Recenze: Zřícenina na krku a jiné katastrofy

Autor: Hannah Rothschildová

Název originálu: House of Trelawney

Počet stran: 432

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Metafora

Rok vydání v ČR: 2020


Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelskému domu Grada, přesněji pak nakladatelství Metafora!



Oficiální anotace:
Kdo nikdy nesnil o životě na zámku… bez střechy, ústředního topení a s břečťanem místo nábytku?

Rozlehlý cornwallský zámek Trelawney se všemi svými věžemi, okrasnými hláskami, pokojem pro každý den v roce, šesti kilometry chodeb a 500 tisíci akry půdy dlouho představoval okázalou a nepřehlédnutelnou vizitku svých majitelů.

O 700 let, 24 finančně negramotných hrabat, 2 světové války a 1 finanční krizi později je rodina Trelawneyů úplně švorc a velkolepé sídlo jim padá na hlavu. Přesto následníci rodu – hrabě Kitto, jeho manželka Jane, jejich tři rozmazlené děti, pes, Kittovi staří rodiče a teta Tuffy, etymoložka studující blechy – žijí dál na chátrajícím zámku, kde je víc místností se zdmi porostlými břečťanem než těch, kam nezatéká, a dělají jakoby nic.

Když do zámku dorazí dopis oznamující příjezd Ayeshy – dcery krásné Anastazie, dávné přítelkyně Jane, spustí se lavina událostí, která převrátí celé sídlo i život jeho obyvatel naruby. Rozhádaná rodina se musí spojit a přijmout zpět také Kittovu odloučenou sestru Blaze, aby zachránili sídlo i čest rodiny. Jane a Blaze rychle zjišťují, že dům sám je jen velmi malou součástí toho, co doopravdy drží jejich rodinu pohromadě.

Moje hodnocení:

Kniha Zřícenina na krku a jiné katastrofy se prezentuje jako humorný, až satirický román o jedné šlechtické rodině. Realita je ale trochu jiná.

Hlavními postavami jsou členové dávného starobylého šlechtického rodu Trelawneyů. Nejvýrazněji se projevují zejména současný hrabě Kitto s manželkou Jane a dětmi, sestra Blaze a prarodiče Clarissa s Eyonem. K těmto postavám ještě přibývá Ajša, která se neočekávaně objevuje a na prahu rodinného sídla, jako dcera dávné "přítelkyně" Anastazie.

 

Na první pohled je tedy jasné, že o postavy není nouze, a to je tenhle výčet velmi zredukovaný. Kromě rodiny jsou to totiž také přátele, známí, spolupracovníci a prostí lidé z okolí... Opravdu velké množství, ve kterém se ale překvapivě lze snadno orientovat.

Nic to ale nezmění na tom, že mi většina postav byla nesympatická, minimálně některou ze svých osobnostních stránek . Jediná, kterou jsem tak nějak vystála a pochopila její myšlenkové pochody, byla Blaze. Rozhodně se s ní nedokážu ztotožnit, ale přišla mi nejlépe charakterově pojatá.

Jak už jsem jednou zmínila, téměř nic humorného nebo satirického jsem neobjevila. Spíš jsem cítila smutek, lítost a pocit zmaru. Negativní emoce (nikoli kvůli zpracování) u mě převládali, a to hlavně z jednoho důvodu. Z ukázky toho, jak se při nezájmu a nestarání se vše ničí, chátrá a rozpadá. Hrad, ale i mezilidské vztahy mezi jednotlivými členy rodiny jsou v podstatě v troskách a jen zázrak je dokáže opravit.

Při prvním otevření a přečtení několik úvodních stran, jsem byla hodně rozčarovaná. Nečekala jsem to, co se přede mnou otevíralo, ale něco úplně jiného. Tím pádem jsem se ze začátku nemohla soustředit na děj samotný, jako spíše na svoje pocity a zmatek. Poté, co jsem se psychicky uklidnila a smířila s jiným směrem příběhy, se mi autorčin styl zalíbil a čtení mě začalo bavit. Jedná se o čtivý, zajímavý text, ale je u něho třeba přemýšlet, což knihu vyřazuje z kategorie odpočinkový román a řadí spíše mezi knihy k zamyšlení. Místy lze najít i "vtipnější/veselejší části".
 
 
Zajímavý je svět financí, ve kterém se značnou část knihy pohybujeme. Burza, trhy, akcie... a další pojmy z oblasti finančnictví nejsou výjimkou, a to zejména v okolí Blaze, která v tomto prostředí pracuje. Pro mě je to místo, kde se absolutně nevyznám a tak jsem se musela soustředit a některé zkratky a slovní obraty jsem ani nevěděla co znamení. Ve výsledku to ale nevadilo a čtenářský zážitek nebyl zkažený, překvapivě možná právě naopak. Při čtení jsem se i něco nového dozvěděla.

Obálka knihy a grafické zpracování se opravdu povedly. Na první pohled je poznat, že půjde o zámek Trelawney, každá kapitola je označena malým rodovým erbem, a co musím vyzdvihnout, číslem kapitoly a dokonce i jejím názvem, což už není vůbec obvyklé a je to škoda. 




Knihu si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.

2 komentáře:

  1. Ty jo, tak to nevím, zda by mě to bavilo. Ale ten název je skvěle vymyšlený. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jo, název je myslím všeříkající. Zvlášť když si člověk knihu přečte. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.