Recenze: Útěky


Autor: Lída Baarová, Josef Škvorecký 

Název originálu: Útěky 

Počet stran: 294 

Série: - 

Díl v sérii: - 

Nakladatelství: Československý spisovatel 

Rok vydání v ČR: 1983


Oficiální anotace:
Čtenářsky vděčné vzpomínky talentované, obdivované, ale i nenáviděné české herečky, která se proslavila nejen svou krásou a filmovými rolemi, ale i vztahem s nacistickým ministrem propagandy Josephem Goebbelsem. Kniha se čte jako napínavý román a Lída Baarová popisuje zákulisí barrandovských ateliérů, zajímavosti z natáčení v předválečném Berlíně a vyznává se i ze své naivity a lehkomyslnosti, která stála u zrodu jejího uměleckého i osobního pádu. Kdysi obletovaná herečka se po válce dočkala obvinění z kolaborace a ocitla se na čas v pankrácké věznici. Po únoru 1948 se jí za dramatických okolností podařilo uprchnout do zahraničí a v Itálii zahájila novou uměleckou kariéru.

Moje hodnocení: 

Nedávno jsem četla knihu s podobnou tématikou jako je tato, a to knihu o životě Adiny Mandlové. A tak když jsem potřebovala tenkou, skladnou knihu na cesty, hned jsem si vzpomněla na Útěky od Lídy Baarové.

Na knihu jsem se těšila. O Lídě Baarové něco málo vím, viděla jsem o jejím životě film a tak jsem tak trochu tušila o čem kniha bude. Nakonec jsem ale byla velice překvapená, ve filmu nebyla ani polovina informací, co v knize. Čtení jsem si užívala a skoro jsem ani nepostřehla, že se jedná o životopis. Tak dobře a čtivě byla kniha napsána.

Lída Baarová se umí na svůj život, ne vždy veselý, dívat s humor a vždy z té lepší stránky. Sama říká, že není třeba zabývat se a hroutit se z nepříjemných situací, naopak je třeba je s grácií překonat. S tím s ní naprosto souhlasím a snažím se, držet se toho.

Jako herečku Lídu Baarovou jistě známe všichni. O jejím pohnutém životě jsem ale netušila. Samozřejmě jsem věděla, že byla milenkou ministra a za války a po válce to měla těžké. Rozhodně jsem ale nevěděla jak moc těžké to pro ni bylo. Musela doslova přežívat a bojovat o holý život. Ta tam byla velké hvězda filmů, stala se z ní obyčejná žena, třesoucí se o vlastní život.
Nakonec se jí ale podařilo ze všeho vyváznout a mimo československo se jí na sklonku života opět dařilo.

Kniha se mi vážně moc líbila a díky ní budu od teď na filmu s Lídou Baarovou nahlížet úplně jinak. Osobně se mi asi kniha líbila víc než již zmiňovaná kniha o Adině Mandlové. Lída Baarová prostě byla čtivěji a zajímavěji napsaná. Tím samozřejmě nechci Adinu očerňovat i ta si musela projít mnohým.

Rozhodně jsem z knihy nebyla zklamaná a jistě si ještě někdy nějakou biografii přečtu.



Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý váš komentář.