3x mini recenze: Němci, Lenin a čs. legie, Běsové ruské revoluce, Kruté století

Autor: Jaroslav Křížek

Název originálu: Němci, Lenin a čs. legie

Počet stran: 112

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Vyšehrad

Rok vydání v ČR: 1997

 

Oficiální anotace:

Dílo vojenského historika se zabývá méně známými stránkami historie 1. světové války. Dále pojednává o kořenech a počátcích konfliktu mezi bolševiky a čs. legiemi.

Moje hodnocení:

Kniha Němci, Lenin a čs. legie je, jak už je podle názvu patrné, knihou s válečnou tématikou. A to tématikou 1. světové války.
Zaměřuje se především na Německo, jeho pohled na válku, vysoké ambice, snahu manipulovat se svým okolím a sen stát se vedoucí mocností celé Evropy.
Právě přes Německo se dostáváme do Ruska, kde probíhá bolševická státní převrat v čele s V. I. Leninem. Ten překvapivě není nejvýraznější postavou knihy, ačkoliv je jeho jméno v samotném názvu. Pokud jde o Rusko, autor se spíše zaměřuje na bolševický režim jako takový a těžkosti, kterým musel čelit. Zajímavé je, a málokdo o tom ví, že samotní Němci pomáhali bolševické straně k moci. Viděli v ní slabou, snadno ovladatelnou figurku, díky níž postupně obsadí i vzdálená místa Ruska a východu. Co mě zaujalo, byla teorie o tom, že Lenin byl v podstatě německým agentem a dokonce za agitaci proti válce, dostával zaplaceno.
Československé legie hrají významnější roli až v druhé polovině knihy. Jde zde zejména o jejich zapojení se na východní frontě, bitva u Zborova, obsazení transsibiřské magistrály a další dobře známé dějinné okamžiky.
Ačkoliv je tahle kniha opravdu tenoučká, nečetla se mi vůbec snadno. Téma i informace, které autor předává, jsou zajímavé, ale mě prostě nesedl styl, kterým je kniha napsaná. Proto jsem se musela do čtení téměř nutit a po krátkých úsecích odkládat. Nečekala jsem žádný extra záživný příběh/text, ale z toho, co jsem dostala, jsem trochu zklamaná... Každopádně získané informace pro mě byly nové a rozhodně nebudou na škodu.
Obálka knihy je podle mě standartní pro historickou válečnou naučnou publikaci. Neurazí ani nenadchne.



 
 
Autor: Vladislav Moulis

Název originálu: Běsové ruské revoluce

Počet stran: 208

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Dokořán

Rok vydání v ČR: 2002


Oficiální anotace:

V řadě medailónků známých i méně známých představitelů sovětského režimu se kniha snaží analyzovat kořeny bolševického zla. Mezi zachycenými postavami tak najdeme prominenty typu Lenina a Stalina, šéfy tajné policie Dzeržinského, Jagodu, Beriju, nechvalně známého prokurátora Vyšinského, ale třeba i „biologa„ Lysenka či ideologického strážce kultury Ždanova a řadu dalších.

Moje hodnocení:

Kniha Běsové ruské revoluce je skvěle pojatým vhledem do dějin Sovětského svazu a k jednotlivým významným osobám dějin.
Postupně se před čtenářem otevírají medailónky významných sovětských osobností. Ať už jsou to dobře známí Lenin, Stalin, nebo Berija. Ale také řada méně známých, v některých případech téměř neznámých jmen Jagoda, Ježov, Kaganovič, Ždanov... a další. Každá kapitola je tedy věnována jedné této osobnosti. Podrobně je v ní rozepsáno o mládí, dospívání, povahou a životem daných osob. Samozřejmě nechybí informace o stranické příslušnosti, úřadech, které daná osoba zastávala a konec její kariéry, která bohužel z velké většiny končí násilně. Jejich "běsovské chování" je podáno do detailů a nejednou se čtenáře s hrůzou ptá, zda je to skutečně pravda.
Myslím, že i pro ty, kteří se v historii Sovětského svazu příliš nevyznají, bude kniha pochopitelná a zajímavá. Autor popisuje jednotlivé osoby na pozadí dějinných událostí a významná data vysvětluje.
Pro mě byla kniha ideální, dostala jsem přesně to, co jsem očekávala, ba možná ještě více. Obzvlášť některé životní příběhy mě zaujaly, ale v podstatě všechny mají něco do sebe. Zvlášť, když si uvědomíme, že se jedná o skutečné osoby a skutečné životy. Přesto, že se jedná o literaturu faktu, text je pochopitelný a srozumitelný.
Obálka knihy je myslím všeříkající. Vyobrazení Lenina jasně napovídá, kdo stojí u zrodu tohoto všeho.



Autor: Bogusław Wołoszański
 
Název originálu: Ten okrutny wiek
 
Počet stran: 368
 
Série: -
 
Díl v sérii: -
 
Nakladatelství: Alpress
 
Rok vydání v ČR: 1998
 
 
Oficiální anotace:

Tato kniha byla napsána na základě dokumentárního cyklu polské televize "Sensacje XX wieku" (Senzace 20. století) a obsahuje 24 příběhů popisujících největší události, které ovlivnily historii minulého století. V knize najdete popis největších dramat odehrávajících se ve vládních kabinetech, sklepeních tajné policie a na bitevních polích. Dozvíte se, zda byl Lenin německým agentem, proč Stalin v roce 1939 nebral vážně varování špióna Sorgeho, který ho informoval o termínu německého útoku na Sovětský Svaz, co zachránilo maršála Žukova v roce 1946 nebo proč Warrenova komise vyšetřující smrt J. F. Kennedyho obelhala celý svět.

Moje hodnocení: 

Kniha Kruté století se zaměřuje na nejvýznamnější a nedůležitější události 20. století. Ve 24 kapitolách se věnuje událostem, které zásadně ovlivnily chod dějin.
Začíná atentátem v Sarajevu na Františka Ferdinanda d'Este a přes válečná období se propracovává až k atentátu na prezidenta Kennedyho, nebo třeba k válce ve Vietnamu. Už podle tohoto výčtu je jasné, že se jedná opravdu o nejzásadnější chvíle dějin.
Přestože má kniha větší formát, čte se snadno a velmi příjemně. Mimo jiné také díky velkému množství obrazového materiálu. Ke každé kapitole je hned několik takových obrazů/fotek, které neuvěřitelně dokreslují atmosféru přenesenou textem.
Vše je kvalitně a podrobně vysvětleno, takže opět můžu s klidným srdcem doporučit knihu i čtenářům méně znalým historie. Já sama jsem velmi spokojená a zejména druhá část knihy mi dala mnoho nových poznatků a osvětlila nejednu nejasnost.
Velkou výhodou je čtivost a (nechci použít přímo slovo jednoduchost), zaměření na běžného čtenáře. Možná právě díky tomu, že je kniha napsána na základě televizního dokumentárního cyklu.
Obálka knihy se mě osobně nelíbí a kdybych měla vybírat jen podle ní, s největší pravděpodobností bych po knize nesáhla.



6 komentářů:

  1. Pěkné recenze, ale asi ani jedna z knih by nebyla nic pro mě 🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, já bych ještě před nějakou dobou řekla to samé. :)

      Vymazat
  2. Zaujala mě ta knížka Kruté století. Musím s tebou souhlasit, podle obálky bych si knihu taky nevybrala :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, je totiž opravdu hodně zajímavá a obsahuje spoustu významných událostí, popsané logicky a čtenářsky přístupně. :)

      Vymazat
  3. Zaujala mě nejvíc ta poslední, občas si vezmu na čtení takové knihy, ale musím mít na něj náladu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je jasné, na tenhle druh knih je opravdu třeba mít vhodnou náladu a plně se soustředit. :) Jsem ráda, že tě kniha zaujala.

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.