3x mini recenze: Počátky Přemyslovců, Čechy v době knížecí, Jak flirtovat

Autor: Dušan Třeštík

Název originálu: Počátky Přemyslovců

Počet stran: 660

Série:

Díl v sérii: -

Nakladatelství: NLN - Nakladatelství lidové noviny

Rok vydání v ČR: 2003

 

Oficiální anotace:

Jeden z našich nejznámějších historiků a největší znalec problematiky počátků české kultury a státnosti se na základě celoživotního badatelského úsilí i znalosti všech dochovaných pramenů, ať se již jedná o církevní legendy, či nejstarší kroniky a anály, pokouší rekonstruovat počátky českého státu v 9.–10. století. Zvláštní kapitoly jsou věnovány rozboru prvních václavských a ludmilských legend, životním datům nejstarších Přemyslovců, problematice Bořivojova křtu i vraždy svatého Václava.

Moje hodnocení:

Kniha Počátky Přemyslovců je naprosto skvělým, propracovaným pohledem do období počátku dějin Čech a rodu Přemyslovců. Konkrétně se jedná o roky 530 - 935. 
Autor vše skvěle popisuje, vysvětluje a dokládá, opírá se totiž o velkou řadu výzkumů, studií a dalších publikací zaměřujících se na období od stěhování národů (zhruba od 4. do 7. století), období Velké Moravy v 9. století až po samotný rod Přemyslovců. A přesto není kniha ani trochu nudná, což se může na první pohled zdát. Je tomu naopak. Od začátku do konce je naplněná důležitými a zajímavými fakty, a přitom velmi čtivě, příjemně a hlavně přístupně napsaná.
Nechybí celá řada obrazového materiálu souvisejícího s textem.
Pro mě osobně byla nejzajímavější část zaobírající se Přemyslovci, konkrétně sv. Václavem a Ludmilou a jejich legendami. Jediné co bych vytkla, jsou mnohé latinské vsuvky a ukázky právě z oněch legend, kterým ale chybí překlad. Což je pro nás neznalé latiny, poměrně špatné zjištění. Naštěstí nejsou pro pochopení textu rozhodující.
Hlavně je třeba překonat obavy z velkého množství stran (poměrně velkou část zaplňuje rejstřík a poznámkový aparát) a do knihy se pustit. Ať už je člověk historik nebo laik, najde si to své.
Obálka knihy je spíš obyčejná, nic neříkající. Je na ní vyobrazen sv. Václav utíkající do kostela před svými pronásledovateli a vrahy. 





Autor: Josef Žemlička

Název originálu: Čechy v době knížecí

Počet stran: 660

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: NLN - Nakladatelství lidové noviny

Rok vydání v ČR: 1997


Oficiální anotace:

Okolo roku 1000 postihla vznikající český stát krize, ohrožující jeho bytostnou podstatu. Jaké alternativy dalšího vývoje se přemyslovským vládcům nabízely, jak se dokázaly Čechy a Morava zabudovat do politického systému tehdejší Evropy, popisuje toto rozsáhlé dílo. Královské tituly Vratislava II., Vladislava II. a Přemysla Otakara I. byly symbolickými mezníky tohoto vývoje, poznamenaného nejen slavnými bitvami, ale i krutými bratrovražednými boji.

Moje hodnocení:

Kniha Čechy v době knížecí je v podstatě plynulým navázáním na předchozí díl z edice Česká historie (Počátky Přemyslovců). Ačkoliv se jedná o jiného autora, forma a styl knihy zůstávají hodně podobné.
Konkrétně se tato kniha zaměřuje na roky 1034 - 1198. Což je období vznikajícího českého státu. Sám autor toto období označuje jako méně známé a vyhledávané. Předcházející první Přemyslovci a následující poslední Přemyslovci jsou více preferováni. Sama jsem měla také takový názor, ale teď po dočtení už chápu, že i toto období stojí za to.
Vyzdvihnout musím obsáhlost knihy a zároveň zajímavost a celkovou čtenářskou přístupnost. Autor předkládá opravdu neskutečné množství informací, které propojuje v kontextu českých dějin, ale i dějin sousedních zemí.
Myslím, že jde o ideální četbu pro odbornou i laickou veřejnost a oběma skupinám kniha přinese řadu nových poznatků. Hlavní je nebát se většího počtu stran, kterých je ale ve výsledku daleko méně kvůli obsáhlému poznámkovému aparátu a seznamu použité literatury.
Obálka knihy ovšem není nic moc. Řekla bych, že je ještě o dost horší než kniha předchozí. Celkově nejen obálkou, ale i obsahem mě zaujala o něco víc právě první zmíněná kniha. 





Autor: Nina Deissler

Název originálu: Flirten

Počet stran: 160

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Grada

Rok vydání v ČR: 2011


Oficiální anotace:

Jak zapůsobit? Co říci? Jak ukázat své přednosti? Známá expertka na flirtování prozrazuje, jak snadno a šarmantně navazovat kontakty a vztahy. Odhalí tajemství, jak využívat pohledy, hlas a řeč těla při komunikaci se ženami a s muži, jaké jsou nejlepší strategie pro každou situaci a místo, jak rozpoznat správnou příležitost, jak probudit zájem a mnoho dalších cenných tipů. Díky této knížce se pro ostatní stanete partnerem, o němž sní, a budete k sobě přitahovat ty, kteří se k vám nejlépe hodí. Už se nebudete trápit kvůli promarněným příležitostem, protože flirtování se lze naučit!

Moje hodnocení:

Knihu Jak flirtovat jsem zvolila ze důvodu, že jsem od autorky četla jinou knihu Jak překonat ostych, stydlivost a nesmělost, která mi přišla zajímavě, čtivě a použitelně napsaná. Tato druhá se mi do rukou dostala náhodou a tak jsem si řekla proč ne.
Jak je jasné už podle názvu, v této knize se objevují převážně rady, doporučení, nápady kdy, kde a jak flirtovat. Zajímavá je podle mého typologie osob a signály které nevědomky vydávají ženy i muži při flirtování.
Na můj vkus byla kniha zbytečně obecná. Autorka klouzala po povrchu, opakovala dávno známé věci, žádné objevné rady se také neobjevily.
Ve výsledku bych řekla, že kniha nebyla špatná, autorčin styl psaní i občasná vtipná vsuvka nebo příběh, mi sedí.V tomto případě jsem ale sáhla vedle, co se tématu týče, protože kniha mi nic nedala.
Obálka knihy se mi nelíbí. Knihu jsem četla jako e-knihu takže jsem se na ni naštěstí nemusela moc často dívat. Umím si představit, že potenciální čtenáře může odradit.

2 komentáře:

  1. na škole jsem četla ráda historické knihy, ale už dlouho jsem po žádné nesáhla :) je třeba u toho přemýšlet a hodně se soustředit, a to je teď momentálně dost pracné :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Upřímně si nejsem jistá, jestli bych po knihách sáhla, kdybych nemusela. :)
      Člověk by si rád přečetl i něco těžšího nebo na informace hodnotnějšího, ale není dostatek času ani na beletrii, natož toto. :) Uplně ti tedy rozumím.

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.