3x mini recenze: Irské báje a pověsti, Cizinec hledá byt, Ortely a milosti

Autor: Michael Scott

Název originálu: Magical Irish Fairytales

Počet stran: 126

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Ando publishing

Rok vydání v ČR: 1999

Oficiální anotace:
Kniha přibližuje nadpřirozené bytosti, postavy a hrdiny irských bájí a pověsti, kteří u nás nejsou příliš známí. Většina pověstí vychází z historické skutečnosti, přestože ji přesně nezaznamenává.

Moje hodnocení:

Kouzelná kniha, ve které čtenář najde šest pověstí z irského prostředí.
Pro mě byly všechny báje a pověsti nové. O Irsku, jeho historii a mytologii totiž nic nevím. Autor s tímto stavem ale počítá a všechny pověsti jsou vysvětlené a snadno pochopitelné. Pověsti se velmi dobře čtou a je škoda, že nejsou delší a vždy tak rychle skončí. Vše je popsáno jen okrajově a autor nezáchází do hloubky, což je velká škoda.
Postupně si přečteme šest pověstí, které irským prostředím, krajinou a mentalitou přímo srší. Irská jména, skřítkové, kouzla a magie, víly a mnoho dalších. Všechny báje a pověsti jsou něčím zajímavé. Některé jsou i navzájem propojené.
Pokud má člověk rád báje a pověsti a trochu té mytologie, je pro něho tato knížka naprosto ideální. Rozšíří si obzory a ještě se u čtení pobaví.
Obálka knihy mě osobně ničím nezaujmě a nebýt toho, že na mě kniha v podstatě vypadla, asi bych si jí ani nevšimla. Spojení malého formátu, tenké knihy s málo stranami a této nevýrazné obálky, není dobrý tah. Což je škoda, protože kniha rozhodně stojí za přečtení.






Autor: Egon Hostovský

Název originálu: Cizinec hledá byt

Počet stran: 168

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Melantrich

Rok vydání v ČR: 1947

Oficiální anotace:
Cizinec hledá byt začíná v prosinci 1945 v New Yorku, kde český emigrant, lékař Václav Marek, marně hledá byt, v němž by našel stůl a klid ke své práci, jíž chce dokončit. Avšak je neustále zatahován do osobních problémů jeho hostitelů. Svoji práci nemůže nikdy dokončit, protože je něčím, co je mimo naše možnosti, je symbolem bloudění a tudíž je hlavní postava na nekonečné pouti života, na které nenalezne to, co hledá. Je člověkem, který nikdy nezakotví, je Ashaverem (věčným poutníkem).

Moje hodnocení:

Příběh českého emigranta doktora Václava Marka, který se ocitá v New Yorku, kde marně shání byt, kde by si mohl v klidu psát svoji práci a nebyl nikým rušen. Vyzkouší hned několik bytů a mi se díky tomu můžeme podívat na několik tehdejších amerických rodin, z různého sociálního prostředí. Každá rodina/byt který doktor Marek navštíví je zvláštní a nese si s sebou přízraky z minulosti. Ať už jsou to prožité válečné hrůzy, nebo odcizení v rodině... Každý se se svým problémem popasuje po svém a doktor Marek figuruje jako němý pozorovatel, v několika případech dokonce jako pomocník a napravovatel vztahů.
Kniha se velmi dobře čte. V každé nové kapitoly si doktor Marek nachází nové bydlení, proto přímo vybízí ke pokračování čtení. Styl jakým je kniha napsána je příjemný, klidný a jednoduchý. Autor se nesnaží o žádné složité věty, hluboké myšlenky nebo překombinovaný děj. A tato jednoduchost se mu vyplatila. To co mě na knize mrzí, ale co je pro autora naprosto typické, jsou neuzavřené konce, nejasná minulost i budoucnost... Já osobně mám raději, když příběh, knihy, něčí osud nějak dopadne, nebo je alespoň naznačen. Tady ale nic takového nenajdeme.
Obálka knihy není nic moc a je to škoda. Bohužel ani za pokus o minimalismus se nedá považovat.






Autor: Oldřich Mikulášek

Název originálu: Ortely a milosti

Počet stran: 128

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Českolovenský spisovatel

Rok vydání v ČR: 1970

Oficiální anotace:
Sbírka básní Ortely a Milosti vyvolala značný ohlas pro svou tehdy neobvyklou důslednost při vyjevování rozporů lidského nitra i lidského společenství (např. báseň Vyvolavač). Mučivý rozkmit mezi tragikou samoty, citové okoralosti a smrti na jedné straně a extatickým prožitkem milostiplné vzájemnosti na straně druhé zde básníkovým veršům propůjčil nevšední naléhavost.

Moje hodnocení: 

Sbírka je rozdělená do tří částí s názvy Ortely, Milosti a Tance. Každá obsahuje několik básní s podobnou tematikou. Autor se zaměřuje na tematiku přírody, duchovna a přirozenosti lidové poezie. Z některých básní jsem byla velmi mile překvapené, některé se mi nelíbily, ale to už je úděl básnických sbírek. V zásadě se ale dá říct, že se jedná o povedenou knihu, která vede k zamyšlení nad svým životem a společností obecně.
Mnohokrát se v básních objevuje tzv. vertikální směr u sloves, kterým se autor spojuje s vírou nebo pohledem do budoucnosti. Autor píše příjemným jazykem a jeho verše se dobře čtou. Jediné co mě trochu mrzí, je téměř úplná absence rýmů. Ve výjimečných případech se dá nějaký rým vysledovat, ale většino velmi rychle zmizí a už se nevrátí. 
Obálka knihy, kterou jsem četla je krásná. Na fotce to není příliš vidět, ale jedná se o rudou sbírku se zlatými nápisy a ilustrací. Působí tak jako velmi zajímavá a lákavá kniha, kterou si člověk chce alespoň na chvíli vzít do rukou.

10 komentářů:

  1. Nejvíce mě tedy zaujaly Irské báje a pověsti. :) Hodně ráda mám tento typ knih a opět bych si něco takového mohla přečíst. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud o irských bájích nemáš žádné povědomí, jako já, věřím, že se ti budou líbit. :)

      Vymazat
  2. Ortely a milosti jsem četla, jen si to už vůbec nepamatuju... musim si to zas půjčit v knihovně, Mikulášek je skvělej :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, byla jsem překvapená, jak dobře se jeho texty čtou. :)

      Vymazat
  3. Nejsou to moc knihy, které bych si jen tak sama od sebe vybrala, ale tvému výběru rozhodně fandím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To naprosto chápu. Řekněme si to upřímně, ani já bych si všechny dobrovolně nezvolila. :)

      Vymazat
  4. Abych pravdu řekla, obálka mě nezaujala ani jedna , ale kdybych si měla jednu z uvedených knih přečíst, tak by to asi byly Irské báje a pověsti :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozumím a souhlasím, obálky opravdu nejsou nic moc. :)

      Vymazat
  5. Všetky tri knihy sú pre mňa novinky, takže ďakujem za rozšírenie knižných obzorov. Každopádne na zoznam kníh, ktoré chcem prečítať mi pribudne jedna a to práve prvý titul, vyzerá to naozaj na veľmi dobré čítanie, mám rada mytológiu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Irské báje a pověsti jsou opravdu moc milá knížečka. Jako takový malý vhled od irské mytologie je to super. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.