Recenze: Brněnské nevěstky

Naďa Horáková

Název originálu: Brněnské nevěstky

Počet stran: 256

Série: Mocní a ubozí Markrabství moravského

Nakladatelství: Moba

Rok vydání v ČR: 2012

Marek z Erlachu, přítel markraběte Jana Jindřicha Lucemburského, nalezne v lese nedaleko Brna umírající dívku a její novorozeně zabalené v drahé pleně se symbolem patricijského rodu Anshelmů. Na přání markraběnky Markéty Opavské začne diskrétně pátrat, kdo byla ona dívka a kdo je otcem dítěte. Stopy míří mezi brněnské nevěstky na kopec Puhlík, semeniště kriminality, kde se ukrývají kuplíři, zloději a vrazi a ony nebohé ženy zneužívají ke zločinům. Dívka ovšem nevěstka nebyla a otcem dítěte je významný brněnský měšťan. Skandál s nemanželským dítětem rozpoutá řadu intrik mezi bohatými patriciji a odhalí kruté poměry v některých zdánlivě spořádaných manželstvích...

Historická detektivka, ve které se řeší na první pohled nejasná vražda, do níž je zapletena i vysoká šlechta.

Ocitáme se v Brně 14. století (rok 1353), kdy českým zemím vládne panovník Karel IV. V Brně sídlí jeho bratr markrabě Jan Jindřich se svou chotí Markétou Opavskou. Tehdejší Brno nám ukazuje hned několik tváří. Jednou z nich je šlechtická vrstva, které vévodí markraběcí pár. Lidé, kteří mají vše na co pomyslí a snaží se pomoci chudině, ta představuje druhou vrstvu. Spodina, žijící zejména na blízkém kopci Puhlíku, který je vyhlášený svou zkažeností. Zde žijí právě nevěstky. Jejich postavení ve společnosti je velmi špatné, ocitají se na nejnižší příčce společenského žebříčku, jsou bez jakýchkoliv práv, navíc jej jejich řemeslo a život, jaký žijí víc než nebezpečný. Proto není nic neobvyklého, když se některá z nevěstek navždy ztratí, nebo najde mrtvá. Tak jak se to stalo i tentokrát.

Nevěstka, jejíž tělo se našlo, a spustí řadu událostí není jen tak obyčejná. Má u sebe čerstvě narozené dítě zabalené do pleny se symbolem jedné z vysoce postavených patricijských rodin. Dítěte se ujímá sama markraběnka Markéta a pověřuje jistého Marka z Erlachu, aby vypátral jak se vše vlastně seběhlo a co dělá patricijský znak na pleně nevěstina dítěte.

Marek z Erlachu je velmi zajímavá osoba. Je to blízký přítel markraběcí rodiny a proto si může dovolit věci, které nikdo jiný. Je pověřen vyšetřováním zejména pro svou diskrétnosti, inteligenci a dobré vztahy s obyvateli Brna, a to nejenom se šlechtou, ale i s měšťany.

V průběhu vyšetřování vyvstává několik dalších příběhových linek. Jako je vražda Mistra pasíře a obvinění jeho ženy Žofie, která je nevinná, nebo osud nevěstky Jahůdky, která i přestože se snaží ze svého řemesla vymanit nedaří se jí to a její osud neskončí nijak růžově. Ukazuje se, že tehdejší život nebyl vůbec jednoduchý.

Kniha je svým prostředím Brněnské spodiny a samotným příběhem velmi zajímavá a lákavá. Historické detektivky z Brna se totiž nevidí zrovna často. Příběh rozhodně nepůsobí prvoplánově a do poslední chvíle není jasné, kdo je vlastně vrah. Autorka si dokáže skvěle pohrávat se slovy, nenápadnými nápovědami a napínat čtenáře, jak jen to jde. Navíc se nenásilnou formou seznámíme se všemi obyvateli města a vzniká tak komplexní obraz tehdejší společnosti.

Mimo jiné se v řeší osud nevěstek a  v závěru knihy markraběnka Markéta vydává statuty brněnských nevěstek, které jak doufá, zlepší jejich nelehký život a pomůžou jim. Což se také skutečně stalo.

Ke knize jsem se dostala velkou náhodou, ale jsem za to ráda. Jedná se o velmi čtivý poutavý příběh, který by si neměl nechat ujít žádný milovník historie a detektivních příběhů.

Obálka knihy je jednoduchá, působí ale dobře a obsahově se ke knize hodí. Zvlášť krásně vykreslené a zářivé B, na první pohled zaujme.