Recenze: Maryša

Autor:
Alois a Vilém Mrštíkové

Název originálu: Maryša

Počet stran: 86

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Artur

Rok vydání v ČR: 2004


Oficiální anotace:
Maryša je jedním z klenotů české divadelní tvorby. Neustále přitahuje významné inscenátory a její inscenace patří velmi často mezi pozoruhodné divadelní počiny. Mimochodem patří mezi nejpřekládanější česká dramata a nezřídka se objevuje i na zahraničních scénách. Dnes její hodnoty dokážeme ocenit snad ještě více, než v době jejího vzniku.

Moje hodnocení: 


Jedno z nejznámějších dramat 90. let 20. století a asi také nejznámější kniha bratrů Mrštíků.

Zásadním motivem příběhu je svatba proti vůli dívky a následné trápení všech zúčastněných stran. Odehrávající se na pozadí prostého venkovského života na malé moravské vsi. Právě prostředí je velmi důležité, zejména v mluvě postav. Promluvy postav jsou celé v moravském nářečí. Což se může zdát jako problém (i já jsem se bála, že nedokážu číst) ale po prvních několika stranách jsem si už ani neuvědomovala, že se jedná o komplikovanější text. Naopak mě bavilo porovnávat obvyklou mluvu a mluvu postav, případně některé zvláštní formy slov.

Ted už ale k postavám samotným.
Sledujeme osud hlavní představitelky, kterou je Maryša. Je to milá, veselá dívka, která se všem mužům v okolí líbí. Zvláště jednomu, statkáři Vávrovi. Maryša má ale oči jen pro svého milého Francka, který musí narukovat na vojnu. Zásadním zvratem v životě Maryšy je nucený sňatek bez lásky, právě s Vávrou, který je jí nesympatický od prvního pohledu.

Vávra, jako druhá zásadní postava, je otec od tří dětí, který pro ně hledá novou matku a pro sebe manželku. Maryša se mu zalíbí na první pohled. Nezajímá ho, co si o něm myslí, nebo jestli ho chce. Vidí jen svůj prospěch a peníze, které do svazku přinese a pomůže mu zaplatit jeho dluhy. Po vsi se o něm také proslýchá, že pije a všechny kolem sebe bije. I svou nebožku ženu zřejmě utrápil a ubil k smrti.

Když se Maryša podvolí neustálému naléhání ze strany rodičů, končí její dosavadní život a vnitřně umírá. Tento svazek nakonec štěstí nepřinese nikomu. Sledujeme tragický osud Maryši, Vávrův a hlavně Maryšina otce, který až pozdě prozře a do smrti si vyčítá, co své dceři způsobil.

Jedná se o dramatickou knihu, ve které se neobjevuje velké množství postav. Za to jsou velmi časté scénické poznámky a dlouhé popisy toho, co se na jevišti zrovna děje a co mají postavy na sobě. Jak už jsem zmínila na začátku, postavy promlouvají v moravském nářečí. Přesto se kniha velmi dobře a snadno čte. Pět jednání uteče jako voda a čtenáři nezbývá nic jiného než soucítit s Maryšou a litovat ji.

Obálka knihy, vyhlíží klasicky tak, jak je obvyklé u této edice a mě osobně se líbí. Působí příjemným minimalistickým dojmem. Jakmile vidím takovou obálku s barevným půlkruhem, je mi jasné, že půjde o drama a ve velké většině o kvalitní čtení.

Toto drama je velmi dobře známé, a to jak v knižní tak v divadelní podobě. Já měla možnost vyzkoušet obě a můžu jedině doporučit.

12 komentářů:

  1. Nečetla jsem, ale byla jsem v divadle, a i když jsem ten děj znala ze školy, stejně mě to dostalo :'D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, já byla také v napřed v divadle, a i když člověk ví, co se bude dít, stejně ho to dostane. :)

      Vymazat
  2. Pěkná recenze :) Četla jsem k maturitě, vybrala jsem si ji protože byla kraťoučká :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. :) Možná i to je jeden z důvodů, proč je kniha tak čtená a oblíbená. :))

      Vymazat
  3. Knihu jsem četla a hodně se mi líbila. :) Patří mezi má oblíbená dramata. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Tady mám vroubek, viděla jsem jen film. Ani k maturitě jsem si jí nedala, i když je notoricky známá a krátká. Profesorům by se asi nelíbilo kdybych jim na potítku začala sympatizovat s Maryšou.. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani já jí v maturitním seznamu četby neměla, ale teď zpětně si říkám proč vlastně? :) Možná bys naopak učitele zaujala. :) Já bych s ní sympatizovala také.

      Vymazat
  5. Tuto knihu jsem měla mít ve své povinné četbě, ale jelikož se nikde nedala sehnat a naše městská knihovna ukazovala pouze 1ks, učitelka ji nakonec ze seznamu stáhla. Nedávno jsem ji potkala v Levných knihách a zaujala mě, jak je maličká :-) A po tvé recenzi se pro ni asi do Levných knih přeci jen vrátím :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že tě kniha zaujala. Je to opravdu malá a tenoučká knížka, ale má určitý přesah. :)

      Vymazat
  6. Maryšu jsem četla na střední kvůli maturitě a co si mlhavě pamatuji, sedla mi hezky do noty a vzhledem k tématu jsem si ji hezky užila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Velká většina čtenářů je s ní nakonec spokojena, i když se jim do ní moc nechce. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.