Srdcovky: 10 nejlepších knih za rok 2020

 
Pozdě, ale přece. Seznam nejlepších knih minulého roku je tady.
 
Rok 2020 je za námi. Není ani možné, jak rychle to uteklo a co všechno hrozného se stalo. Samozřejmě ale nebylo vše jen negativní. Pokud jde jen o knížky podařilo se mi přečíst velké možství knih, z nichž byla velká většina nadprůměrná. Proto jsem se rozhodla vybrat hned 10 nejlepších knih napříč žánry a podělit se o ně.
(Knihy jsou seřazeny tak, jak jsem je postupně v průběhu roku četla, nikoliv od nejlepší po nejhorší. Všechny jsou totiž skvělé.)

 

 1. FOTOGRAFIE (DEBBIE RIXOVÁ) recenze 

Fotografie je krásným a propracovaným spojením dvou časových rovin. Mladé dívky Rachael, která spolu s otcem utíká z Maďarska v období maďarského lidového povstání. A postupně putuje přes Londýn, Sardinii až do Ameriky. Druhou linkou je příběh Rachaeliny vnučky Sophie ze současnosti, která postupně odhaluje rodinné tajemství. Oba dva osudy jsou zajímavé, nápadité a skvěle se propojují.

 

2. HOŘÍCÍ KŘÍŽ (DIANA GABALDON) recenze

V pořadí již pátý díl ze série Cizinka, který zavádí čtenáře do amerického prostředí těsně před válkou za nezávislost. Opět tu jsou dobře známý hrdinové a jejich každodenní starosti. Autorka dokáže skvěle spojit fikci a skutečné historické reálie, což je na této knize opravdu znát. Série Cizinka, potažmo tento díl, rozhodně stojí za přečtení. Nejedná se jen o romantický příběh, má přesah do mnoha dalších žánrů.


 3. STROM DUCHŮ (BARBARA ERSKINOVÁ) recenze

Autorka je u nás doma stálicí a kromě jedné knihy mám všechny přečtené. Tento román byl vydán jako poslední (když nepočítám povídkovou sbírku) a stále je srovnatelný s předchozími knihami drží si jejich vysokou laťku. Opět je tu spojení minulosti a současnosti, přízraky a duchové, historie... a v tomto případě také autorčin skutečný předek, na němž a jeho životě je z velké části vystavěna linka z minulosti.


4. Série ROMANTICKÉ ÚTĚKY (JULIE CAPLINOVÁ)
recenze: Kavárna v Kodani, Cukrárna v Paříži, Pláž v Chorvatsku, Hotýlek na Islandu

Tato série byla pro mě velkým objevem roku a naprosto jsem si ji zamilovala. Všechny díly, které jsem četla hodnotím vysoko. Přestože jsou poměrně předvídatelné, působí kouzelně  a spojení romatického příběhu s popisy zajímavých míst opravdu funguje. Knihám se nedá upřít velká romantika, kouzlo a atmosféra, která se po prvních několika stránkách na čtenáře přenáší.


 

5. LÁSKA VE SVĚTĚ LICHÝCH PONOŽEK (MARIE VAREILLEOVÁ) recenze

Stejně jako předchozí série i edice 7lásky pro mě byla velikým objevem. V průběhu roku vyšla knih z této edice celá řada. Já přečetla zhruba polovinu z nich, některé byly lepší, jiné horší, ale ve výsledku mi všechny něco daly. Zdání může klamat, tato edice není pouze romantická. V mnohých knihých se řeší i závažnější témata. Jako nejlepší můžu jednoznaně označit práve Lásku ve světě lichých ponožek, která mě velmi překvapila, nadchla, zaujala a ještě dlouho po dočtení ve mě rezonovala.


6. ÚTOČIŠTĚ (JÉRÔME LOUBRY) recenze

Další kniha, která ve mě rezonovala a vyvolala mnoho protichůdných pocitů je Útočiště. Jedno z velkých vystoupení z mé knižní komfortní zóny. Něco tak zamotaného, děsivého, plného nečekaných zvratů a tajemství, jsem ještě nečetla. Tahle kniha se opravdu čte sama a můžu jí doporučit čtenářům, nečtenářům, milovníkům psychologických thrillerů i těm (jako já), kteří je tak často nevyhledávají. 


7. NÁVOD NA VRAŽDU PRO HODNÉ HOLKY (HOLLY JACKSNOVÁ) recenze

Dalším velkým překvapením byl tento YA thriller, který byl skvěle vymyšlený, propracovaný a směle mohl konkurovat thrillerům pro dospělé čtenáře. Hlavní hrdinka se snaží objasnit několik let starou, údajně vyřešenou, vraždu, na níž jí něco nesední. Postupně odhaluje, co se skutečně stalo a spolu s tím i informace o  jednotlivých obyvatelích města, které jsou nezřídka šokující.


8. MILOVANÉ A OBÁVANÉ (KATE HODGESOVÁ) recenze

Kniha o 50 silných ženských osobnostech pocházejících z legend, mytologie, bájí... Významné i méně známé, dobré a laskavé i trochu zlé, nebojácné i kouzelné. Každá z popisovaných žen je něčím silná a význačná. Vždy jí je věnováno několik stran, na kterých je představen její osud, prostředí v němž žila, významné skutky, kterémi se proslavila, případně to, jak je na ni nahlíženo dnešním pohledem. Nezřídka je to zcela opačně, než jak tomu bylo dřív. Navíc autorka dokázala skvěle propojit bájné ženy s dnešním feministickým pohledm. Nutno říct, že toto propojení není na sílu, ale skutenčně se u těchto dávných žen jisté feministické rysy objevovaly.


9. ZLATÁ KLEC (CAMILLA LÄCKBERG) recenze

Dalším překvapením je tento thriller pro ženy, od kterého jsem neočekávala nic speciálního. Ve výsledku jsem byla o to víc překvapena, protože speciální je přesné výstižné slovo, které k této knize sedí. Hlavní hrdinka s temnou minulostí se mstí svému nevěrnému manželovi a přesto, že jsou některé její praktiky trošku na hraně, nelze jinak, než jí fandit a doufat, že se jí její mistrovský plán podaří. Plán, který je naprosto neodhadnutelný a děsivě skvělý. 


10. PŘÍBĚHY BUDOV (PATRICK DILLON) recenze

Poslední v řadě, ale rozhodně ne v zajímavosti, je tato kniha, v níž se spojuje architektura a historie. Autor dokázal skvěle popsat jednotlivá historická období a propojit je s nejvýznamnější/neznámější stavbou té doby, kterou podrobně rozebral za pomoci skvěle vytvořeného detailního nákresu. Jsou to stavby jako pyramidy v Gíze, Chrám Boží moudrosti, Notre Dame v Paříži, indický Tadž Mahal, opera v Sydney, nebo třeba galerie Centre Pompidou... je jich ale daleko víc. Bohužel je o této knize málo slyšet, což je velká škoda, protože je opravdu úžasná, a to jak po grafické, tak po obsahové stránce.


 

Znáte některou knihu? Jaký máte výběr knih ve svém seznamu?

22 komentářů:

  1. asi se nechám inspirovat a sepíšu taky takový článek :)

    z tvého seznamu mě zaujala poslední kniha, určitě se na ni chci podívat :) kdo ví... třeba si najde i cestu do mé knihovny :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě sepiš, ráda se podívám, co máš v nejlepších knihách ty. :)
      Příběhy budov na sto procent doporučuju, pokud tě aspoň trochu zaujaly, směle do toho. :)

      Vymazat
  2. Věřím, že takový článek dá i dost zabrat. Přece jen těch skvělých knih je vždycky hodně. :)
    Já osobně jsem to ještě nikdy nezkoušela, jelikož je mi jasné, že bych na tom strávila hromadu času a i tak se nerozhodla. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, vybírala jsem ty, které ve mě něco zanechaly, nebo se mi abnormálně líbily. :) Každá takový výběr je těžký. :)

      Vymazat
  3. Knihy znám z různých videí, ale žádnou jsem nečetla. :D to jsem ale čtenář. Já za loňský rok snad ani nevím co se mi líbilo nejvíc. Z letošek je to určitě Poloviční král... Uvidím, která knížka to letos vyhraje. Konečně si píšu seznam s hodnocením :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To není nic divného, knih je tolik, že prostě nejde pojmout všechny. I když by to bylo super. :)
      Já se právě díky těmhle shrnutím ke knihám znovu vracím a vzpomínám... :)

      Vymazat
  4. Knihy od Diany Gabaldon... sérii Cizinka mám rozečtenou, musím ji taky někdy sfouknout celou i se seriálem (ten mám taky rozkoukaný :D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem na tom podobně. Já zatím skončila u tohohle dílu (ačkoliv doma mám všechny) a se seríálem jsem na tom dost podobně. :) Přeci jen to jsou pořádné bichle, na které je třeba vyčlenit si víc času. :)

      Vymazat
  5. Návod na vraždu mám taky na svém seznamu nejlepších :) vypadá to, že měla dost velký úspěch snad u každého.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To tedy ano. V nejlepších knihách jsem ji viděla vícekrát. :)

      Vymazat
  6. Výborný článok, tiež mám v pláne spísať naj knihy, ale celkovo, za celý život...a keďže som tých kníh až tak neprečítala, tak to nebude taký dlhý zoznam akoby sa čakalo :D
    Z tvojich kníh ma zaujali takmer všetky, úplne moja šálka kávy, no najviac sa mi páči STROM DUCHŮ - ach, a tá obálka, krásna!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc, jsem ráda, že se ti líbil. :)
      Všechny knihy můžu vřele doporučit. Strom duchů je super, jak po obsahové stránce, tak po té grafické. :)

      Vymazat
  7. Oo ty poslední Příběhy budov vypadají úplně úžasně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky úžasné jsou. Škoda, že o nich není moc slyšet. :)

      Vymazat
  8. Pěkný výběr. A jak již obě víme, máme jednu společnou. :-)

    OdpovědětVymazat
  9. U mě by pravděpodobně zvítězila desátá kniha Příběhy budov, docela mě architektura zajímá.
    Moc pěkný výběr :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomu rozumím, je to zas něco trochu jiného a člověk se něco dozví. :)

      Vymazat
  10. Útočiště bylo pro mě velkým překvapením. Opravdu propracovaný příběh složený z mnoha vrstev. Láska ve světě lichých ponožek na mě také zapůsobila a Gabaldon je prostě skvělá. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý váš komentář.