Recenze: Návrat z temnoty

Autor:
Liz Coleyová

Název originálu: Pretty Girl - 13

Počet stran: 304

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Fortuna Libri

Rok vydání v ČR: 2013


Oficiální anotace:
Bylo jí třináct, když se ztratila.
Zmizela své rodině, přátelům, světu. Když se zčistajasna objevila, zjistila, že jí chybí velký kus sebe samé.
Šestnáctiletá Angie Chapmanová se po třech letech od svého záhadného zmizení vrací domů. Z toho období si nic nepamatuje, jako by jí někdo vymazal všechny vzpomínky. Musí si poskládat příběh o všech hrůzách, které prožila, aby získala nazpět svůj život.

Moje hodnocení:

Naprosto neskutečná a silná kniha.

Na první pohled se zdá, že jde jen o další Young Adult knihu, dokonce je knihkupectví i do tohoto oddělení zařazena. Proto jsem před čtením neměla nijak velká očekávání. Ale to, čeho se mi dostalo uvnitř je naprosto neskutečné, skvělé, silné a rozhodně stojící za přečtení.

Hodnocení knihy je ale velice náročné a to z jednoho prostého důvodu. Od začátku do konce je plná důležitých zvratů a v podstatě od první minuty se začíná rozehrávat hodně zamotaný a dramatický příběh. Ukázat jak je kniha výjimečná a skvělá, a to bez spoilerů je proto téměř nemožné.

S hlavní postavou Angie se setkáváme nejprve v krátkém prologu z letního tábora. Tento prolog je psán dětskýma očima. Už od začátku je cítit jisté napětí, temno a něco děsivého v pozadí. Konec první části působí jako blesk z čistého nebe. Z ničeho nic konec a temno.

Druhá část My. Angie se objevuje ve svém rodném městě, nedaleko svého domu. V šatech, které určitě nejsou její s prstýnkem na ruce, který vypadá jako snubní. Navíc je mnoho větší než si pamatuje. To ale není to nejdivnější. Doma ji vítají jako dávno ztracenou dceru, se kterou se neviděli celé tři roky. Angie ale o ničem takovém neví. Stále si připadá jako ta třináctiletá dívka z tábora, i přesto, že teď už jí je šestnáct.  

Postupné odhalování Angiina tajemství i přes její psychický blok a prázdno je napínavé a děsivé zároveň. Krůček po krůčku se dozvídáme, co stojí za její zmizením, ztrátou paměti i současným stavem. V tuto chvíli se do knihy vkrádá i psychologie. Tudíž se dozvídáme přesné znění Angiina psychického stavu.

Třetí část Já. V této závěrečná části, nejemotivnější ze všech, se konečně dostáváme do Angiina podvědomí a rozplétáme spolu s ní zapeklitý příběh. Nečekaný konec a rozuzlení, které bylo do poslední chvíle nejisté je stejné děsivé, možná ještě horší než "sladká" nevědomost. Ukazuje se Angiina síla a odhodlání přijít všemu na kloub, a to za jakoukoliv cenu. Osobně jsem závěr knihy vůbec neodhadla. O to víc pro mě byl silný a překvapivý.

Kniha Návrat z temnoty je vážně hodně silná a emotivní. Není to thriller v pravém slova smyslu, ale tajemna, zvratů a napínavosti je tam více než dost. Pro mě je to zas trošku něco jiného, než čtu obvykle. A o to víc jsem nadšená. Tato kniha na mě silně zapůsobila a věřím, že si ji jednou ráda přečtu znovu.

Na závěr knihy je doslov autorky, která podrobněji popisuje psychologický jev, které se Angii stal. Jeho průběh, skutečné psychologické poučky... Dává tak knize, ještě silnější tón.

Obálka knihy ve mě na první pohled evokuje něco jiného, než co se kniha chystá vydat. Možná že s jinou obálku by působila silnější a dospěleji.

Je škoda, že se o této knize tolik nemluví, protože jde o něco naprosto skvělého a zajímavého. Věřím, že žádný čtenář nebude z knihy zklamaný.

10 komentářů:

  1. Moc pěkná recenze :) Knížku mám doma, kdysi jsem ji koupila v Levných knihách ale ještě jsem se do ní nepustila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. :) Mě také ležela celkem dlouho doma, ale rozhodně stojí za přečtení. :))

      Vymazat
  2. Tak tuhle knihu mám na seznamu od vydání a zatím okolo ní jen chodím. A asi to je velká škoda, protože tvá nadšená recenze mě hodně nahlodala. No nic, jdu se podívat, jestli ji mají v knihovně a asi si ji rovnou rezervuji :)

    OdpovědětVymazat
  3. Vůbec bych podle obálky neřekla, že by mohla mít tak úžasný příběh. Tvá recenze mě hodně zaujala, že pokud na knihu narazím, tak si ji určitě přečtu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani mě by to podle obálky nenapadlo. Tipovala jsem nenáročnou YA knihu a o to víc jsem byla překvapená. :) Určitě ji vřele doporučuju. :)

      Vymazat
  4. Měla jsem z knihy kdysi (myslím, že jsem ji četla v roce 2014) úplně stejné pocity!

    OdpovědětVymazat
  5. Knihu neznám, ale dle tvé recenze zní velice zajímavě. Možná se po ní podívám..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem byla mile překvapená. :)) Určitě se po ní podívej. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.