Recenze: Princezna Alžběta

Autor: Alison Weirová

Název originálu: The Lady Elizabeth

Počet stran: 456

Nakladatelství: BB art

Rok vydání v ČR: 2011

Malá Alžběta, dcera Jindřicha VIII., nejmocnějšího z anglických panovníků, je princezna předurčená k životu na výsluní moci a slávy a lidé se jí klanějí jako králově dědičce. To vše se ale rázem změní, když je její matka Anna Boleynová – Jindřichova velká láska – popravena za údajnou nevěru. Král holčičku vydědí, dá ji prohlásit za nemanželskou a ona je napříště nucena spoléhat jen na vlastní důvtip, aby v temných vírech doby plné intrik a náboženských svárů mezi katolictvím a nově zrozeným protestantismem vůbec přežila. Zvlášť po otcově smrti musí jako sirotek obratně proplouvat dravými proudy bezohledných mocenských bojů u tudorovského dvora. Je svědkem protestantské regentské vlády svého bratra, mladičkého Eduarda VI., i nelítostné katolické obnovy své starší sestry Marie Krvavé, za jejíž vlády se jako ikona protestantské strany na krátký čas dokonce ocitá uvězněna v Toweru, a ač se důsledně distancuje ode všech spiknutí, hrozí jí smrt. Jsou chvíle, kdy bojuje o holý život, a přelstít ty, kdo usilují o její zničení nebo ji chtějí využít pro své vlastní cíle, jí pomůže jen nevšední inteligence a mimořádné vzdělání. Z hloubavé, předčasně vyspělé dívenky, jejíž osud je plný tragických zvratů, se nakonec stává nejslavnější a nejoblíbenější anglická královna. Ale to už je jiný příběh.

Já jakožto milovník doby anglických vládců Tudorovců a všeho okolo nich, jsem se do knihy zamilovala hned na první pohled a prostě jsem ji musela mít.

Autorka skvěle popisuje život malé princezny Alžběty, dcery Jindřicha VIII. a Anny Boleynové.  Její radosti, ale hlavně strasti. Od jejího raného bezstrarostného dětství, přes to jak ji všichni zavrhli a odepsali jen kvůli vykonstruovanému procesu s její matkou, až po téměř dospělou ženy, která se neustále obává o svůj život.
Po těchto zážitcích se naprosto změnil její pohled na svět a pokřivil se. Začala se panicky bát manželstíví a jakékoliv lásky, nebo hlubšího citu.

Kromě Alžběty jsou  skvěle popsány a vykresleny i ostatní postavy. Autorka skvěle vyjádřila, jejich strach z Jindřichu VIII., strach o svůj život i o život své rodiny a blízkých a nutkavou potřeby zalíbit se u dvora a dostat se co možná nejvýše v nebezpečné mocenské hře. Alžbětini sourozenci jsou také vykresleni z trochu jiného pohledu než v jiných knihách, a to právě z pohledu Ažběty. Dozvíme se jak se k ní chovali a odstrkovali ji, Mariinu sílící nenávist vůči nevinné sestře (vše jen kvůli velké podobě s matkou Annou Boleynovou), i otcovu potřebu odstrčit ji co nejdál od sebe.

Kniha se pevně drží historických faktů, vše je přesné a jasné a všechno sedí. I přesto je kniha velice čtivá a příběh plynule a rychle ubíhá.
Kniha je lehce netypicky rozdělena. Místo na kapitoly se dělí na roky Alžbětina života. To ale rozhodně není na škodu. Na konci knihy je rejstřík důležitých roků jejího života postupně seřazen a popsán.
Kniha je v podstatě spojením literatury faktu a historického románu, je to ale nadmíru povedená kniha o životě princezny Alžběty jedna z nejlepších.