklínání a následnou pomstu. Edgar Linton neustálý sok v Heatcliffově lásce a jeho sestra Isobela, která se stává nechtěnou účastnicí onoho sporu a jeho následnou obětí. Nebo Hareton, syn pana Earnshawa, Heatcliffova dobrodince. Ten jeho pomstu odnesl asi nejvíce. Jako

Každá z postav je velmi dobře vykreslená, ale ani o jedné se nedá říct, že by byla kladná. Působí depresivně, temně a zlo a sobeckost způsobené bolestí jsou na každém kroku. Je krásně vidět jak nešťastná láska dokáže změnit charakter člověka natolik, že zatrpkne jeho touha po pomstě je nepředstavitelná a nekonečná. Charaktery působí pokřiveným dojmem, nestarají se o ostatní jen o sebe a to, jak si zachránit vlastní kůži za každou cenu. Temnota se v knize objevuje na každém kroku, je všeprostupující a každého z charakterů má ve svých osidlech.

I přesto, že se jedná o klasickou knihu vydanou již před dávnou dobou i v dnešní době je stále velmi čtivá a zajímavá. Autorka do knihy dala něco ze sebe, něco co knihu ozvlášťňuje a vyzdvihuje nad ostatní.

Obálka knihy. Kniha Na Větrné hůrce byla vydaná již mnohokrát a jedna obálka je hezčí než druhá. Bohužel mě se do rukou dostala tahle a ta zrovna krásná není. Je minimalistická, zlatá písmena na ní krásně vynikají, ale ostatní obálky jsou rozhodně mnohem povedenější než tahle. Na druhou stranu, důležité není to co je na povrchu ale to, co je uvnitř. A že to rozhodně stojí za to.