Recenze: Nebezpečné dědictví

Autor: Alison Weirová

Název originálu: A Dangerous Inheritance

Počet stran: 472

Nakladatelství: BB art

Rok vydání v ČR: 2013

Zločin a láska v temných zdech Toweru
Píše se rok 1562 a lady Kateřina Greyová byla právě uvězněna v Toweru i se svým manželem Edwardem. Jejich jediným zločinem je, že tajně uzavřeli sňatek z lásky a zplodili syna, který by jednou mohl sáhnout po anglické koruně. Oba totiž mají nebezpečně blízko k trůnu a královna Alžběta se cítí ohrožena. Bude požadovat trest za zradu – trest nejvyšší? Kateřinina starší sestra Jana Greyová, slavná „devítidenní královna“, jej za minulé královny Marie Krvavé již podstoupila. Kateřina slýchá ve věži Toweru hlasy, snad ozvěny dávného zločinu, který se tu stal. Příběh se vrací o 80 let zpátky do roku 1483, kdy k nemanželské dceři nechvalně proslulého krále Richarda III. Kate Plantagenetové doléhají temné zvěsti o zmizení a vraždě dvou malých princů. Co se s nimi stalo, je však souzeno odhalit teprve Kateřině Greyové.

Kniha, která spojuje dvě časové roviny, dvě historické osoby a dva příběhy

Hlavní postavou je Katherine Greyová, sestra devítidenní královny Jany Greyové. Sledujeme její příběh, nelehké dospívání a nechtěnou spoluúčast na sestřině povýšení do stavu královny a následném pádu, který ohrozil i Katherinin život. Během celé knihy se její postava v podstatě nevyvíjí, od začátku do konce je přehnaně naivní. Mnoho z problémů, které v životě měla, si způsobila sama, svojí lehkovážností. I tak je ale její osud více než smutný.
Poté, co v mládí Katherine objeví obraz krásné ženy a několikrát se jí stane rozumem nevysvětlitelná situace, rozhodne se vypátrat, kdo ona tajemná žena je. A následnému bádání obětuje velkou část života.

Ona dáma na obraze je druhá hlavní postava, z doby jíž dělí od současnosti 80 let. Kate Plantagenetová, dcera Richarda III., obávaného krále a domnělého vraha malých princů z Toweru. I její životní osud sledujeme a hlavně, co je důležité, její pátrání po domnělém otcově poklesku. Není ochotna věřit, že by její otec něco takového dokázal udělat.

Obě dívky/ženy se snaží přijít na to, co se tehdy stalo. V pozadí jejich pátrání probíhají převratné historické události, které jsou velmi dobře popsány. Za doby Kate Plantagenetové je to válka růží mez Yorky a Lancestery a následné usednutí Tudorovců na trůn. Za Katherine Greyové je to vláda Krvavé Marie a následně počátky vlády Alžběty I. (obě jsou dcery Jindřicha VIII. Tudorovce).

Oproti autorčiným ostatním knihám, je tato spíše beletristická, nejde příliš do hloubky a sama autorka na konci knihy říká, že existence Kate Plantagenetové, není stoprocentně jistá. Tudíž se nejedná o historicky podložený fakt a mnohé z knihy si autorka vymyslela, nebo upravila pro své potřeby. I tak je ale kniha velmi zajímavá a mnoho historických reálií se v ní objevuje.

Na začátku knihy jsou rodokmeny pro lepší pochopení příbuzenských vztahů. I pro někoho, kdo historii příliš neholduje, nebude problém se mezi mnoha postavami zorientovat. Stejně tak střídající se vyprávění obou hlavních postav, není problematické odlišit. V knize je vždy jasně napsáno, zda vypráví Kate nebo Katherine a i z kontextu a stylu vyprávění je to brzy jasně odlišitelné.

Tento historický román je plný mnoha překvapení a tajemství, které se pomalu před čtenářem rozplétají. Do poslední chvíle není jasné, jak to skutečně bylo a autorka si s rozuzlením dává více než na čas.

Obálka knihy je podle mého vážně povedené. Už na první pohled působí tajemně a přímo láká ke čtení. Jediné co mě mrzí je, že se jedná o paperback. Protože má kniha téměř 500 stran, měla jsem při čtení strach, aby se vazba nepoškodila. Naštěstí vše dobře dopadlo a žádná újma se nekonala.