Recenze: Než jsme se odcizili

Autor: Renée Carlino

Název originálu: Before We Were Strangers

Počet stran: 288

Nakladatelství: Ocelot

Rok vydání v ČR: 2020

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy!

Potkali jsme se před patnácti lety, skoro přesně na den, když jsem se stěhoval na kolej NYU v Senior House, hned vedle tvého pokoje. Říkala jsi, že jsme byli nerozluční kamarádi. Rád si myslívám, že to bylo něco víc. Žili jsme z ničeho, leda z radosti, že jsme se našli prostřednictvím hudby (byla jsi posedlá Jeffem Buckleym), fotografování (pořád jsem tě fotil a nemohl jsem s tím přestat), toulek po Washington Square Parku a všech těch divných věcí, které jsme dělali, abychom si vydělávali peníze. V tom roce jsem se sám o sobě naučil víc než kdy jindy v životě. Přesto jsme se z nějakého důvodu rozešli. Léto po promoci jsme se přestali stýkat, když jsem odjel do Jižní Ameriky pracovat pro National Geographic. Když jsem se vrátil, byla jsi pryč. Tak trochu si pořád nejsem jistý, jestli jsem na tebe po té svatbě moc netlačil… Pak už jsem tě neviděl, teprve před měsícem. Byla středa. Houpala ses na špičkách a udržovala rovnováhu na tlusté žluté čáře, ubíhající po okraji nástupiště v metru, a čekala jsi na linku F. Neuvědomil jsem si, že jsi to ty, a potom už bylo moc pozdě, ty jsi byla pryč. Znovu. Vyslovila jsi mé jméno, viděl jsem ti to na rtech. Snažil jsem se přimět vlak, aby zastavil, jen abych tě mohl pozdravit. Jakmile jsem tě zahlédl, znovu mě zaplavily všechny pocity a vzpomínky na mládí, a větší část následujícího měsíce jsem strávil přemítáním o tom, jak asi žiješ. Možná že jsem se zbláznil, ale nechtěla bys se mnou zajít na skleničku a dohnat těch posledních patnáct let?

Kniha Než jsem se odcizili, na první pohled zaujme, ale díky anotaci působí tajemně, záhadně a čtenář vlastně neví, do čeho jde. Ve výsledku je ale tato nevědomost tím nejlepším, co může být. Zážitek je díky tomu mnohem silnější.

Sledujeme životní příběh dvou postav Grace a Matta. Potkávají se zcela náhodou na vysokoškolské koleji a od první chvíle je jasné, že tihle dva si jsou souzeni. Je zajímavé sledovat jejich postupné sbližování, rodící se lásku, ale i neshody. Právě nedorozumění, které se mezi nimi odehraje, strhne lavinu, která se valí skrz jejich životy a po mnoho let ji není možné zastavit.

Život obou hlavních postav je zajímavý. Grace pochází z disfunkční rodiny, je prototypem umělecké nevázané duše a i když se snaží působit silně, uvnitř ní se skrývá nejistá dívka, která potřebuje lásku. Oproti tomu Matt je jako začínající fotograf plný odhodlání něco dokázat a proslavit se. Povaha i chování Grace mi přijde jako něco zcela nového a svým způsobem si ho zamiluje. Narozdíl od Grace pochází z bohaté vlivné rodiny, která má také své problémy, ale rozhodně se nejedná o problémy materiální. Proto je kromě jiného zajímavé sledovat i střet dvou různých světů, pohledů na život a rodinných zázemí. Navíc je od první vteřiny jasné, že hlavním postavám nelze jinak než fandit a doufat, že se i přes nepřízeň osudu a mnohá špatná rozhodnutí dostanou ke svému šťastnému konci.

Příběh je vyprávěn z pohledu Matta i Grace. Díky tomuto vyprávění ze dvou perspektiv a úhlů pohledu se otevírá ucelený pohled na celou komplikovanou situaci. Mimo jiné můžeme sledovat také to, jak se v určitých situacích zachová žena a jak muž, případně to jak na celý problém vlastně nahlíží. Většinou je to zcela odlišný pohled.

Už samotné rozdělení knihy je zvláštní. Dělí se na několik částí/vět: Nedávno, Před patnácti lety, Teď, o patnáct let později a Důkazy, že život hoří dobře. Jak je z jednotlivých názvů patrné skoky z jednoho časového úseku do jiného, nejsou ničím neobvyklým. Naštěstí je ale vždy jasně patrné o jaký časový úsek se jedná. Není tedy možné se v příběhu ztratit.

Několikrát jsem byla překvapena dějovými zvraty, zejména v druhé polovině knihy. A co mě také překvapilo, bylo několik erotických scén, které jsem vůbec neočekávala. Je logické, proč se objevily, ale stejně mě zaskočily... Nejsou nijak přehnané, nebo nevhodné, ve výsledku se do děje hodí a doplňují celkový dojem a vztah hlavních hrdinů.

Celkově je kniha opravdu dobře, příjemně napsaná a děj plynule ubíhá. Jedná se o obyčejný příběh ze života, který má v sobě ale něco hlubšího a silnějšího. Něco, co je třeba najít mezi řádky. Samozřejmě je tu množství romantiky, ale řekla bych, že na prvním místě jsou spíše mezilidské vtahy obecně. Nejen romantické, ale i přátelské, rodinné, školní...

Obálka knihy je krásná. Jak už jsem zmínila na začátku, zaujala mě na první pohled, a to aniž bych tušila, o čem kniha pojednává. Přijde mi, že spolu s názvem knihy působí úžasně atmosféricky a slibuje něco, co rozhodně splní.

Knihu Než jsem se odcizili si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách Megaknih.