Recenze: Spolu jsme dokonalá holka

Autor: Ariel Kaplanová

Název originálu: We are the Perfect Girl

Počet stran: 375

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Cosmopolis

Rok vydání v ČR: 2020


Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelskému domu Grada, přesněji pak nakladatelství Cosmopolis!


Oficiální anotace:

Bethany a Aphra jsou nejlepší kamarádky. Bethany je krásná, ale plachá. Aphra je vtipná, chytrá, ale připadá si nemožná. Dohromady jsou dokonalé. Obě dvě se zakoukaly do stejného kluka, Grega. Aphra je přesvědčená, že o ni Greg nestojí. Chce tedy pomoct své nejlepší kamarádce tím, že mu začne psát zprávy pod jménem Bethany. Prostě geniální plán. Co by se mohlo pokazit?

Moje hodnocení:

Kniha Spolu jsem dokonalá holka je milá, příjemná kniha určená především pro YA čtenáře, ve které si ale na své přijdou i ti starší.

Hlavními postavami jsou Bethany a Aphra, středoškolačky, které řeší obvyklé problémy jako je škola, úkoly, kluci, nebo vztahy s ostatními členy rodiny. Na první pohled jejich životy vypadají idylicky. Vypadají spokojeně, jsou chytré a ve škole se jim velmi daří. Postupně se ale ukazuje, že nic není tak dokonalé, jak se na první pohled může zdát.


Bethany má zásadní problém, a to že nedokáže mluvit s cizími lidmi. Je tichá, plachá a stydlivá, ale už přehnaným způsobem. Mnohokrát jsem si při čtení říkala, jestli nemá nějakou sociální úzkostnou poruchu. Její velkou oporou a nejlepší kamarádkou je již zmíněná Aphra, která je jejím pravým opakem. Mluví ráda a mluví pořád, i ve chvílích, kdy se to příliš nehodí a bylo by rozumnější mlčet. Ani ona ale není bez chyby. Právě na ní je dobře vidět, jak se dají skuteční pocity skrývat za masku veselí a vtípků, přitom člověk uvnitř trpí. 

Jak už název napovídá, spolu jsou tyto dvě dívky dokonalá holka. Anotace trochu zkresluje, protože to co udělají, nezávisle na sobě je něco trochu jiného než se dozvídáme. Každopádně oběma se líbí stejný kluk Greg, který se také zamiluje. Otázka je, do které z nich vlastně?

Postupně se k jednoduchému středoškolskému příběhu přidávají zásadnější prvky a otázky. Zejména jsou to psychologické problémy, jak už jsem jednou zmiňovala. Nedokonalost rodinných vztahů, a hlavně nespokojenost se sebou samým. Právě zjevné i skryté nedostatky osobnosti/vzhledu jsou velkým tématem. Pocit méněcennosti a nevíra ve svůj vzhled a svoje schopnosti. Právě takové téma je podle mě zásadní,  zvláště v knize určené pro mladší čtenáře, kteří jsou k těmto problémům náchylnější.

Díky Gregovi, který je lingvisticky nadaný jsou v textu často používány vsuvky, krátké věty z jiných jazyků. Trocha latiny, španělštiny a zejména ruštiny. Já osobně rusky umím, takže jsem se čtením azbuky neměla problémy, ale ne u všech slov byly překlady, nebo fonetický přepis, což by se jistě mnoha čtenářům hodilo. Párkrát se dokonce objevila citace, některého z ruských klasiků.


Celkově bych řekla, že ačkoliv je kniha určena pro YA čtenáře, některé narážky na literární díla a historické souvislosti, nemusí pochopit, nebo ani objevit. Já si troufám tvrdit, že jsem je objevila a několikrát jsem se i zasmála. Kniha je opravdu dobře napsaná, příjemně se čte, děj svižně ubíhá. A celkově z ní sálá taková pohodová nálada a klid. Na odpočinek je naprosto ideální.

Obálka knihy se mě osobně moc nelíbí. Úplně jsem asi nepochopila spojení obálky a obsahu knihy. Uměla bych si představit lepší.




Knihu Spolu jsme dokonalá holka si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.

14 komentářů:

  1. Tahle knížka by se mi, myslím, mohla líbit, ale asi bych trochu měla problém s tou ruštinou. Nicméně mám v plánu na své ruštině zapracovat, takže třeba časem... :D :)

    Vlasta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není jí tam zas tak obrovské množství, jen mi přišlo vhodné na ni upozornit. :) Mladší sestra, která jazyk neovládá za mnou při čtení chodila pro radu. :))

      Vymazat
  2. knihu neznám, ale jak píšeš... já bych s těmi jazyky měla problém, každopádně je to zajímavé :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jedna z hlavních postav je nadaná na jazyky, proto ty vsuvky. :) Není to ale nic tragického, kvůli čemu bys po knize neměla sáhnout. :)

      Vymazat
  3. Souhlasím s tím, že když si tu čtu anotaci a tvoji recenzi, tak ta obálka knihy se mi k tématu vůbec nehodí. Každopádně kniha se mi jeví jinak poměrně zajímavě. Ale obávám se, že bych možná trochu měla problémy s těmi jazyky. Rusky bohužel vůbec neumím, pouze anglicky a německy, tak to mi v tomto případě moc nepomůže.

    Ketrin ~ Vnímej blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyhle jazyky ti v knize opravdu moc nepomůžou. :)) Pokud tě ale aspoň trošku zaujala, směle do ní. :) Můžu jedině doporučit.

      Vymazat
  4. Pěkná recenze, vypadá to na zajímavé a odpočinkové čtení :)

    OdpovědětVymazat
  5. Já celou dobu jsem si myslela, že to není středoškolský příběh. :D Osobně moc jazykové vsuvky nemusím, když k tomu není dodatečně překlad. Takže zrovna španělština a latina by pro mě nebyla dobrá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyhle dva jazyky jdou také mimo mě. :) Naštěstí nejsou pro pochopení příběhy nijak zásadní. Je to sem tam slovíčko, krátká věta... :)

      Vymazat
  6. Tato knížka zní zajímavě :) ještě jsem o ní neslyšela. Dvě v jedné... Dvě holky a jeden kluk, z toho číhají problémy ��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že tě kniha zaujala. :) Je to přesně tak, jak říkáš. :)

      Vymazat
  7. Mě knížka moc nezaujala obálkou, ale takhle jak o ní píšeš, tak nezní vůbec špatně. Ale asi si ji i tak nechám ujít...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Obálka opravdu není nic moc a k obsahu se příliš nehodí. :) Chápu, člověk musí hodně vybírat... a i tak je toho na přečtení spousta. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.