Recenze: Dvůr trnů a růží

Autor: Sarah J. Maasová

Název originálu: A Courth of Thornes and Roses

Počet stran: 440

Série: Dvůr trnů a růží

Nakladatelství: CooBoo

Rok vydání v ČR: 2016

Úžasný a mrazivý příběh na motivy příběhu Krásky a Zvířete. Když devatenáctiletá lovkyně Feyre zabije v lese vlka, odvleče ji podivný tvor do svého doupěte, které se ukáže být jiným světem. Tam zjišťuje, že únosce není zvíře, ale Tamlin – jedna z nesmrtelných bytostí, které kdysi vládly světu. Nenávist se postupně mění v lásku a Feyre musí přijít na způsob, jak zachránit tajuplný svět i svého únosce.

Kdo by neznal příběh o Krásce a Zvířeti? Krásná dívka, která se zamiluje do netvora... přesně na tohle téma je kniha Dvůr trnů a růží.

S hlavní hrdinkou Feyre se ocitáme v malé chaloupce její zchudlé rodiny. Kvůli nedostatku peněz se Feyre musí uchýlit k lovu, aby měla s rodinou co jíst. Snaží se s penězi vycházet, to se ale změní, když Feyre nedopatřením zabije vlka (přeměněnou vílu). Během dne si pro ni přijde netvor, který si ji odvede do svého sídla v zemi víl. Nedrží ji ale jako vězně, zajímá se o ni a chce ji život ve svém zámku zpříjemnit, kde kvůli Úmluvě víl s lidmi bude muset strávit celý život. V průběhu času ale pochopí, že Tamlin - její věznitel (zvíře), který jí odvedlo, není zas tak strašný, ba právě naopak. Poté co se dozvídá o strašlivé kletbě, která postihla obyvatele vílí říše,  rozhodne se Feyre zachránit Tamlina i jeho druhy z Jarního dvora a z celého světa víl.

Postava Feyre je silná, odhodlaná mladá dívka, která je rozhodnuta postarat se o svoji rodinu ať to stojí cokoliv. Nejednou se ocitá před nelehkým rozhodnutím, nezalekne se a s chladnou hlavou se snaží najít nejlepší možné řešení. Není to klasický typ hrdinky, která čeká až jí všechno spadne do klína a vzdychá někde v koutě. Naopak se o sebe vždy dokáže postarat a svou pevnou vůli a vyhraněnými názory si získá dokonce i srdce nadřazených víl.

Tamlin, vládce víl, zastávající roli zvířete je prototypem může, kterého každá žena miluje. Statečný, odvážný, silný, inteligentní ale také milý, chytrý a laskavý. Feyre se mu na první pohled zalíbí a i přesto že ji odvede do svého sídla, nehodlá ji držet jako vězně. Snaží se jí její pobyt co nejvíce zpříjemnit, zajímá se o její postřehy a nechce aby se jeho nebo celého rodu víl bála. Naopak chce, aby pochopila jejich chování a životní styl.

Všechny postavy jsou velmi dobře vykresleny a to nejen ty hlavní, ale i vedlejší postavy působí reálně. Autorka dokázala skvěle vymyslet a vykreslit celý kouzelný svět, všechny vílí dvory, schopnosti víl... Na nic nezapomněla a žádná maličkost není zpochybnitelná, jak to u  jiných knih bývá.

Osobně jsem byla na začátku čtení trošku skeptická, přece jen motiv Krásky a Zvířete je často zpracovávaným tématem. Toto pojetí je ale naprosto jiné a originální. Kniha se mi moc dobře četla a děj rychle ubíhal. I přesto že jsem často četla komentáře o nudném a pomalém začátku, já nic takového nezpozorovala. Právě naopak, mě kniha chytla snad od první strany a rozjezd mi přepadal úplně dostatečně rychlý.

I obálka knihy se moc povedla. Motiv trnů je stylový a líbí se mi, jak je i každá kapitola trny ohraničena.

Celkově se mi kniha moc líbila a nemám jí co vytknout. Už teď se nemůžu dočkat dalšího dílu, který brzo vyjde. Doufám, že do té doby vydržím čekat.