Recenze: Světla nad močálem

Autor: Lucie Ortega

Název originálu: Světla nad močálem

Počet stran: 324

Série: Světla nad močálem

Nakladatelství: Fragment

Vydejte se do světa bludiček. Vítězná kniha 4. ročníku soutěže Hvězda inkoustu.

Lena si vzala život naprosto dobrovolně – mezi lidmi už žít nemohla. Teď je z ní navka, budoucí bludička. Aby se jí skutečně stala, musí kromě nových dovedností zvládnout to hlavní: nalákat do močálu lidskou duši. Jenže po střetnutí s nepřátel
skou strigou má na splnění úkolů místo sedmi let jen sedm dnů. Lena u bludiček našla milující rodinu a udělá cokoli, aby s nimi mohla žít i nadále. Zvládne přivést duši člověka, nebo ji čeká věčné zatracení?

Kniha Světla nad močálem je prvním dílem série žánru označovaného jako slovanské fantasy. A není žádným překvapením, že zapojení slovanské mytologie opravdu skvěle zafungovalo.

Hlavní postavou, kterou sledujeme je mladá dívka Lena, která se rozhodla ukončit svůj život. Její smrt je ale jen začátkem, protože se dostává do světa nemrtvých, konkrétně se stává navkou. Navka je něco jako nováček, který musí splnit zkoušky, aby se stal danou bytostí. V Lenině případě je zkouškou nalákání duše do močálu a proměna v opravdovou bludičku. Zásadní problém se objeví ve chvíli, kdy se neblahou shodou okolností se ze sedmiletého času na zkoušku, stane pouhých sedm dní

Lena a její povaha projdou v průběhu času značnou a dlouhou cestou. Nejen kvůli jejímu životu po smrti, i když i ten hraje velkou roli. Zejména je to nahlížení na sebe sama, na své okolí a nahlížení okolí na ni. Z nejisté dívky se stane silná osobnosti, která je pro svůj budoucí život a své přátele ochotna leccos udělat i obětovat.

Kromě Leny se objevuje celá řada více či méně významných postav. V močálu to její sestry bludičky, nejlepší přítelkyně navka Kora, se kterou ji pojí přátelské poutu a vládce močálů Nemoj. Ten je se od první chvíle stal mým oblíbencem. Samozřejmě je to i řada dalších postav vyskytujících se mimo močál. Člověk, který sehraje nečekaně výraznou úlohu Lukáš, striga Irma... A hlavně slovanští bohové, byť trochu upravení. Morana, Kostěj, Vesen a Mokoš. Všichni čtyři jsou důležitou součástí příběhu. Celkově jsou postavy zajímavě vykreslené a uvěřitelné. Jejich neživot a vzpomínání nebo vědomé zapomínání na život, který se rozhodli z nějakého důvodu opustit je překvapivě dobře začleněn do samotného příběhu. Vedlejší postavy jsou zmíněny spíše obecně, plná pozornost je zaměřena na několik hlavních.

Velkým plusem jsou krásné popisy přírody, hlavně močálu, a dalších částí kouzelného světa nemrtvých nadpřirozených bytostí. Člověk by nevěřil, jak krásně může působit močál. Opět jsou místa z části inspirovaná slovanskou mytologií. Ta je originální a dodává příběhu kouzlo a určitý další rozměr. První polovinu bych označila jako pomalejší, rozjezdovou a seznamovací. Právě s oněmi krásnými popisy a vysvětlením toho, jak daný svět funguje. Od okamžiku zkrácení Leniny lhůty přestává jít jen o to a začíná akcí nabitý příběh, plná zvratů, nečekaných odboček a nových osob.

Autorka má příjemný styl psaní, bez zbytečných hluchých míst. Vše má detailně promyšleno a její vyprávění ani svět nemá viditelné trhliny. Velmi pozitivně kvituji také vtipné a místy sarkastické poznámky, která mám ráda. Lena sama o sobě je sarkastická osoba se skvělými a trefnými postřehy. Nečekala jsem to, ale jsem nadšená. Jedná se originální, čtivé a zajímavé čtení s hlavními postavami, které přirostou k srdci.

Nechybí ani decentní romantická linka, která se rozvíjí zejména v závěru. Je ale opravdu jen nepatrná, což je možná i trochu škoda. Zajímavostí jsou kapitoly, pojmenované ale bez číslování, což se často nevidí. Zároveň každou kapitolu uvozuje vzpomínka na Lenin předchozí život nebo nějaká myšlenka. Většinou to jsou pravdiví postřehy související s přírodou, naší myslí nebo společností. Nepatrně a spíš mezi řádky je patrná také ekologie, resp. snaha o zachování určité krajiny a odsuzování kácení, vysušování nebo jiné její měnění.

Obálka knihy je stejně jako obsah originální, poutavá a na první pohled čtenáře osloví. Myslím, že určitý podtón ekologie, mytologie, slovanství je z ní také patrný.