Recenze: Poslední píseň

Autor:
Nicholas Sparks

Název originálu: The Last Song

Počet stran: 376

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Ikar

Rok vydání v ČR: 2010


Oficiální anotace:
Život vzpurné sedmnáctileté Ronnie se obrátí vzhůru nohama, když musí opustit milovaný New York a odjet na letní prázdniny za svým otcem do ospalého městečka u moře. Nemůže se smířit s tím, že její táta, koncertní pianista, před třemi lety odešel od jejich rodiny. Ronnie se rozhodne, že odmítne každou tátovu nabídku ke smíření, i když po jejich společně prožívané vášni pro hudbu se jí tajně stýská. Na městské pouti se Ronnie seznámí s výstřední dívkou Blaze, která by mohla být skvělou kamarádkou nebýt jejího násilnického kluka Marcuse, a potká pohledného Willa. Ronnie ho považuje za hloupého frajírka, ale brzy bude muset svůj názor změnit. Ostatně o těchhle prázdninách na ni čeká krom velké první lásky i mnohem větší a osudovější překvapení.

Moje hodnocení:

Romantický příběh o dospívání, letní lásce a nelehkých rodinných vztazích.

Spolu s hlavní postavou Ronnie se ocitáme na americkém jihu, kam se na léto stěhuje za svým otce. Otcem, kterého dlouhé tři roky neviděla, a se kterým si nemá co říct. Spolu se svým bratříčkem Jonahem ale po tomto létě už nikdy nebudou stejní. Ronnie přijíždí jako nevrlý, nepřátelský teenager naštvaný na celý svět a odjíždí jako rozumná mladá žena, která si mnohé prožila a ví, co od života chce. Její vztah s otcem rozhodně není lehký, ale on se jako správný rodič snaží naslouchat a pochopit svou dceru. Na oplátku chce, aby i ona pochopila jeho důvody proč odešel od rodiny a konečně mu přestala dávat vše za vinu.

Kromě Ronnie a její rodiny hraje významnou roli také Will. Ten se během léta stane Ronniinou velkou láskou a právě s ním tráví nejkrásnější chvíle, ale i ty nejtěžší. V tomto charakteru je pro změnu krásně vidět rozpor rodinného zázemí bohaté vyšší třídy a povaha milého a laskavého chlapce vždy ochotného pomoci.

Všechny postavy, které s v knize objevují jsou dobře propracované, a co je důležité, jsou také uvěřitelné. Jejich chování dává smysl, i když není vždy správné. I přesto, že autor otevřeně nepopisuje, z jeho vyprávění jde krásně pochopit složitá povaha jednotlivých postav. Stejně tak dokáže popsat i prostředí, ve kterém se příběh odehrává.

Kromě silné romantické linky je třeba vyzdvihnout ještě jedno, a to pouto rodiny. Silný a vřelý vztah otce ke svým dětem je něco, co je na knize úžasně popsáno. To, že je otec schopen udělat vše, jen aby se jeho děti měli dobře a následný pocit uspokojení, když tomu tak skutečně je.

Tenhle velmi dojemný příběh o letní lásce, rodinných vztazích a také pomíjivosti života, jistě nenechá jedno oko suché. I pro mě to byla po několika letech kniha, u které jsem závěrečnou část celou proplakala. Někdy jsem si říkala, že snad ani není možné, aby něco takového dokázal napsat muž.

Příběh pomalu a klidně plyne. Neobjevuje se žádná velká akce, nebo napětí. Přesto je neskutečně čtivý a zajímavý, v podstatě se od něho nelze odtrhnout. I když jsou popisovány obyčejné věci, autor svým zvláštním stylem psaní čtenáře nepustí.

Kniha je rozdělena do kapitol, které jsou střídavě vyprávěny z několika pohledů. Ať už je to Ronnie, její otec Steve nebo Will. Každý pohled vnáší do příběhu něco nového a z každého pohledu můžeme sledovat naprosto odlišný pohled na příběh.

Poslední píseň je opravdu hodně emotivní a silná kniha, která možná na první pohled nevypadá ale opravdu stojí za přečtení. Vše je vyprávěno jednoduše, přesto anebo právě proto zanechá silné emoce a pocity.

Obálka knihy je filmová a tudíž nejde více hodnotit. Osobně jsem si ale oba hlavní hrdiny představovala trošku jinak.

12 komentářů:

  1. Sparkse mám docela ráda, je to dobré romantické čtivo se špetkou přidané hodnoty, což se vždy cení! Možná zkusím i tuhle knihu, děkuji za typ! :)

    https://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě zkus. Já od Sparkse četla jen dvě knihy, ale byla jsem z nichonadšená. :)

      Vymazat
  2. Poslední píseň jsem viděla pouze jako film. Ke knize jsem se bohužel nikdy nedostala, ale věřím, že je krásně napsaná. Film se mi moc líbil a pamatuji si, že mi u něj i slza ukápla. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já viděla film až po přečtení knihy, a musím říct, že mě zklamal. Spousta důležitých informací je vypuštěno, nebo pozměněno... V tomhle případě je kniha jednoznačně lepší. :)

      Vymazat
  3. Miluju film a asi bych si ráda přečetla i knihu. Od Sparkse jsem četla Zápisník jedné lásky a byl fajn, ale film lepší. Mám doma ještě Život ve dvou a těším se na ni. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zápisník bych si také chtěla přpečíst. :) Podle hodnocení jsou snad všechny jeho knihy skvělé. :))

      Vymazat
  4. Zní to moc dobře. Od Sparkse jsem četla už jednu knihu a dost se mi líbila. Takže plánuji vyzkoušet od něj i další knihy a je mi jasné, že co nejdříve zkusím Poslední píseň. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ji vyzkoušej. :) Myslím, že budeš nadšená. :)

      Vymazat
  5. Sparkse jsem ještě nečetla, ale např. Milý Johne, jsem viděla film (to je myslím podle jeho románu?).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, je. :) Hned několik Sparsových knih je zfilmovaných. Zrovna Milý Johne bych si ráda přečetla i zkoukla. :)

      Vymazat
  6. Na Sparkse se také chystám. :) A zrovna tenhle příběh vypadá hodně zajímavě. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To taky je. Jen směle do něj, určitě nebudeš zklamaná. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.