Recenze: Štěstí voní jako chleba

Autor: Paulina Maiová

Název originálu: Liebe funkelt apfelgrün

Počet stran: 392

Rok vydání v ČR: 2023

Potřebuje láska dovolenou? Podle Mily ano. Celé týdny byla zamilovaná do Thea a on v ní vzbuzoval naděje. Pak ale zjistila, že je zasnoubený! Když ještě ke všemu zavřeli hotel, ve kterém pracovala, rozhodla se zmizet. Nabídka hlídat dům ve Skotsku přišla právě včas, a tak se Mila ocitla úplně sama v malé ospalé vesnici. Její romantické představy rychle začaly brát za své – nikdo s ní ani slůvko nepromluvil, počasí bylo nevyzpytatelné, a navíc široko daleko neprodávali pořádný chleba.
To nemohla nechat jen tak! Mila totiž vyrostla v otcově pekárně, a tak se hned mohla pustit do pečení. Z oken domu se linula taková vůně, že překonala odpor místních k cizince. Mila začala směňovat chléb za marmeládu, teplou šálu, jídlo v hospodě či jablka ze zahrádky. A když se v domě objevil pohledný syn majitelů Finley, propadla už kouzlu Skotska definitivně.

Kniha Štěstí voní jako chleba je další z pera autorky knihy Štěstí má barvu levandule, která byla opravdu hodně povedená s příjemnou atmosférou Provence. Ale upřímně můžu říct, že tahle je pro mě ještě o něco lepší

Sledujeme hlavní postavu Milu, která žije v Magdeburgu v Německu a její život je v poslední době jedna pohroma za druhou. Prvním problémem je krach hotelu, v němž pracuje a jako další je to problém se vztahem. Muž, do kterého se zamilovala, ji vodí za nos. Jen si s ní pohrává a přitom je zasnoubený a nehodlá na věci nic měnit. Zejména z důvodu zlomeného srdce se Mila vydává na cestu do Skotska, kde bude hlídačkou "au pair" pro dvě kočky a krásný domek, jehož majitelé odjíždějí za nemocnou příbuznou. Zajímavá a ideální možnost, jak se na dva měsíce dostat pryč a začít znovu. Mila je jako beznadějná romantička, která miluje knihy a filmy s romantickou tématikou a věří v lásku na první pohled a ve velkou lásku, vývojem událostí naprosto zdrcená. Ve Skotsku se chystá nabrat síly a najít nový směr svému životu.

Druhou důležitou postavou je syn majitelů domu Finley. Na první pohled nepříliš sympatický floutek, který se bez ohlášení objeví doma a nejde tam Milu. Oba se shodnou, že ve velkém domě společně můžou fungovat a překvapivě to jde dobře, nakonec se dokonce výborně sehrají. Finley je pravým opakem Mily, je nestálým dobrodruhem, u ničeho dlouho nevydrží, ale je také pohledný a při bližším seznámeníí i přátelský.

Z počátku se místní nechovají přívětivě, ale když Mila začne péct výborný chleba a směňovat ho za věcí od místních, najde si k ni cestu a s celou řadou se spřátelí. Ukazuje se, že tvrdí Skotové, jsou uvnitř vřelí, přátelští a ochotní pomoci. A i zatvrzelá srdce se pomalu otevírají a tají.

Jedná se o hodně pomalou feel good knihu, při jejímž čtení se člověk cítí příjemně. Vše poklidně plyne na jedné vlně. Objevují se nádherné popisy prostředí, skotské přírody, obyvatel vesnice. Místy se objeví něco nečekaného, ale žádné velké zvraty to nejsou.

Rozuzlení příběhu je trochu nereálné, ale o to kouzelnější. Kdyby to bylo všechno tak jednoduché. Nejspíš i díky klidné atmosféře knihy se člověk při čtení cítí uvolnění a příjemně.

U nás je toto třetí autorčina kniha. Pro mě osobně se jedná o druhou knihy a oba příběhy můžu jednoznačně vychválit. Tenhle se mi líbil o něco víc, nejspíš kvůli tématu, které je pro mě zajímavější a ve své podstatě i bližší.

Obálka knihy je krásná stejně jako předchozí knihy. Na první pohled působí mile, příjemně, prostě krásně na pohled. Zároveň souzní s obsahem, po dočtení zjišťuji, že více než se na první pohled může zdát. Splňuje všechno zásadní atributy, které se v příběhu objevují - chleba, domek, kolo na rozvážky... a zelená "skotská" barva je také zvolená ideálně. Mě zaujala na první pohled.

Knihu Štěstí voní jako chleba si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.