Recenze: Upíři

Autor:
Robert Curran

Název originálu: Vampires

Počet stran: 186

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Beta-Dobrovský

Rok vydání v ČR: 2008


Oficiální anotace:
Obsáhlá příručka o bytostech, které se plíží nocí...
Příručka o upírech a vampyrismu a jeho podobách v různých kulturách.
Pověsti o upírech odrážejí starověké představy o smrti a posmrtném životě. Vyskytují se v řadě zemí, ale upíři a bytosti jim podobné mají jiná jména, odlišnou podobu a také obrana proti nim se liší. Poutavým vyprávěním nás autor seznámí s nejrůznějšími podobami upírů po celém světě.

Moje hodnocení:

Nejprve je třeba uvést na pravou míru název knihy, a to proto, že je naprosto zavádějící. Každý si představí knihu plnou klasických upírů s ideálně romantickým příběhem, ale opak je pravdou. Hned v úvodu autor říká, že se opravdu nejedná o knihu plnou romantických  představy o upírech, ale řeší folklor, pověsti a tradice všech možných zemí, které mají reálný základ.

V knize najdeme informace o mnoha zemích, jako jsou například Německo, Filipíny, Mexiko, Francie a Skotsko, Indie, Albánie, Řecko a samozřejmě Rumunsko (které je ale vyobrazeno naprosto jinak, než jak si představujeme Drákulu) a mnoho dalších zemí. Za zmínku jistě stojí Spojené státy, kde jsou popisované tzv. upíří dámy. Ženy, které zemřely a po smrti se vracejí za svou rodinou, kterou nenápadně a pomalu zhubí.

V každé kapitole se autor zaměřil na jednu určitou zemi, nebo oblast a o té následně vyprávěl. Popisuje jaké pověsti se u nich vykládají a jak podobní si všichni tito noční tvorové jsou. Některé kapitoly jsou kratší jiné delší, podle toho jak zajímavý daný tvor je, ale u všech se dozvídáme mnoho zajímavého. Od toho jak tvor vypadá, jeho zvyky, případně jak ho poznat a následně zničit. V některých zemích je dlouze rozebírán jenom jeden tvor, naopak v jiných zemích to může být tvorů třeba šest.

Navíc je kniha zajímavě obrazově zpracovaná. Na začátku každé kapitoly se objevuje motiv propletených stonků růží a na každé straně je v horní části zajímavý vzor. Nechybí několik ilustrací, které jsou dle mého názoru celkem děsivé. Ani písmo nezůstalo pozadu a nadpisy jsou proto vyvedeny zvláštním kudrnatým písmem, které je ale v některých částech špatně čitelné, což je škoda.

Autor, který tuhle knihu napsal, není žádný podivín, ale regulérní člověk s diplomy z historie a doktorátem z pedagogiky. Jak sám píše historie a lidové pověsti a legendy ho zajímají už dlouhý čas a zkoumáním a bádáním nad nimi strávil mnoho času.

Popravdě jsem od knihy moc nečekala, a to víc jsem byla překvapená tím, že kniha není vůbec špatná. Název Upíři mě nejprve odradil, čekala jsem totiž prvoplánové vyprávění na motivy Drákuly, mé očekávání se ale naprosto minulo se skutečností. Kniha je psaná poklidným tempem je v ní ale hodně informací, tudíž bych nedoporučovala číst ji najednou, ale hezky po částech. Jinak je možné, že se čtenáři jednotlivé informace pomotají.

Obálka knihy se mi popravdě nelíbí. Heslo upíři z ní přímo křičí, což podle mě mnoho lidí odradí od čtení. A celkově se mi zdá obálka spíš taková prvoplánová a k obsahu uvnitř se moc nehodí. Sám autor píše, že nechce, aby se jeho kniha stala dalším příběhem o upírech na motivy hollywoodských filmů, a pak kniha dostane takovouhle obálku...


7 komentářů:

  1. Asi tak 10 let zpátky, tak si knihu určitě přečtu, ale teď se nad tím pouze pousmívám. Nemusí být špatná a možná mě přepadne nálada, že bych se do ní mohla chtít začíst a věřím, že se najde spousta lidí, kteří by se o upírech chtěli dozvědět víc. Ale mě už se to asi netýká. Jinak recenze je pěkná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Já jsem po ní sáhla hlavně kvůli lehčí čtecí krizi... a jak už jsem psala není to přímo o upírech, spíš je důležitý folklor a tradice jednotlivých zemí. :)

      Vymazat
  2. Obálka mě taky moc nezaujala, ale jinak jsem na knihu už párkrát koukala a furt nevěděla jestli jo nebo ne a po tvé recenzi usuzuji, že do ní půjdu.:-) Koukám teď i Levných knihách po knize, která bude asi něco obdobného... Jmenuje se to nějak jako "Upíři od Drákuly po Stmívání" (tim Drákulou v názvu si nejsem jistá, ale kdo jinej by tam měl být :-D) a vypadá, že tam by mohla být také zajímavá... :-D Takže zkusím asi tu i tu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo a jsem zvědavá na recenzi na moji milovanou Pýchu a předsudek. :-)

      Vymazat
    2. Děkuju, jen do ní. :)) Ta kniha co zmiňuješ taky nevypadá vůbec špatně. :)
      PS. recenze na Pýchu a předsudek bude brzo. :))

      Vymazat
  3. Velká škoda, když se nepovede obálka no.. To pak mnohé může odradit :/

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý váš komentář.