Recenze: Zrádné mlhy

Autor: Katherine Arden

Název originálu: Small Spaces

Počet stran: 206

Série: Malá místa

Díl v sérii: #1

Nakladatelství: Drobek

Rok vydání v ČR: 2021

 

Oficiální anotace:

Po tragické ztrátě nachází jedenáctiletá Ollie útěchu pouze v knihách. Když tedy v lese potká šílenou ženu, která se chystá hodit jednu do vody, o ničem nepřemýšlí. Vytrhne jí knihu z ruky a utíká pryč. V deskách útlého svazku nachází mrazivý příběh o dívce Beth, dvou bratrech, kteří se do ní zamilovali, a podivné dohodě, kterou uzavřeli s „usměvavým mužem“, děsivým přízrakem, který člověku splní ta nejtajnější přání, ale žádá oplátkou nejvyšší cenu.
Ollie příběh fascinuje. Následujícího dne vyráží na školní výlet na místní farmu, což je místo s vlastní děsivou historií. Tam narazí na hroby lidí, o kterých četla v knize. Je možné, že je příběh o usměvavém muži skutečný?
Ollie nemá moc času na úvahy – po cestě zpět se autobus porouchá a uvízne na kraji lesa, z kterého stoupá mlha. Učitel se musí vydat zpět na farmu pro pomoc a děti tak zůstávají v houstnoucí mlze jen s podivným řidičem. Ten dětem naznačuje, že by měly z autobusu utéct, než se úplně setmí. Na Olliiných rozbitých digitálních hodinkách se navíc rozsvítí děsivá zpráva: BĚŽ

Moje hodnocení:

Kniha Zrádné mlhy je prvním dílem z nové série od autorky známé díky knize Medvěd a Slavík, se kterou jsem byla velmi spokojená, a líbilo se mi propojení s ruskou slovanskou mytologií. Proto jsem měla poměrně velká očekávání i od této knihy, která má být napínavým a strašidelným čtením.... Bohužel výsledek mě nepotěšil.

Hlavní hrdinkou je zde malá jedenáctiletá dívka Ollie, která po smrti svého milovaného rodiče nahlíží na svět spíše skepticky a s despektem. Od skutečného světa a starostí utíká ke knihám, což je na ní velmi sympatické. V zásadě je to ale jediná věc, která mě zaujala. Jako hlavní postava mi příliš nesedla a k srdci nepřirostla. Dokonce mě místy její chování rozčilovalo a nerozumněla jsem mu. A to ani s přihlédnutím k jejímu nízkému věku.

Dalšími důležitými postavami jsou Olliini spolužáci, zejména kamarádi Brian a Coco. Ti také nejsou kdovíjak sympatičtí. Nejvíc se mi zamlouval Brian, který mi přišel nejen nejuvěřitelnější, ale umím si představit, že by se tahle dítě mohlo chovat. Kromě této ústřední trojice se ostatní spíše jen velmi okrajově mihnou.

Pokud jde o samotný děj knihy, první polovina mě nebavila. Přišla mi nudná, zdlouhavá a vlastně o ničem. Žádné pořádné uvedení do příběhu se nekonalo, spíše šlo o chození kolem "horké kaše". Strašně dlouho se nic nedělo a ani popisy mě příliš neuchvátily. Zhruba ve druhé polovině ale přišla změna, příběh se rozjel a začal být zajímavý. Místy jsem se dokonce bála a přišlo mi to strašidelné. Až jsem si říkala, jestli to je opravdu určené pro děti. Já se ve svém věku necítila dobře při nočním čtení. Navíc se asi začnu bát strašáků. Byli opravdu děsivě popsáni, respektive jejich chování bylo děsivé. 

Bohužel ani zajímavá druhá polovina nedokázala spravit první nudnou část a moje pocity z ní. Problém mám i s koncem, který mi naopak přišel opravdu hodně rychlý, až zbytečně a málo rozpracovaný a popsaný. I s ohledem na mladšího čtenáře by stál za to, konec více vysvětlit a propracovat. 

Autorce se musí nechat, že píše čtivě. I když v tomhle případě byla čtivost spíše jen místy. Nápad se strašáky, tajemnou knihou a malými místy je podle mě opravdu originální a s ničím podobným jsem se zatím v žádné knize ani filmu nesetkala. 

Grafická podoba knihy je uzpůsobena mladšímu čtenáři, takže je text větším písmem, okraje i mezery mezi kapitolami jsou také větší. To spolu s nízkým počtem stran, dělá z knihy záležitost na pár posezení.

Podle nadšených komentářů a hodnocení jsem jednoznačně černou ovcí a můj názor je opravdu ojedinělý. Velká většina čtenářů je z knihy nadšená a chválí ji. Já budu z této řady vybočovat, protože jak už jsem zmínila, jsem zklamaná. Čekala jsem víc. Lepší zpracování, podrobnější popisy... možná je to i tím, že jsem očekávala něco ve stylu Medvěd a Slavík, což jsem nedostala. To, jestli se pustím do dalšího dílu, který má brzy vycházet, je zatím ve hvězdách. Možná ano, abych autorce dala ještě šanci napravit sobě a hlavně této sérii reputaci.

Obálka knihy je jednoduchá, dalo by se říci infantilní, ale líbí se mi. Myslím, že úplně přesně vyobrazuje nejzásadnější části příběhu. A budu se opakovat, ale ten strašák je vážně děsivý. Strašáci jsou noví klauni!


 

6 komentářů:

  1. to je škoda, že jsi z knihy zklamaná :) knihu jsem zahlédla ve slevě, ale nějak mě nenalakala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ji četla v rámci štafety a těšila jsem se na ni. Ale, jak říkám, neoslovila mě. :) Ostatní čtenářky jsou ale nadšené, takže je opravdu "chyba" na mé straně... :/

      Vymazat
  2. Tahle obálka mi vždycky připomene sérii Arkádii a já si vždycky myslím, že se jedná o ni. :D

    OdpovědětVymazat
  3. Mně se kniha docela zamlouvala, ale sto lidí, sto chutí 😁 já se těším na pokračování 😁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. Každému se nám líbí něco jiného.. :) Co se druhého dílu týče, já ho nejspíš vynechám.

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.