Recenze: Pan učitel

Autor: Božena Němcová

Název originálu: Pan učitel

Počet stran: 48

Série: -

Díl v série: -

Nakladatelství: SNDK - Státní nakladatelství dětské knihy

Rok vydání v ČR: 1950


Oficiální anotace:
Je to příběh o učiteli Augustu Purmovi, který učil ve škole v Chvalíně, kam chodila Božena Němcova. Byl to příkladný učitel. Nepoužíval rákosku. Vyučování bylo znamenité. Kromě hlavních předmětů se učili zeměpis, dějepis a zpěv. Hoši pracovali v zahradě a dívky v ručních pracech.
Mnoho trpěl pro své vychovatelské zásady, b
yl však šťasten, protože miloval děti a své povolání.

Moje hodnocení:

Božena Němcová patří mezi naše nejlepší autorka, která má na svém kontě spousty skvělých knih, které i v dnešní době, po tolika letech od vydání stále stojí za přečten a čtenáři něco dají a hlavně v něm také něco zanechají. Její Babička bude navždy v srdcích nás všech. Bohužel ne všichni mají tuto knihu spojenou se šťastnými vzpomínkami a čtenářským zážitkem. Osobně si myslím, že je to kniha, která by se rozhodně neměla číst na základních školách. Děti ji ve valné většině případů nepochopí a hned v brzkém věku si vytvoří averzi k české literatuře a povinné četbě. Já knihu četla až na střední škole a užila jsem si ji moc.


Teď už ale k samotnému Panu učiteli. Tato kniha není tolik známá jako Babička. Je ale mnohem kratší a jednodušší na pochopení. Tudíž více vhodná pro dětského čtenáře.

Zásadní téma, kterým se tahle krátká knížečka zaobírá, je jak už název napovídá, učitelství. Jak všichni víme, učitelé v době zhruba druhé poloviny 19. století, nebyli tím, co známe dnes. Tenhle učitel, o kterém autorka vypráví, je ale světlou výjimkou a ideálem. Pan učitel August Purm učí na vesnické škole v Chvalíně. Je to prototyp ideálního učitele. Děti má rád, je chytrý a vzdělaný, snaží se je naučit vše, co zná a připravit je na nelehký život, který je čeká. Za to ho děti milují, poslouchají a respektují. Tento pan učitel skutečně něco znamená a jeho postavení je ve společnosti velmi pevné. (ne tak jako dnes)


Příběh je vyprávěn malé očima Bětušky. Malého děvčátka, která jde poprvé do školy. Je vyděšená z toho, co jí ve škole čeká. Obává se klasického učitele té doby, v čemž ji její známý jedině utvrzují. Jaké je to ale překvapení, když narazí na hodného pana učitele.

Nenásilně je zde také vykresleno tehdejší prostředí a životní podmínky na malé vesnici. Zásadní je zde ale mravní ponaučení.

Tato miloučká kniha se velice příjemně čte. Díky svým nemnoha stránkách je přečtena na jedno posezení, což je docela i škoda. Klidně bych si o panu učiteli přečetla více.

Pro mě, jako studentku pedagogické fakulty, má tato kniha zřejmě ještě hlubší význam a vidím v ní to, co běžná čtenář možná. Postava ideálního učitele, lidského a milého, přesto s autoritou a respektem, je něco, čeho bych i já v budoucnosti ráda dosáhla.

Obálka knihy na mě působí tak nějak neurčitě. V zásadě odpovídá roku, v němž byla kniha vydána.

10 komentářů:

  1. tak zrovna tuhle neznám, ale mám ráda její povídky, ke kterým jsem se díky škole dostala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že pokud máš autorčinu další tvorbu ráda, tahle povídka se ti jistě bude líbit také. :) Já jsem s ní velmi spokojená. :)

      Vymazat
  2. Jak píšeš na začátku ohledně té averze vůči Babičce, tak to je asi přesně můj případ. Jinak ještě pár tvých recenzí a asi dám autorce další šanci :). Super recenze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. :) Uvidíš, třeba jí nakonec opravdu další šanci dáš. :))

      Vymazat
  3. Autorku nezatracuji, ale k srdci mi nepřirostla. Doba v níž se její tvorba odehrává je mi cizí a stejně tak tehdejší styl života a smýšlení lidí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pochopitelné, že se každý jejím příznivcem nestane. :)

      Vymazat
  4. Já a Božena Němcová je věčný boj. Pamatuji si, jak jsem se kvůli maturitě snažila začíst do Babičky, ale po x hodinách skřípání zubů jsem ji vzdala a na seznamu nahradila jinou knihou. Jo, ale kdyby ses mě zeptala na něco z jejího životopisu, to bych ti povyprávěla :-D Jinak Pan učitel je kniha, která by u mě asi měla šanci. Říkala jsem si to už dřív, když jsme se o ní učili :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomu rozumím. :) Přijde mi zvláštní, kolik lidí Němcovou nesnáší, ale dokázalo by vyjmenovat všechny významné mezníky jejího života... :)
      Pan učitel je taková jednohubka pro ty, kteří si neporadili s Babičkou, ale od Němcové chtějí něco vyzkoušet. :))

      Vymazat
  5. Kniha je naozaj krásna, mne sa osobne vždy páčil tento štýl. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý váš komentář.