Recenze: Prohnilé město

Název originálu: Crooked Kingdom

Počet stran: 432

Série: Šest vran

Díl v sérii: #2

Nakladatelství: Fragment

Rok vydání v ČR: 2018

Kazu Brekkerovi a jeho lidem se podařil nevídaný kousek, za který měli přislíbenou tučnou odměnu. Jenže místo toho, aby se o ni rozdělili, čekala na ně zrada. Proto musí napnout všechny své síly, aby získali to, co jim patří. V temných ulicích zkorumpovaného Ketterdamu se mezitím schyluje k válce. Nebezpečná smrtící droga jurda parem se tu stává předmětem boje o moc. Obstojí Kazova prohnanost proti nepřátelům a zůstanou mu jeho lidé vůbec věrni?

Druhý díl duologie Šest vran, zavádí v ději přesně tam, kde nás zanechala předchozí kniha. Žádné zásadní zvraty se v době čtenářovi nepřítomnosti neudály. Takže je návrat do světa velmi snadný.

Opět se shledáváme s dobře známými postavami "gangu" Kaze Brekkera, který je pořád stejně vynalézavý, sarkastický a nevyzpytatelný. Tentokrát ale kromě svých geniálních nápadů ukazuje i skutečnou část sebe sama. Nenápadně, pomaloučku zkouší otevírat své nitro. Jde to těžko, ale stojí to za to. Nina Zeniková, griša, která v minulém díle požila jurdu parem stále bojuje se svými démony a se svou změněnou /ztracenou mocí, Matthias se jí snaží být co nejblíže a pomáhat jí. Nechybí ani Jasper s Wylanem a šuhanský griša Kuwej. Nekompletní skupině chybí Inej, která je stále v zajetí a doufá, že ji ostatní pod vedením Kaze vysvobodí.

Kromě těchto hlavních a dobře známých postav se v knize objevuje i spousta postav nových. Je to například Jan VanEck, obchodník, který je zodpovědný za únos Inej a člověk ochotný udělat  cokoliv pro splnění svých cílů. Další, kdo se konečně objeví a je o něm více informací je často zmiňovaný Pekka Rollins. Samozřejmě je to ještě celá řada postava. Některé jsou důležité, jiné méně důležité. Všechny jsou ale velmi dobře, uvěřitelně popsány a mají svůj vlastní osobitý styl. I ten nejobyčejnější voják, který se jen mihne kolem, má svůj uvěřitelný charakter.

Stejně jako v minulé knize, i tentokrát je vyprávění rozděleno mezi všechny hlavní postavy. Každou kapitolou nás provází někdo jiný. Díky tomu je příběh plastický a viditelný ze všech úhlů. Každá postava svým vyprávěním přidává svůj určitý, osobitý pohled a všímá si jiných věcí.

I přestože je kniha poměrně obsáhlá, člověk se rozhodně během čtení nenudí. Právě naopak. V podstatě neustále se něco děje a trvalá akce a nové zápletky přímo vybízejí ke čtení. Je plná zvratů a mnoha dějových linií. Děj je akční a nepředvídatelný a lze jen obdivovat postavu Kaze, jehož ústy a činy promlouvá autorka. Některé zvraty, triky a rozmotávání komplikovaného a téměř nevyřešitelného... do teď nepochopím, jak dokázali vymyslet.

Co mě dostalo a vůbec jsem to nečekala je závěr knihy, který byl opravdu dojemný a pro mě naprosto neočekávaný.

Pochválit musím nádhernou grafickou podobu knihy. A to jak obálku knihy a font písma, tak krásnou červenou ořízku, která knihu ozvláštňuje a z mého pohledu jí dělá ještě lákavější. Samozřejmě nechybí mapa svět a tentokrát i přímo mapa města s vyznačenými důležitými budovami a místy, kde se hlavní postavy pohybují uvnitř knihy. Rozhodně usnadňuje orientaci v příběhu. Stejně jako minulý díl, je i tenhle vyvedený ve větším formátu, než je obvykle u knih. K této sérii mi to ale nějak nevadí, naopak ji to odlišuje a upozorňuje to na ni.