Recenze: Zjizvený král

Autor: Leigh Bardugo

Název originálu: King of Scars

Počet stran: 424

Série: Nikolaj Lantsov

Díl v sérii: #1

Nakladatelství: Fragment

Rok vydání: 2019


Oficiální anotace:
Zkroť své démony... nebo jim dej to, co chtějí! Nikolaj Lantsov, král Ravky, vždycky statečně čelil osudu. Nikdo netuší, co všechno vytrpěl během krvavé občanské války, a tak by to taky mělo zůstat. Na oslabených hranicích země se však začínají šikovat nepřátelé a on opět musí dokázat nemožné – naplnit prázdné pokladnice, získat spojence a zastavit zkázu, která zemi hrozí. V jeho nitru však den ode dne sílí démon, který může zničit vše, co už mladý panovník vybudoval. Nikolaj se chce temné magie zbavit, proto se s věrnou pomocnicí, větrostrůjkyní Zojou, vydává na velmi riskantní cestu. Podaří se jim vyřešit záhadu královy tajemné choroby? Najdou lék, který ho zachrání, a s ním i celou Ravku?

Moje hodnocení:

V pořadí již několikátá kniha z autorčina pera zavádí čtenáře do dobře známých míst ve světě griš.

V knize se odehrávají dvě hlavní dějové linie. A to linie Niny Zenikové, která je dobře známá z minulých knih. Její příběh pokračuje tam, kde v knize Prohnilé město skončil. Je ve Fjerdě v utajení za obyčejnou dívku ve službách ravských grišů a mimo svůj úkol se snaží psychicky vyrovnat se smrtí milovaného Matthiase. Mimo to se náhodně přimotá do fjedrského kláštera, kde se dějí děsivé věci, kterým se právě Nina rozhodně přijít na kloub.

Druhou a zřejmě významnější dějovou linií, je ta, kde se objevuje král Nikolaj. V této linii se ocitáme v Ravce, která se po dlouhých válkách a nepokojích pomalu vzpamatovává a snaží se vrátit tam, kde byla dříve. Lidé si se snaží být znovu šťastní a nemyslet na hrůzy, které se dříve odehrávaly. V tomto prostředí král Nikolaj čelí svým démonům a svému "prokletí", které mu na památku nechal sám Temnyj. Právě tomuto jeho problému a jeho řešení je zasvěcena největší část knihy. Spolu s Nikolajem se objevují i některé dobře známé postavy jako je například Zoja, která také trošku poodhalí své soukromí, myšlenky a minulost.

Jako ve všech předchozích knihách, i v téhle se střídá ve vyprávění několik postav vždy po kapitolách. Vzniká tak komplexnější ucelenější pohled. Navíc díky dvěma různým prostředím se i lépe seznamujeme s všedním životem ve Fjerdě a v Ravce.

Jak už jsem zmínila, postavy jsou často dobře známé z minulých dílů. Objevují se zde ale i úplně nové, které příběhu dodávají na zajímavosti a akčnosti. Za zmínku jistě stojí zajímavé setkání se svatými z Ravky, kterým je věnována část knihy. Jak je autorčiným dobrým zvykem, všechny postavy jsou dobře popsány, rozepsány a charakterově jsou uvěřitelné.

Během knihy dojde k několika velmi významným a pro mě nečekaným zvratům. Zápletka s Nikolajem mě bavila a napjatě jsem čekala, jak to bude dál. Autorka má dar psát velmi zajímavě a i její popisy míst a osob se velmi dobře čtou a čtenář se u nich určitě nebude nudit.

Co musím ocenit je opravdu hodně nečekaný konec. Přemýšlela jsem o všem možném, ale tohle mě opravdu nenapadlo. Kniha končí tak, že bude prostě, nutné přečíst si další knihu. Návrat do světa griš jsem si užila, z příběhu jsem ještě teď nadšená a už se nemůžu dočkat dalšího dílu.

Ještě je ale třeba zmínit jedna velmi důležitá věc, a to, že autorka počítá se čtenářovou znalostí jejích předchozích knih ze sérií Griša a Šest vran. Nejednou se stane, že odkazuje na události dávno minulé. Já sama jsem jsem četla pouze Šest vran a v některých případech jsem při čtení knihy přesně nevěděla, na co se naráží. Byly to ale jen malé části a můj čtenářský zážitek, nebo plynulost četby, to nijak nenarušilo. Někomu by ale možná nevyhovovalo, že neví, co vše se stalo v minulosti. Proto na to raději upozorňuji.

I přesto, že jsem měla v rukou reading copy, musím ocenit krásnou grafickou podobu knihy. Zlaté nápisy, zajímavá, všeříkající obálka, která mě zaujala na první pohled a vnitřek knihy s nádhernými podrobnými mapkami. Tak jako vždy.





Za možnost přečíst si Zjizveného krále ještě před vydáním v podobě reading coby a vyzkoušet si knižní štafetu (já a psaní do knihy?!?) moc děkuji Nasťě z Book-planet.

8 komentářů:

  1. Teď jsem trochu zmatená - je to první díl, nebo ne? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to první díl, ale volně navazuje na dvě autorčiny předchozí knižní série (Šest vran a Griša) :)

      Vymazat
  2. Tak to jsem ráda, že vím, že k této sérii bych měla znát i ty předchozí. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to určitě lepší. :) Zvládneš to i bez nich, ale s informacemi z minulých sérií lépe pochopíš, co se děje. :)

      Vymazat
  3. Mě Zjizvený král neskutečně zklamal, ten příběh pro mě vůbec nefungoval :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stane se. :( Já jsem spokojená, ale chápu, že se nemusí každému líbit. :)

      Vymazat
  4. Na knihu sa veľmi teším, u nás vyhcádza začiatkom budúceho roka, takže som zvedavá na príbeh aj grafické spracovanie :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máš za chvíli. :) Přeji ať se kniha líbí. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.