Recenze: Po tvém boku

Autor: Kasie Westová

Název originálu: By Your Side

Počet stran: 312

Nakladatelství: CooBoo

Rok vydání v ČR: 2017

Když Autumn zjistí, že zůstala zamčená v knihovně, myslí si, že už to nemůže být horší. Až do té chvíle, než přijde na to, že Dax tam skončil s ní. Autumn toho o Daxovi moc neví – prý je to samotář, a jednou se dokonce zapletl do nějaké bitky a skončil v polepšovně. Ale je si naopak jistá tím, že je asi tou poslední osobou, se kterou by chtěla někde zůstat celý víkend zavřená. A tak si prostě jen dokola připomíná, že je jen otázkou času, než si její přítel Jeff všimne, že ji nechal v knihovně, a vrátí se pro ni. Jenže Jeff se nevrátí. A tak musí Autumn jíst pár dní jen jídlo z automatu a bavit se s divným klukem. Naštěstí ale zjistí, že Dax není zas tak zvláští a že si dobře rozumí. Dokonce víc, než si kdy Autumn s jakýmkoli jiným klukem rozuměla. Můžou ale jejich pocity přežít konec víkendu a návrat do jejich původních životů?

Kniha Po tvém boku láká na první pohled a to nejen obálkou, ale hlavně první větou anotace o dívce zamčené v knihovně. Sen každého knihomola, no ne?

Hlavními postavami jsou Autumn a Dax, dva mladí lidé, kteří by ale nemohli být rozdílnější. Jejich jediným společným rysem je to, že oba zůstávají zavření v knihovně. Bez možnosti dovolat se pomoci a vysvobození, téměř bez jídla a v chladné budově. V takovém případě jdou i jasně zřetelné antipatie pomalu stranou. Nepříjemná a děsivá situace oba dva nečekaně sblíží a police plné knih se tak stanou svědky pomalu se rodící důvěry mezi Autumn a Daxem a následného křehkého přátelství. Jejich postupně se rodící vztah je jasným důkazem, že protiklady se přitahují a odlišnost je někdy ta největší přednost.

Dax je na první pohled tajemný, uzavřený a společností nepřijímaný člověk. Proti okolí si vybudoval důmyslný systém ochrany svou nepřístupností a zlou pověstí. Jeho drsná tvář je ale spíš jen přetvářkou a snahou ochránit se před posměšky. Oproti tomu Autumn je oblíbená, veselá a přátelská. Působí naivně a důvěřivě, ale i ona si nese své problémy, které ale sveřepě před přáteli skrývá. Její problém, tedy stresová porucha, je popsaný a vysvětlený jen velmi povrchně, ale je zajímavé se o něm dozvědět. Díky němu se kniha posouvá na úplně jinou úroveň. Je skvělé, že se takové problémy v knihách objevují a řeší se. Mnoho čtenářů jistě netuší, že něco takového existuje a dozví se tak nové informace. Kromě samotného poruchy a toho, jak funguje, je zajímavé sledovat reakce a chování přátel. Jak moc obtížné je vyjít s pravdou ven a netušit přitom, jak se okolí zachová a zda skutečnost přijme.

Překvapivě je knihovna hlavním dějištěm jen v počátcích knihy. Nutno říct, že se jedná o skvěle zvolené místo. Popisy knihovny a procházky po ztemnělých tichých chodbách jsou zážitek. Velká část následujícího děje se odehrává v různých dalších místech, nevyjímaje školu, domovy obou hrdinů...

Poměrně velký prostor je věnován také mezilidským vztahům. Přesněji se řeší vztahy mezi rodinou, partnery a hlavně přáteli. Zatajování pravdy z obavy z reakce. Častá myšlenka "co by tomu řekl ten a ten". Kniha se tak mimo jiné snaží předat i to, že je třeba o svých problémech mluvit a smířit se s nimi, ne je skrývat a doufat, že nepůjdou poznat.

Kniha se čte v podstatě sama a v průběhu čtení má člověk na tváři trvalý úsměv a příjemný pocit. I přes pokus o zapojení závažnějšího tématu jde hlavně o příjemnou kouzelnou a romantickou knihu. Bez větších složitostí, a to jak po obsahové stránce, tak po té jazykové, kdy jsou používána jednoduchá slova i stavba vět. Rozhodně jde o odpočinkové čtení, které ale stojí za přečtení. Autorka dokázala i z banálního tématu vytvořit velmi čtivou knihu.

Obálka knihy se mě osobně líbí moc. Jednoduchá, přesto výrazná a zapamatovatelná. Řekne toho víc, než se může na první pohled zdát. Navíc má font písmá, který mám ráda.