Recenze: Jindřich VIII. Král a dvůr

Autor: Alison Weirová

Název originálu: Henry VIII: The King and His Court

Počet stran: 664

Nakladatelství: BB art

Rok vydání v ČR: 2013

Tento skvělý životopis Jindřicha VIII. je zasazen do prostředí králova dvora – nejoslnivějšího, jaký kdy Anglie zažila – se všemi jeho kulturními, společenskými a politickými souvislostmi a do nádhery jeho četných přepychových paláců.
Čtenářsky přitažlivé vyprávění je doslova nabito barvitým líčením a množstvím drobných příběhů ze života, zároveň však jde o všeobecnou vyčerpávající studii proměn života i dvora v období, jež na několik staletí rozhodlo o dalším směřování anglických dějin. Autorka polemizuje s některými předcházejícími teoriemi a sama předkládá často třeba i sporné nové závěry, založené na dobových dokumentech, jež dosud zůstávaly nepovšimnuty. Knihu lze beze sporu nazvat skvělým triumfem dějepisné literatury.

V knize Jindřich VIII.: Král a dvůr autorka poopravila některá tvrzení obsažená v její jindřichovské prvotině, ale hlavně se soustředila na bezprostřední okolí, v kterém žil a panoval anglický král, proslulý nejen počtem manželek, jichž se v zájmu zplození mužského potomka zbavoval s bezohledností, která neměla hned tak obdoby, ale i renesanční osobností rytíře, básníka, hudebníka, tanečníka, mecenáše umění, stavebníka nádherných paláců a zámků, původce stavby neobyčejných válečných lodí, lovce, jedlíka, pijáka, zkrátka gargantuovsky obžerného vychutnavače života, ale zároveň i náboženského hloubavce, který, ačkoli se až do smrti považoval za katolíka, v Anglii nakonec proklestil cestu k reformaci. O tom všem čtenář v knize – na rozdíl od hloupých televizních seriálů – nalezne podrobné poznatky, doložené dochovaným historickým materiálem.

Tahle kniha je trošku jiná něž ostatní knihy od autorky.
Není postavená na ději, ale spíše na historických faktech - tak to bylo v těch minulých, jenže v téhle jde spíš o fakta typu: královi výdaje, paláce, útraty.... do toho je lehce nastíněn jeho život a všechny jeho manželky. Ani o manželkách, a to je jimi Jindřich VIII. proslulí se z knihy moc nedozvíme. Tato kniha je spíš pro ty, co už mají o Tudorovcích jisté povědomí a ideálně četli knihu, autorčinu minulou knihu, a to: Šest žen Jindřicha VIII., na kterou tahle kniha tak trošku navazuje.

Jindřich VIII. je zde popisován jako král, díváme se na svět jeho očima, pohledem všemocného monarchy, který je rok od roku stále nerudnější a více si prosazuje svou. Neohlíží se napravo, nalevo, ale jde si tvrdě za svým cílem. V začátcích své vlády si nechával radit od jiných vlivných mužů, časem se ale začne spoléhat jen sám na sebe a do panování si už mluvit rozhodně nenechá. Je popisován jako tyran a vrah manželek. To ale rozhodně není vše. Pro Anglii toho udělal i spoustu dobrého, mnoho budov zrenovoval a i postavil, položil základy novému náboženskému cítění v Anglii, v zásadě změnil Anglii od základů - ze středověké země se jeho přičiněním stala moderní země jenž udává tón v umění, oblékání... pro celo Evropu.

Bohužel historie je taková, že si ze života panovníka vezme jen to co je zajímavé a upraví si to podle svého. Tím pádem o Jindřichovi VIII., jeho manželkách a vlastně i o celé době moc nevíme a všechny informace se musí komplikovaně dohledávat. Proto asi nikdy nezjistíme jak to vlastně doopravdy bylo. Navždy se budeme jen dohadovat, ale pravdu už se nikdo z nás nedoví.

Mnoho informací co jsou v této knize jsem už znala, ale mnoho z nich jsem se dozvěděla až teď a některé mě velmi překvapili. Třeba jen to jaké nehorázné sumy byly u dvora vyhazovány za oblečení, hostiny, turnaje... takové plýtvání je pro nás z pohledu dnešní doby naprosto nepochopitelné.

Chápu, že pro mnoho lidí bude kniha nudná, nezáživná a nepřekonatelně obsáhlá. Rozhodně bych ji ale doporučila všem milovníkům historie, obzvlášť té anglické, z doby Tudorovců. V této knize jsou zajímavá fakta, o kterých ve většině knih nepadne ani zmínka.
Mě ale přinesla hodně.
Z knihy jsem byla nadšená hned jak jsem se ji otevřela. Obálku sice nemá nijak extra nádhernou, zato to co je uvnitř rozhodně stojí za to. Od knihy jsem se nemohla odtrhnout, a tak by to přesně mělo u hodně dobré knihy být.