Recenze: Pekárna s vůní skořice

Autor: Ruth Kvarnström-Jonesová

Název originálu: Lovisas val

Počet stran: 408

Série: Halleholm

Díl v sérii: #1

Nakladatelství: Metafora

Rok vydání v ČR: 2021


Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelskému domu Grada, přesněji pak nakladatelství Metafora!

 

Oficiální anotace:

Moderní příběh Romea a Julie v kulisách půvabného švédského městečka

Lovisa Lindegrenová žije v Londýně svůj sen – dokud během jediného týdne nepřijde o práci i o snoubence. Zcela na dně se vrací do rodného Švédska, do malebného městečka Halleholm, kde zdědila po svých prarodičích bývalé pekařství na náměstí. Protože
v Londýně nasbírala zkušenosti coby pekařka, rozhodne se, že se pokusí rodinný podnik znovu otevřít. Její nadšení ovšem netrvá dlouho.

Kromě domu totiž Lovisa zdědila i hořké nepřátelství mezi dvěma větvemi rodiny, Lindegrenovými a Halleholmovými. Místní magnát Reuben Halleholm ji nejen od dětství nenávidí, ale teď se ji pomocí intrik snaží přimět, aby v podnikání neuspěla a dům mu prodala.

Zvládne Lovisa i tak pokračovat v rodinné tradici? A jak se rozhodne ve své nejtěžší volbě: může někoho se jménem Halleholm vpustit do svého srdce, nebo má zůstat věrná odkazu milované babičky, které kdysi Halleholmovi nesmírně ublížili?

Moje hodnocení:

Kniha Pekárna s vůní skořice je prvním dílem z připravované série a můžu říct, že mě opravdu velmi mile překvapila a dala mi víc, než jen romantický příběh plný pečení. Ačkoliv romantika rozhodně nechybí, přeci jen na obálce stojí Moderní příběh Romea a Julie v kulisách půvabného švédského městečka.


Sledujeme hlavní postavu Lovisu, která přijíždí do rodného městečka Halleholm. Za sebou nechává fungující, spokojený život v Londýně, dobrou práci, ale také přítele, se kterým se rozešla. Potřeba spálit mosty, vrátit se ke kořenům a začít znovu pramení mimo jiné i z tohoto nepříliš jemného rozchodu. Jako dar z nebe přichází zděděná pekárna po dědečkovi a babičce. Lovisa plánuje velkou rekonstrukce a následné honosné otevření. Pod nohy jí ale klacky hází znepřátelený rod Halleholmů v čele s Reubenem, který měl s její rodinou před generací problém. Problém, který je nedořešený dodnes.

Právě zmíněný problém, lépe řečeno konflikt, vznikl mezi Lovisinou babičkou a babičkou Reubena. Co jsem vůbec nečekala a mile mě to překvapilo je retrospektivní vsuvka v podobě několika kapitol, která vysvětluje, co se tehdy stalo a jak konflikt vznikl a představuje v podstatě celé dětství a mládí Lovisiny babičky. 

Převládá ale současnost, která se zaměřuje na Lovisiny snahy o znovu otevření Pekárny. Objevuje se tak nejeden zajímavý popis budování, vybírání nábytku, dlažby, potíže se řemeslníky, ale i nabídka pečiva a cukroví. U posledně zmíněného se člověku sbíhají sliny, například na skořicového šneka, který je často zmiňován.

Kromě pekárny jsou v popředí zejména mezilidské vztahy. Mezi rodinou, přáteli, sousedy... zároveň rodinné problémy, nevyřešené konflikty trvající do současnosti a znepřátelené rody, které evokují "shakespearovskou" situaci.

Nechybí romantické linka, u které jsem si ale myslela, že bude výraznější. Nakonec ale vůbec nevadilo, že mi částečně upozaděna. "Skakespearovské" problémy Lovisy a Axela jsou skvělé a hodí se i do současné situace. Celkově lze říct, že postavy jsou příjemné, uvěřitelné, vyvíjí se a mění se ve svých názorech a pod vlivem okolností. Samozřejmě hlavní záporák Reuben rozhodně nepůsobí sympaticky, ale i on a zejména jeho pohnutky jsou zajímavě popsány.


Díky krátkým kapitolám má děj spád, zároveň je zajímavý, místy vtipný a celkově působí příjemně. Téma pekárny možná není příliš originální, ale ve výsledku je tato kniha originální víc než dost. Místy s nečekanými zápletkami a zhruba lehce za polovinou dokonce s dojemnou, smutnou pasáží.

Jak jsem zmínila, jedná se o první díl série. Tento díl  byl svým způsobe uzavřený, ale ne vše bylo vyřešeno, takže pokračování se vyloženě nabízí. Zajímalo by mě, jestli bude pokračovat hlavní příběh Lovisy a její pekárny, nebo bude kniha o někom jiném z Halleholmu a Lovisa bude jen jako vedlejší příběh. No, uvidíme. 

Obálka knihy se mně osobně líbí a na první pohled mě nalákala. Působí na mě příjemným, uklidňujícím dojmem a sálá z ní poklidná atmosféra malého města a vůně čerstvě upečených dobrot.


 




Knihu Pekárna s vůní skořice si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.

10 komentářů:

  1. mám radši kratší kapitoly :) vždy mi přijde, že to utíká rychleji a čte se mi to lépe :)

    knihu znám od vidění, ale přiznám se, že jsem moc nevěděla, o čem je :) zní lákavě, myslím, že by se líbila kamarádce :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně jak říkáš, kratší kapitoly utíkjaí mnohem rychleji. :) Mě kniha zaujala na první pohled, tak se třeba bude líbit i kamarádce. :)

      Vymazat
  2. Pekárnu jsem také nedávno četla a je to milé letní čtení, těším se na pokračování. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, na léto úplně super. :) Já se pokračování už také nemůžu dočkat... četla jsem, že by se mělo jednat o zimní příběh. :)

      Vymazat
  3. Zní to moc pěkně. :) Nevím proč, ale když slyším pekárna, tak si nějak vzpomenu na Kavárnu v Kodani. :D

    OdpovědětVymazat
  4. Na tuto knihu jsem již koukala a přiznám se, že mě zaujala už jen podle obálky. Teď po tvé recenzi si jí nejspíše koupím, vypadá totiž opravdu zajímavě.

    Ketrin ~ Vnímej blog

    OdpovědětVymazat
  5. Jj, krátké kapitoly jsou fajn, ale mě takhle kniha moc nezaujala...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak každý máme jiný vkus. :) Já mám právě tyhle romantiky spojené s jídlem (kavárna, pekárna...) hodně ráda. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.