Recenze: Veganská kuchařka

Autor: Monika Ševčíková

Název originálu: Veganská kuchařka

Počet stran: 124

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Grada

Rok vydání v ČR: 2020

 

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelskému domu Grada!

 

Oficiální anotace:

Ať už jste vegetariány, začínáte s veganskou stravou nebo máte chuť přidat do své stravy více zeleniny a ovoce, tato kuchařka pro vás bude tou pravou inspirací. Vyberete si z více než 50 zdravých receptů, které se skládají čistě ze zeleniny, ovoce, luštěnin a obilovin.

Vyzkoušejte celozrnné pečivo s výběrem pomazánek, snídaňov
é kaše a smoothie, špaldovou pizzu a chleba, polévky a omáčky na těstoviny, ovocné koláče, mandlové mléko nebo domácí tempeh a seitan. Každý recept má svoji fotku.

Dozvíte se, že rostlinná strava je rychlá, jednoduchá a příprava rodinného oběda pro vás bude hračkou, stejně tak jako svačina do práce.

Moje hodnocení:

Kniha Veganská kuchařka s podtitulem Báječné recepty pro všechny mlsouny, je jak už název napovídá pomocníkem v kuchyni a je plná originálních, kreativních receptů, které jsou vhodné jak pro vegany, tak pro ty, kteří jedí vše, ale chtějí si ozvláštnit případně odlehčit stravu.

První, co mě zaujalo a velmi mile překvapilo je fakt, že se jedná o knihu od české autorky. Hned v úvodu vítá všechny vegetariány, vegany a ty, kteří si chtějí odlehčit jídelníček. Vysvětluje, jak je rostlinná strava důležitá a může snížit celou řadu případných onemocnění a rizik způsobených špatnou stravou. Následně ještě dodává, podle jakého systému kuchařku seskládala a zdůrazňuje, že všechny použité ingredience lze snadno koupit v každé zdravé výživě.  Na konec ještě dodává typy, které se hodí při přípravě a stravování se rostlinnou stravou. Už podle těchto několik úvodních řádků působí autorka velmi sympaticky

Můj postřeh o autorčině sympatičnosti se potvrzuje i v závěru knihy, kde je krátký autorčin medailonek a fotografie.


Teď už ale k samotné kuchařce. Rozdělena je na dvě hlavní části: Sladké recepty (snídaně, svačina, dezert) a Slané recepty (svačina, oběd, večeře).

Každý z receptů obsahuje několik důležitých věcí. Za prvé to jsou potřebné ingredience, vždy s údajem kolika porcím odpovídají. Následně samotný postup, který ve většině případů není přespříliš složitý a tip, který recept ozvláštní, nějaká vychytávka k přípravě, případně vhodná surovina, kterou můžeme některou méně obvyklou nahradit. Ke každému receptu nechybí fotografie hotového porkmu. Tyto fotografie jsou naprosto úžasné a při pohledu na ně má člověk nutkavý chuť alespoň malý kousek ochutnat. U dvou nebo třech komplikovanějších receptů je přiložen QR kód - např. u sushi nori je kód k videu, které ukazuje, jak správně postupovat. 

Přiznám se bez mučení, miluju sladké, a část o sladkých receptech si vyloženě užívám. Koho by nezlákala zdravější verze snickers tyčinek, nebo banánový chléb s borůvkami, zmrzlina, ovesná kaše... a spoustu dalšího. Stačí si kuchařkou chvilku listovat a už se sbíhají sliny.

Ani slanou část nesmím vynechat. I tady je řada zajímavých receptů, jako dýňová polévka, pomazánka z červené čočky, fazolovo-batátový guláš, křupavé kari hranolky, buritto, nebo celozrnná pizza. Už jen názvy jsou lákavé. No ne?

     

Já sama vegan nejsem, ale jednou za čas si nějaké veganské/vegetariánské/nebo prostě odlehčené jídlo dám ráda. A rozhodně nepatřím do skupiny těch, kteří tento způsob stravování odsuzují. Naopak jsem toho názoru, že velká řada jídel z čistě rostlinnou složkou je výborná. Tato kuchařka je toho důkazem. 

O grafické podobě a nádherných fotografiích jsem se už zmínila, ale ještě jednou zdůrazním, že vyfocené pokrmy vypadá úžasně a lákavě. Samotná obálka knihy také působí hezky. Jediné co mě trochu mrzí je malý a podlouhlý formát knihy. Osobně mám raději klasické formáty knih "na výšku".



Knihu Veganská kuchařka si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.

 


       

       

    

10 komentářů:

  1. kuchařka vypadá velmi pěkně :) a mám to stejně, nejsem vegan ani vegetarián, ale ráda si jejich jídlo dám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že takových je nás víc. :) Jsem ráda, že tě kuchařka zaujala.

      Vymazat
  2. Teď, když vidím ty jahody, tak jsem zrovna dneska dělala jahody máčené v čokoládě a jako těším se, až mi ta čokoláda ztuhne. :D
    Jinak moc pěkná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. :) Mňam, hned bych si jednu jahodu vzala. :D

      Vymazat
  3. To vypadá zajímavě - i když nejsem cílová skupina. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Vegan též nejsem, ale kuchařky veganské si kupuji, jelikož mám intoleranci na laktózu, takže jsou pro mě veganské recepty ideální. Tuto kuchařku mám a je moc fajn :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Intoleranci na laktózu má moje mamka, takže vím, jak náročné to někdy je... Taky myslím, že je tahle kuchařka fajn, obzvlášť některé recepty. :)

      Vymazat
  5. Kuchařku mám doma a už jsem pár receptů zkoušela a pochutnala jsem si. :) Tak ať i tobě chutná!

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý váš komentář.