Recenze: Řecké štěstí

Autor: Kateřina Panou

Název originálu: Řecké štěstí

Počet stran: 264

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Cosmopolis

Rok vydání v ČR: 2023

 


Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelskému domu Grada, přesněji pak nakladatelství Cosmopolis!


Oficiální anotace:

Autorka žije už déle než pětadvacet let v řeckém kraji Epirus, provdala se tam, založila rodinu a našla
štěstí. Řecké štěstí. Zemi zná jako málokdo jiný, a protože tradiční Řecko, které ji kdysi okouzlilo,
postupně mizí, rozhodla se o něm psát –⁠ o jeho zvycích, tradicích, historii i legendách, ale také třeba
o jazykový
ch záludnostech a úskalích života v cizí zemi.

Mimo jiné se dozvíte:
- Proč se Řekové zdají tak šťastní a bezstarostní
- Jaká jsou tradiční řecká jídla
- Jaké mají v Řecku vánoční cukroví a recepty na ně
- Jaký mají Řekové vztah ke zvířatům
- Proč mají Řekové Dušičky dvakrát za rok
- Proč Řekové věří na úterý třináctého

Moje hodnocení:

Kniha Řecké štěstí je svou formou trochu netypická. Jedná se totiž o knižní verzi krátkých článků, které byly původně zveřejňovány na autorčině blogu.

Jde tedy o celou řadu krátkých textů, zhruba na 2 - 3 strany. Všechny mají společné jedno. Lásku k Řecku. Kniha je ideální pro každého, kdo má Řecko nějakým způsobem rád, zajímá se o něj, nebo se chce prostě dozvědět něco nového, protože v této knize bude nových informací bezpochyby celá řada.

Já sama jsem byla v Řecku dvakrát a pokaždé mě uhranulo a nadchlo. Viděla jsem ho ovšem jen jako turista a na velmi krátký čas, takže skutečná tvář Řecka mi byla skryta. Navíc jsem se ještě nikdy nepodívala do pevninské části, což bych ale opravdu moc ráda. 

Autorka ukazuje život takový jaký je, bez příkras. Očima člověk, který v daném místě žije trvale a už pronikl do tajů obyčejného života. Navíc v blízkém kontaktu s řeckou rodinou, sousedy, zvyklostmi...

Popisovány jsou zvyky, tradice, historie, svátky, gastronomie, prostřědí ale i vlastní autorčina rodina. Mě osobně příliš nebavila část související s řeckou rodinou, tedy zhruba první třetina. Nebavila jsem se a členové řecké části rodiny mi přišli krajně nesympatičtí a k cizincům nepřátelští, navíc se mi nelíbilo ani chování manžela, který se za autorku mohl a měl postavit a nenechat ji všemu napospas. To je minimálně můj pocit. Zbylá (větší) část knihy se mi ale líbila a celá řada informací mě zaujala a nalákala. 

Text se dobře čte. Autorka píše svižným, příjemným stylem. Situace a události popisuje bez příkras, nechodí "kolem horké kaše", ale vše řekne a ukáže napřímo. K celkové čtivosti přispívají také vložené fotografie.

Pro mě byly nejzajímavější části, které se pojí s historií Řecka. Ta mi přijde hodně zajímavá plná bojů, národní hrdosti, Osmanské říše a útlaku. Netušila jsem, jak moc museli Řekové vytrpět. Ovšem ani další části nebyly vůbec špatné. 

Je na první pohled jasné, že Řekové jsou jako národ od nás opravu hodně odlišní. Určitě ne horší, ale jiná. Jak sama autorka říká, a já s ní naprosto souhlasím, v každém se dá nalézt určité pozitivum, ale i negativum a nic není ani zdaleka jen růžové. 

Celkově mi kniha přišla jako zajímavé zpestřesní a pohled na cizí kulturu a život. Je to vhled do řeckého prostředí očima cizince, který se však po mnoha letech soužití může hrdě řadit mezi Řeky. Já sama bych se do míst, které autorka popisuje, opravdu ráda podívala, ale žít v nich natrvalo bych nechtěla. 

Upřímně musím přiznat, že jsem od knihy čekala něco trochu jiného, něco víc... ale ve výsledku zklamaná nejsem.

Obálka knihy je hezká, působí příjemným dojmem, ale hlubší emoce ve mě nezanechala.





Knihu Řecké štěstí si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.

12 komentářů:

  1. Nezní to vůbec špatně. Ale teď ani nevím, na jaký žánr mám chuť. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V případě téhle knihy je podle mě nejlepší nečíst ji v kuse, ale prokládat jinou literaturou. :) Takže spíš pro zpestření.

      Vymazat
  2. v Řecku jsem nikdy nebyla :) myslím, že by mě kniha nebavila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podle mě není nutnost, aby člověk v Řecku byl. Myslím, že by sis to užila i tak. :) Otázka je, jestli tě neodrazuje spíš to zpracování. :)

      Vymazat
  3. Nad knížkou jsem přemýšlela, ale úplně mě nepřesvědčila :) Do Řecka bych se ale chtěla moc podívat, tak třeba potom by mě knížka oslovila více :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba by tě naopak na návštěvu Řecka ještě víc nalákala. :)

      Vymazat
  4. Nezní to špatně, ale úplně mě nepřesvědčila, abych si řekla: ,,Jo, tu si chci přečíst!" :-) Já si teď koupila Kde zpívají raci a moc se na ní těším ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To znám moc dobře. Knih, které se mi líbí, ale... mám celou řadu. :) Kde zpívají raci mě také láká. Tak přeji ať se líbí.

      Vymazat
  5. Jelikož autorku sleduji na fb, kam dává různé historky, zvyky atd...o Řecku, kde bydlím, tak se mi kniha líbila moc. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem uvažovala, že začnu autorku sledovat. Styl, jakým vše popisuje, je mi celkem sympatický. :)

      Vymazat
  6. Já osobně jsem byla z Řecka nadšená a rozhodně se tam chci jednou vrátit. Takže bylo milé si o něm přečíst něco nového. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. :) Také jsem byla z náštěvy Řecka nadšená ráda bych se v budoucnu podívala do další části.

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.