Recenze: Růže & dýka

Série: Pomsta a rozbřesk

Díl v sérii: #2

Nakladatelství: CooBoo

Rok vydání v ČR: 2017

Čím temnější nebe, tím jasnější hvězdy.
Jsem obklopená ze všech stran pouští. Jsem vězeň písku a slunce. A už nemůžu věřit ani své rodině.
Chorásán se ocitl na pokraji války a Šeherezáda kvůli temné kletbě opustila královský palác a i svou lásku, Chálida. Vrátila se ke své rodině a do bezpečí. Brzy ale zjistí, že už nemůže věřit ani svým přátelům a že ji vězní lidé, které miluje. Dokáže najít způsob, jak se vzepřít hrozivé kletbě a neztratit svou velkou lásku? A je vůbec možné zabránit tomu, aby umírali další nevinní?

Druhý závěrečný díl série Pomsta & rozbřesk. Kniha začíná přesně tam, kde minulá skončila. Šeherezáda utíká z města a ukrývá se v poušti se svou rodinou. Oproti minulému převážně popisnému dílu, který nás uváděl do děje, je tento mnohem akčnější.

Šeherezáda a Chálid, vládce Chorásánu, jsou i po odloučení stále zamilovaným párem, nepřestávají věřit v sebe navzájem, v sílu jejich lásky a  v úspěšné zlomení kletby uvalené na Chálida. Charakterově se nezměnili, Šeherezáda je pořád stejně drzá, nebojácná a hlavně nezlomná. Chálid je stále stejně uzavřený, na první pohled působí nepřátelsky, uvnitř ale skrývá zlaté srdce.

Tentokrát se v knize objevuje velké množství vedlejších postav a to i takové, které byli zmíněné jen okrajově. Lépe se tak ukazuje pravá povaha Šeherezádiny rodiny. Jejího otce, který není tak milující a obětavý, jak by se mohlo na první pohled zdát, nebo její sestry Írsy, která dostává poměrně velkou roli a snaží se Šeherezádě pomoci, jak jen to jde. Vztahy mezi jednotlivými postavami jsou také velmi probírané, a to nejen ve spojení se Šeherezádou. Ukazuje se, že láska kvete stále.

Ani o záporné postavy není nouze. Hlavním „záporákem“ je jistě Sálim, vládce země sousedící s Chorásánem. Hned několik dalších postav se ale v průběhu knihy vybarvuje a i ti, kteří na první pohled působí neškodně se zasadí o zničení Šeherezády a Chálida.

Oproti minulému dílu je kniha více nabitá akcí. Vše se děje ve velmi rychlém sledu, čtenář si tak nemá čas ani na chvilku odpočinout. Od chvíle, kdy se Šeherezáda ocitne v poušti v neustálém nebezpečí, začne sled událostí, které neodvratně vedou k děsivému konci. Mimo jiné se objevuje ve velkém také magie a kouzelné schopnosti. Od létajícího koberce, až po umění léčit. Knize to jedině dodává na zajímavosti a větší pohádkovosti.

Celkově působí příběh velmi magicky a to nejen díky tomu, že se odehrává v Orientu, což ale také plní svoji úlohu. V textu se objevuje několik slov psaných kurzívou, které značí cizí slovo. Na konci knihy je proto slovníček, který všechny tyto slova osvětluje.

Kapitoly jsou kratší a každá z nich má hezky znějící název, který se váže k určité události odehrávající se v oné kapitole. Lemování přímo volající po orientu není ničím nečekaným.

Jediné co bych knize vytkla, je na můj vkus moc rychle utnutý konec. Vše se dlouze řešilo a když mělo přijít na akci, jakoby autorka nevěděla jak knihu dokončit, nebo už jí psaní nebavilo. Za mě by se nic nestalo, kdyby byla kniha o pár stran a vysvětlení delší. Přes tenhle malý detail, byla jinak kniha velmi čtivá, zajímavá, svým způsobem magické a jednotlivé stránky utíkaly ani nevím jak.

Obálka knihy, je stejně jako u prvního dílu (a tak jak to u YA knih bývá) vážně nádherná. Na první pohled z ní dýchá orientální kouzlo, navíc zlaté lemování i jednotlivých výstřihů.