Recenze: Hygge - Prostě šťastný způsob života

Autor: Meik Wiking

Název originálu: The Little Book of Hygge

Počet stran: 288

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Jota

Rok vydání v ČR: 2017


Oficiální anotace:

Proč jsou Dánové nejšťastnějšími lidmi na světě? Odpovědí je hygge, říká Meik Wiking, ředitel Institutu pro výzkum štěstí v Kodani.

Hygge je pocit, který zažíváte během bouřky, když jste v pohodlných ponožkách schoulení na pohovce, přikrytí měkkou dekou. Je to ten pocit, když u stolu osvětleném svíčkami společně se svý
mi milovanými jíte své oblíbené jídlo a povídáte si. Je to pocit, který se vás zmocní, když se s šálkem oblíbené kávy v ruce díváte na rudé ranní světlo na jasné modré obloze. Hygge je o atmosféře a prožitku. Je to o sdílení se s lidmi, které máme rádi. Pocit domova. Pocit bezpečí. Pocit vnitřního klidu a blaženosti.

Tato kniha vám nabídne rady a tipy, jak know-how nejšťastnějšího národa na světě můžete využít ve svém životě i vy.
• Udělejte si pohodlí. Dejte si přestávku.
• Buďte tady a teď. Vypněte telefony.
• Ztlumte světlo. Zapalte svíčky.
• Nalijte si víno. Pusťte si svůj oblíbený film.
• Budujte vztahy. Udělejte si čas na své blízké.
• Přestaňte jíst jen a pouze zdravě. Dort je zcela rozhodně hygge.
• Žijte dnes tak, jako by už zítřek nikdy neměl přijít.

Moje hodnocení:

Kniha Hygge - Prostě šťastný způsob života je, jak už název napovídá, publikací, která poradí a pomůže s tím, jak se uklidnit a vytvořit kolem sebe šťastné místo. Po emocionální, psychické i materiální stránce.

Pojem hygge je podle mě v dnešní době už dobře známý. Jedná se atmosféru, pocit, kdy se cítíme bezpečně, příjemně. V českém jazyce hygge nemá doslovný překlad, ale dalo by se připodobnit ke slovu klid, nebo pocit štěstí a pohody. Zároveň je hygge stav, kdy se cítíme dobře. Například s hrnkem kouřící kávy/čaje v ruce, v pohodlném křesle s huňatou dekou a svíčkami kolem sebe. Stačí si jen na takovou situaci vzpomenout a člověka hned zaplaví příjemné pocity.

Tuto knihy napsal odborník na slovo vzatý. Autor totiž pracuje v Institutu pro výzkum štěstí v Kodani v Dánsku. Kde se cíleně zabývá tím, co dělá člověka šťastného, jaká je úroveň štěstí v jednotlivých zemích a samozřejmě hygge tématikou a tím, jak ovlivňuje člověka. 

V knize nechybí několik tabulek, například seznam nejšťastnějších zemí světa, ve kterém nepřekvapivě silně vítězí severské země, v čele s Dánskem, které se svým hygge evidentně ví, co dělá. U nás to zatím není taková hitparáda, ale věřím, že časem pojem hygge pronikne i do českých domácností a třeba se posuneme v žebříčku víš.

Autor podrobně rozepisuje, co to vlastně hygge a další s ním spojené pojmy znamená. V několika krocích představuje, jak vytvořit ideální hygge atmosféru, nebo co je nezbytné: svíčky, deky, dobré jídlo, lampy.... ale také jídlo nebo pohodlné oblečení. U každého bodu se zastaví a podrobně vysvětlí, jak na danou věc nahlíží Dáni. Nezřídka zapojuje i své vlastní dojmy, zážitky nebo potsřehy ze života. Velmi příjemným překvapením bylo také několik receptů na tradiční dánské pokrmy, které působily opravdu zajímavě. 

Po grafické stránce je kniha také povedená. Jak už jsem jednou zmínila, své studie autor dokládá použitím několika grafů, ale nechybí ani množství fotografií, které text příjemně doplňují.

Hygge atmosféru mám spojenou se zimou a Vánoci, ani nevím proč, protože je to celoroční záležitost. Možná právě na Vánoce se člověk více zastaví a má čas a chuť vytvářet si příjemnou atmosféru. Každopádně věřím, že je tato kniha ideální do současné situace a přestože informace v ní obsažené nejsou nijak nečekané, nebo šokující, je dobré je slyšet a zkusit se nad nimi zamyslet. 

Obálka knihy je často vychvalovaná, mě osobně se zas tak moc nelíbí, ale špatná určitě není. Dalo by se říct, že svým nenápadným způsobem předznamenává něco z toho, co takové hygge je. 

 

7 komentářů:

  1. Já si pamatuji, že když to tehdy byl hit, tak mě to vůbec nelákalo a spíš jsem byla naštvaná, že je toho zas všude plno. :D Ale poslední dobou si říkám, že bych si nějaký závan inspirace a pozitivity mohla dovolit. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám to dost podobně. Také jsem se ke knize dopracovala až teď, když už to není takový "hit". :)

      Vymazat
  2. Pěkná recenze :) knížku jsem sice nečetla, ale hygge jako styl života se mi líbí :) svíčky, teplé dečky, čajík a kniha a radovat se z toho mála,to je přesně pro mě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. :) Mě se právě hygge životní smýšlení také líbí a to už dlouho. Proto jsem to chtěla podepřít i nějakou knihou. :))

      Vymazat
  3. Moc ráda jsem si přečetla recenzi na tu knihu, protože jsem dost zvažovala její koupit. Možná se k ní vrátím :D

    Šťastný a úspěšný nový rok. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Po knize jsem tenkrát pokukovala a zajímá mě stále více. Za recenzi jsem ráda, aspoň vím, co mě čeká :D A asi si ji fakt koupím :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý váš komentář.