Recenze: Moje motýlí zahrada

Autor: Elke Schwarzer

Název originálu: Mein Schmetterlingsgarten: Schöne Pflanzen für Falter und Raupe

Počet stran: 128

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Grada

Rok vydání v ČR: 2020


Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelskému domu Grada!



Oficiální anotace:

Pohled na jedinečný půvab pestrobarevných motýlů a jejich neobvyklé letecké manévry je nádherný. Jsou to však nejenom krásní, ale i užiteční tvorové: vedle včel se významně podílejí na opylování a jsou důležitou součástí potravního řetězce.

Moje hodnocení:

Kniha Moje motýlí zahrada je stejně jako kniha Les a louka na talíři, kterou jsem nedávno četla, větším vykročením z komfortní zóny žánrů, které obvykle čtu. V tomto případě se totiž nejedná o beletrii, ale o průvodce světem motýlů a rostlin, na kterých žijí a které jsou pro ně vhodné a užitečné.


Obsah knihy je rozdělen na čtyři hlavní části: Zahrada pro motýli, Portréty motýlů, Rostliny pro housenky a Medonosné rostliny. Před nimi předchází krátký úvod, kde autorka vysvětluje, proč se do psaní knihy pustila, a co jí na světě motýlů tak moc zaujalo.

V části Zahrada pro motýli se dozvíme, jaké druhy motýlů v zahradě očekávat a co jim podle toho připravit za prostředí, aby se rádi vraceli. Je přeci krásné, když jsou všude tito pestrobarevní tvorečkové. Část Portréty motýlů, jak už název napovídá, obsahuje podrobné informace o všech možných druzích motýlů, se kterými bychom se mohli setkat. Je to opravdu velká spousta různých druhů. Jeden příklad za všechny může být třeba Babočka kopřivová. Dozvíme se latinský název jejího jméno, charakteristiku jejího vzhledu, chování, životních cyklů, rostlin, které kterými se živý housenky, i ty které mají rádi dospělci a na závěr, jak podpořit její návštěvy na naší zahradě. Celá jedna strana je potom věnována jejímu obrázku. Třetí část Živné rostliny pro housenky ukazuje lahůdky, kterými housenky nepohrdnou. Ke každé opět nechybí podrobná charakteristika, jak vypadá, výrazné rysy, účinky, vhodné místo k vysazení, nebo to které housenky ji milují. No a poslední část Medonosné rostliny je o tom, kam nejraději sedne barevný dospělí motýl. Jak píše autorky "barevný motýl na barevných květech".

         

V závěru knihy můžeme nalézt ještě oddíl s názvem Informace. V něm je několik tabulek, kde jsou vypsány další druhy stromů, travin, trvalek, letniček a jarních rostlin. Vždy zjistíme latinský název, český název a zajímavosti jak rostlinu poznat, který motýl ji má rád, u stromů výška a šířka v metrech. Rejstřík použitých jmen spolu se stranami, kde se vyskytují je samozřejmostí.

Z knihy a v podstatě celé koncepce, jakou je zpracována jsem opravdu spokojená. Zpočátku jsem měla jisté pochybnosti, které se ale po prvních několika stranách rozplynuly. A přestože se nejedná o druh knihy, který bych obvykle vyhledávala, jsem ráda, že jsem měla možnosti si knihu přečíst. Stejně tak moje maminka, která jakožto velký zahradník a milovník přírody knihu využije víc než já. Oběma se nám kniha líbila a jistě si z ní každá něco vezmeme a získané informace se budou hodit.


Za zmínku ještě stojí nádherné grafické zpracování. Použité fotografie jsou vážně povedené. Takhle precizně zachytit motýli na květině, nebo v letu, muselo dát jistě práci. I co se týče textu je vidět kus práce v různých druzích fontů a barev písma, vložených tabulkách...

Jsem živoucím důkazem toho, že člověk nemusí být zahradník, nebo zarytý milovník fauny a flory, aby se mi kniha líbila a užil si ji. Proto ji může s klidným srdcem doporučit každému, koho alespoň maličko zaujala.


 

Knihu si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.

 

            

         



           


6 komentářů:

  1. Skvělá recenze. Kdybych ji už nečetla, určitě bys mě nalákala. Pro mě byla kniha hodně přínosná a věřím, že nadchne ještě spousty lidí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc, to jsem ráda. :) I pro mě byla v mnohém přínosem a za to, že jsem jí dala šanci, jsem moc ráda. :)

      Vymazat
  2. O motýlech jsem též měla knížku a ještě ji někde mám. :) Je fajn se něco o nich dozvědět, hlavně, když jsou na tvé zahradě. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. A ještě se dozvíš, jak je na zahradu přilákat. :))

      Vymazat
  3. Pěkná recenze :) Knížka by asi nebyla úplně pro mě, ale věřím, že svoje čtenáře si najde :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý váš komentář.