Recenze: Kateřina Aragonská - Pravá královna


Autor: Alison Weirová

Název originálu: Katherine of Aragon: The True Queen

Počet stran: 552

Série: Šest tudorovských královen

Díl v sérii: #1

Nakladatelství: BB art

Rok vydání v ČR: 2016


Oficiální anotace:
Šest tudorovských královen
V prvním ze série zamýšlených románů o šesti tudorovských královnách představuje historička Alison Weirová Kateřinu Aragonskou. Fantasticky živý portrét první ženy Jindřicha VIII. bourá mnohé mýty o této hrdé ženě. Už ji nevykresluje jako jednoznačnou oběť dějinných zvratů. Na stránkách knihy ožívá charismatická, nezlomná a odvážná hrdinka, jež na prahu stáří marně bojuje o lásku manžela a budoucnost své královské dcery. Její tragický příběh nikdy nepřestane fascinovat.
 

Moje hodnocení:

Na knihu jsem se těšila, hned od doby co jsem zjistila, že má vyjít. Nedočkavě jsem pokukovala po knih kupectvích a nemohla se dočkat, až tam Kateřinu konečně uvidím.
Dočkala jsem se a hned jak jsem našla čas, nedočkavě jsem se do ní pustila.

Vypráví životní příběh první manželky Jindřicha VIII., Kateřiny Aragonské. O jejím životě, strastích i radostech (bohužel smutné chvíle převládali).

V první části knihy se setkáváme s mladou princeznou Catalinou, která přijíždí do Anglie, jako manželka budoucího krále Artura.  Jako dcera Isabely Kastilské a Ferdinanda Aragonského je pro Tudorovskou dynastii velmi významnou osobu, díky které se jejich postavení výrazně zlepší.
Mladá Catalina si poangličťuje jméno na Kateřinu a nic jí nebrání naplnit svůj velký osud. Bohužel s Arturem její život neprobíhá podle jejích představ. Nakonec Artur umírá na souchotiny a z Kateřiny se stane mladičká vdova, bez peněz a vlivu. Musí strpět mnohé ústrky a život skoro až v bídě.

Všechno se ale obrátí v druhé části knihy. Kdy si Kateřina po letech strádání bere nového krále Jindřicha VIII. a stává se anglickou královnou. S Jindřichem se oba milují a těší se na dlouhá šťastná léta bok po boku. Vše vypadá slibně, a když Kateřina otěhotní naděje všech se upínají k budoucímu následníku trůnu. Bohužel Kateřina zklame a dítě se narodí mrtvé. Tak to probíhá ještě několikrát. I přesto že jeden syn přežil, už ve dvou měsících umírá. Jediným žijícím dítětem zůstala princezna Marie. To je ale Jindřichovi nestačí. Už Kateřinu tolik nemiluje, a když Kateřinu dovrší věk, kdy nemůže mít děti, začne se poohlížet kolem.

V poslední části knihy se pro Kateřinu nic nevyvíjí dobře. Jindřich ji úplně zavrhl a rozhodl se znovu oženit, s Kateřininou bývalou dvorní dámou Annou Boleynovou. Donutí ji odejít ode dvora do menších a menších sídel, musí neustále zmenšovat svou domácnost a potom co ji "oficiálně" odebere titul královny, stane se z ní princezna vdova s mnohem menším ročním příjmem.
Kateřina se nesmí stýkat se svou dcerou, s nikým si dopisovat a nakonec umírá jen s pár věrnými opuštěná a všemi odmítnutá. Stále však silná a přesvědčená o pravosti jejího manželství.

Musela jsem jen obdivovat Kateřininu silnou vůli a její odhodlání neustoupit od svých názorů i přes odpor okolí.
Kniha se mi moc líbila a mohu ji s klidným srdcem doporučit každému kdo miluje historii a dobu Tudorovců. 
Přesně se drží historických faktů, autorka čerpá z historických pramenů a po mnoha knihách o této době, má už jisté povědomí. Není proto třeba obávat se pravdivost tvrzení v knize.
I přesto, že by se mohlo zdát, že bude kniha nezáživná nebo nudná, opak je pravdou. Kniha je psaná z pohledu Kateřiny a děj velmi plynule ubíhá.
Mě osobně kniha moc bavila a jsem z ní stále ještě moc nadšená.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý váš komentář.