Recenze: Zkáza a naděje

Název originálu: Ruin and Rising

Počet stran: 344

Série: Griša

Díl v sérii: #3

Nakladatelství: Fragment

Rok vydání v ČR: 2018

Hlavní město Ravky padlo a na trůn usedl Temnyj. Zesláblá Alina se skrývá hluboko pod zemí ve starobylém jeskynním labyrintu a nabírá síly k dalšímu boji. Jen s velkým přemáháním snáší nechtěnou péči fanatiků, kteří ji začali uctívat jako svatou. V hlavě se jí rodí plán, postavený na nejistých základech. Dočká se pomoci od svého spojence prince Lantsovova, po kterém se ale slehla zem? Podaří se jí najít bájného ohnivého ptáka a využít jeho moc v boji proti temnotě? Jisté je, že válka je na spadnutí a Alinin neúspěch bude znamenat zkázu nejen pro ni, ale i pro celou zemi.

Kniha Zkáza a naděje je třetím závěrečným dílem série Griša, který se po slabším vycpávkovém díle, opět vrací na úroveň dílu prvního.

V podstatě se ocitáme téměř ve stejné chvíli, kdy jsem hlavní postavu Alinu opouštěli. A to v podzemí v Bílé katedrále ve společnosti kněze Aparátuse a mnoha přívrženců kultu Slunce. Její síla je pryč a pocity méněcennosti, zmatení a nejasnosti co bude dál, vítězí nad vším. Naštěstí má Alina i tentokrát kolem sebe dobré přátele, kteří jí pomůžou a také velkou dávku štěstí.

Nechybí ani další známé postavy. Mal, který mě předchozí dva díly iritoval a jehož chování se mi nelíbilo, najednou otočí o stoosmdesát stupňů. Působí jako zcela jiná postava s jinými názory, pohledem na svět a zejména pohledem na Alinu, jejíž sílu konečně přijal, a naopak jí plně důvěřuje a podporuje ji. Co se týče oblíbenosti postavy, je tato změna rozhodně k lepšímu. Na druhou stranu je to celkem nereálné a nedokážu se ubránit pocitu, že se tato změna stala bez hlubšího významu a vysvětlení, jen proto, že se autorce hodila do děje. Budu shovívavá a přičtu to za vinu Malovu strachu, když Alina málem zemřela. Nechybí Temnyj, který se chová také trochu nelogicky. V jednu chvíli je to zlý a krutý vládce, pak změna a zbytečně váhá, kličkuje nebo se nechá naprosto hloupě napálit. To ale nic nemění na tom, že je mojí oblíbenou postavou. No a Nikolaj, který má v tomto díle výraznou linku, jejíž následky se budou dále rozebírat v knize Zjizvený král. Škoda, že nebyla více popsána už tady.

Samozřejmě se objevují i další dobře známé postavy a objevují se nové. Bohužel ne všechny se dožijí šťastného konce. Což je ale pochopitelné, vzhledem k situaci, která panuje.

Po minulém díle, který byl pomalejší a nic moc se v něm nestalo, je tenhle plný akce v podstatě od začátku do konce. Jedna akce střídá druhou. Nechybí mnoho zvratů, bojů a překvapení. Nejvýraznější dějovou linkou je hledání ohnivého ptáka, třetí umocňovače. Které ale dopadne zcela jinak, než se na první pohled zdálo a odhalí něco, co jsem po pravdě ani nečekala. Většinou bylo poměrně lehké odhadnout, jakým směrem se bude příběh ubírat. Jistá odhadnutelnost je patrná od prvního dílu a ani v tomto se nic nezměnilo.

Co se mi líbilo, byla retrospektivní vsuvka do dávné minulosti, která mnohé objasní a zároveň ještě více zamotá.

Oproti předchozím dílům, ze kterých byla inspirace carským Ruskem jasně patrná, v tomto jí moc není. Kromě jmen a názvů míst se s ruským prostředím tentokrát nedá spojit skoro nic, což je velká škoda. Právě tento ruský motiv se mi na knize hodně líbil.

Závěr knihy, respektive série, je akční, napínavý a taky trochu klišé. Chápu, proč se autorka rozhodla pro takový konec, ale sama bych byla radši za zcela jiný. Ačkoliv jsem tým Temnyj, je mi jasné, že je takový konec nereálný. I tak si ale umím představit něco lepšího.

Obálka kniha ladí k předchozím knihám a opět můžu říct, že mi nepřijde tak hrozná, jak všichni tvrdí.