Knihovnování #10


Zase jsem jednou zavítala do knihovny. Primárně proto, abych vrátila velkou hromadu knih, které jsem potřebovala do školy. Ale samozřejmě jsem využila toho, kde jsem a něco málo si napůjčovala. Bohužel to ale kromě jedné nejsou zrovna knihy, které bych si sama od sebe přečetla. Ale co, povinnost je povinnost.. 

Jedná se o tyhle kousky:
- Nádherná svatba (Jamie McGuire)
- Anglické listy (Karel Čapek)
- Život s hvězdou (Jiří Weil)
- České barokní korunovace (Jiří Hrbek)
- Soukromá vichřice (Vladimír Páral)
- Boží duha (Jaroslav Durych)
- Adelheid (Vladimír Kölner)





Už víme, že se Abby Abernathyová stala paní Maddoxovou. Ale víme, jak se to stalo?
Proč Abby požádala Travise o ruku?
Co tajili jeden před druhým?
Kde strávili svatební noc?
Kdo o tom ještě věděl… a nepověděl?

Fanoušci Krásné katastrofy a Učiněné katastrofy se to všechno dozvědí z vyprávění o bouřlivém svatebním dni
(a noci!) – a jako všechny dobré příběhy, i tenhle rozhodně stál za to čekání.






Kdo miluje Čapkovy fejetony, nesmí pominout toto sebrání Čapkových cestopisných sloupků, které před pětaosmdesáti lety za svého dvouměsíčního pobytu v Británii psal a navíc skvěle kreslil pro Lidové noviny. Čapka tehdy pozvali na zasedání nově vzniklého spisovatelského klubu PEN, ale Čapek si svůj pobyt v Británii protáhl a projel ji křížem krážem. Jeho nadání vnímat každou drobnost, v tomto případě vše, co mu připadlo jako příznačné pro tuto ostrovní říši, a zároveň jeho schopnost vnímat všechny obecné tendence zase příznačné pro naši civilizaci vydaly pozoruhodný výsledek: tento cestopis ani po letech neztratil nic ze své svěžesti nebo dokonce aktuálnosti.

 


 

Bankovní úředník Roubíček, hrdina románu, je přímo prototypem všedního, obyčejného člověka, který je náhle vržen do nepřátelského, absurdního a nesmyslného světa nacistické hrůzovlády.









 

Panovnické korunovace v době baroka patřily k nejvýznamnějším slavnostem, které tehdejší Čechy (a částečně i Morava) zažily. Nebyly ale pouhou okrasou ani zbytečným ceremoniálním momentem. Přinášely do českých zemí nové kulturní podněty a během korunovačního pobytu vídeňského dvora také hospodářský prospěch vybraným městům a jednotlivcům. Autor se ve své knize snaží o komplexní popsání čtyř rovin korunovace: politické a státoprávní, ceremoniální, ekonomické a kulturní

Život zaměstnanců ústecké chemičky se odvíjí v zaběhnutých stereotypech. Áda Vinš dostává po desetiletém manželství od své Joži každou neděli kuře a každou sobotu sex. Neděli doplní kanasta s manželi Nejtrovými. Ádův podřízený, třicetiletý provozář Standa, dře denně po práci na přestavbě domku. Každou sobotu se na svobodárně pomiluje se svojí Bohunkou a v neděli je na stavbě. Jako vejce vejci se podobají i dny pracovní. Mění se jen roční období. Jednu jarní sobotu je všechno jinak...






Balada v próze o setkání dvou lidí, mladé ženy a starého muže, v opuštěném pohraničí zřejmě hned po válce. Dochází k trýznivému střetnutí, v němž jedna, trapičská stránka mužova charakteru nutí ženu k výpovědi o jejím minulém utrpení, zatímco druhá stránka mužovy povahy pomáhá oběma minulost překonat a najít cestu společného dorozumění. Prolínání protikladů stáří a mládí, smyslů a ducha, lidské konečnosti a věčnosti, životního utrpení a pocitu životní krásy vytváří přízračně působivou atmosféru.





Milostný příběh s nadčasovým významem; drama podivné lásky příslušníka zahraničního odboje Viktora Chotovického a dcery nacistického pohlavára Adelheid Heidenmannové. Děj se odehrává bezprostředně po válce, na podzim a začátkem zimy v severomoravské pohraniční obci Schwarzbach – Černá Voda. Téma smíření mezi národy se zde mísí s tématem osobního hledání smyslu života. Körner rozkrývá temné psychologické drama dvou osamělých lidí, které osud sice přivedl k sobě, ale čím více se k sobě snaží přiblížit, tím více se od sebe vzdalují. Rozporuplná doba nepřeje ani lásce, ani smíření sama se sebou. Adelheid zůstane pro Viktora hádankou.





Znáte knihy? Četli jste je? Pokud ano, co si o nich myslíte? 

14 komentářů:

  1. Pěkné kousky jsis z knohovny přinesla.
    Mě z nich nejvíc zaujala kniha Život s hvězdou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Zrovna Život z hvězdou mám už přečtený a překvapivě se mi celkem líbil. :)

      Vymazat
  2. Teda, přijde mi to jako těžká literatura. Školní četba?

    OdpovědětVymazat
  3. Život s četbou jsem četla a mně osobně se líbil a dost i překvapil. Ale určitě bych si jej znovu nepřečetla, jednou stačilo. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, Život s hvězdou je zajímavá kniha, která ukáže tehdejší dobu zas v jiném světle. Ale jednou stačí. :)

      Vymazat
  4. Nečítala som žiadny z týchto titulov, ale vyzerajú zaujímavo, najmä tretia kniha s vojnovou tématikou ma zaujala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Popravdě, mě příliš nepřekvapuje, že jsi žádné nečetla. :)) Ano, třetí kniha je opravdu celkem zajímavá. :)

      Vymazat
  5. Achjo, tak snad tě knihy budou alespoň trochu bavit. Sama nemám ráda čtení na povel. Z tvých úlovků bych si přečetla aspoň Jamie :-) Její Červený vrch, byť z jiného soudku, byl super :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, snad to nějak půjde. :)) Červený vrch mě celkem láká, snad je lepší, než autorčina romantika. :)

      Vymazat
  6. Nádhernou svatbu mám snad ještě někde doma :D
    Milovala jsem tuto zamilovanou dvojici. Jedna z těch povedených YA romaňtáren a to jsem jich moc nečetla :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já naopak musím říct, že je to série, která mě celkem zklamala a Nádherná svatba toho už moc nenapraví... :))

      Vymazat
  7. Jak se ti líbila Adelheid? Četla jsem ji minulý rok do školy a docela mě to dostalo:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Překvapivě jsem byla mile překvapená. Ve srovnání s ostatními díly z tohoto období s touto tematikou není vůbec špatná a dobře se čte. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.