Recenze: Strom duchů

Barbara Erskinová

Název originálu: The Ghost Tree

Počet stran: 552

Nakladatelství: Brána

Ruth se po mnoha letech vrací do Edinburghu. Jeden z důvodů je smrt jejího otce. Čeká ji nelehký úkol: vyklidit po něm dům. Brzy objevuje diář a dopisy, psané jejím předkem – Thomasem Erskinem. Thomas se vždycky snažil jít vlastní cestou. Místo univerzity se přidal k námořnictvu. Až později vystudoval práva a nakonec se z něho stal lord kancléř. Na své životní cestě si udělal spoustu nepřátel, kteří ho, i s jeho rodinou, nakonec dohnali až k smrti. Ruth je Thomasovým příběhem zcela pohlcena a pomalu pociťuje nejen jeho reálnou přítomnost, ale i přítomnost jeho nepřátel…

Kniha Strom duchů je zatím poslední vydanou autorčinou knihou a stále si drží stejně vysokou laťku, jako všechny předchozí.

Hlavní hrdinkou časové linky ze současnosti Ruth, mladá žena, která zdědí v Edinburghu dům po otci, kterého několik let neviděla. Když si ale přijíždí dům prohlédnou, zjišťuje, že kromě otcovi závěti bude muset řešit také nazvaného návštěvníka Timothyho. Ten se o jejího otce v posledních měsících nemoci starala a teď je přesvědčen, že dům náleží jemu. To ale zdaleka není vše, co Timothy požaduje. Šťastnou shodou náhod Ruth pomůže dávný přítel Fin, u kterého nakonec chvíli i bydlí.

Druhá časová linka, z minulosti z 18. století, patří prapředkovi Ruth Thomasi Erskinovi. S ním se seznamuje spolu s Ruth čtením jeho dopisů a deníků a pomalu se rozplétá jeho život.  Díky němu je Ruth inspirována začít vytvářet rodokmen svého rodu. Ze začátku nevinné hledání minulosti se ale stává děsivou hrou přízraků a ukazuje se, že dlouho spící minulost by možná měla zůstat skrytá. Spolu s Thomasem se totiž vrací také zlý duch, který je rozhodnut ubližovat a pronásledovat nejen Thomase ale i všechny jeho potomky.

Ruth se tak střetává se silami, které do té doby nepovažovala za skutečné a nevěřila v ně. Je tak zajímavé sledovat, jak se se vším vypořádává a postupně odhaluje pravdu, ať to stojí cokoliv. Ruthin charakter prochází během knihy velkou proměnou, kromě setkání se světem mimo ten náš, se také učí stát na vlastních nohách a bojovat za to co je správné. Je třeba uznat, že občas se jí řešení komplikované situace nabídne v podstatě samo, díky jejím dobrým přátelům, kteří jsou kdykoliv ochotni pomoci.

Spojení přítomnosti a minulosti je skvělé a propracované. Střídající se pasáže z obou časových rovin jsou propojené a hlavně uvěřitelné. Díky Thomasovu vyprávění je kniha prodchnuta velkou dávkou historie a to nejen z Anglie 18. století. Je vidět, že si autorka opravdu udělala podrobný výzkum o tehdejší společnosti, protože na faktické chyby v díle nenarazíme.

Kniha je spojením hned několika žánrů. Akční a napínavé scény se střídají s děsivými až strašidelnými místy s přízraky, to vše doplněné o historické informace a samozřejmě trochy lásky. Romantická linka není hlavní, ale je tam a knize dodává na zajímavosti.

Rozhodně se nejedná o prví knihu, kterou od autorky čtu a stejně tak to nebude ani poslední. Autorka se drží svého osvědčeného modelu výstavby příběhu a jak je vidět, stále to skvěle funguje. Přízraky, které pronikají do našeho světa, napětí a tajemno všude kolem. To je ta pravá Barbara Erskinová. Tato kniha je ozvláštněna ještě jednou věcí, a to samotným Thomasem Erskinem. Jak už jméno napovídá, jde se o skutečného předka autorky, na kterém vystavěla celý příběh. V poznámce autorka vysvětluje, proč a jak se to stalo a i tahle její vsuvka je zajímavá.

Jediné co bych knize vytkla je rychlý konec, který mohl být rozhodně podrobněji rozepsán. Ideálem by bylo ještě zhruba 50 stran, na kterých by bylo vysvětleno, co se se všemi postavami stalo a celý konec trochu více propracovat. Román je sám o sobě dost dlouhý a tak na závěru nebylo třeba šetřit místem. I přes tuhle menší nedokonalost jsem s knihou naprosto spokojena, vymyšlená byla skvěle.

Obálka knihy je nádherná na první pohled. Už jen kvůli ní bych po knize určitě sáhla.